fbpx

Innehållet är producerat i samarbete med Vossloh Locomotives

Framtidssäkra dina lokomotiv – kör fossilfritt redan idag

TEMA | Framtidens godstrafik

Den svenska lokparken är i stort behov av upprustning och modernisering. Nya, moderna lok med HVO i tanken förflyttar den svenska lokparken från dåtid till framtid på nolltid. Med Vossloh Locomotives DE 18 minskar koldioxidutsläppen med mer än 50 procent.

– Många av de diesellok som rullar i Sverige idag är 40 till 60 år gamla och har stor klimatpåverkan, säger Ronny Hjärtmyr, säljansvarig för Vossloh Locomotives i Skandinavien.

I Sverige talas det om vätgaståg bland annat på Kinnekullebanan och Inlandsbanan. Det är en hållbar teknik för framtiden, men det stora genomslaget kommer dröja ytterligare år, speciellt om man talar om mer kraftfulla lok.

Det talas mindre om att det finns konkreta alternativ – redan idag.

– Med ett nytt lok och modern motor och avgasrening får du ner bränsleförbrukningen med 25–30 procent och dessutom reducerar du skadliga emissioner med över 90 procent.

– Kör du på HVO kliver du också av det fossila bränslet idag – inte någon gång långt in i framtiden, säger Ronny Hjärtmyr, säljansvarig för Vossloh Locomotives i Skandinavien.

Den svenska lokparken består idag av cirka 450 diesellok. Av dessa är 350 äldre än 30 år och hela 200 av loken har rullat på den svenska järnvägen i runt 50 år. De flesta av dessa gamla lok har en stor påverkan på miljön. Dessutom kräver många av dem kostsamma ombyggnationer inför den planerade introduktionen av ETCS (European Train Control System).

– Detta är en enormt viktig aspekt att väga in när man planerar sin framtida flotta, konstaterar Ronny Hjärtmyr.

Minskade kostnader och bättre arbetsmiljö

Vossloh Locomotives toppmoderna lok DE 18, som blir typgodkänt i Sverige och Norge från 2023, är ett dieselelektriskt mitthyttslok för linjetjänst och tung växling. Loket är redo för nationell såväl som gränsöverskridande trafik och det kommer att vara utrustat med ECTS L2 (BL3 R2) och STM ATC2 signalsystem, som är vad som kommer att krävas för den svenska och norska marknaden i framtiden.

– DE 18 är vårt mest moderna lok där all elektronik är av senaste snitt. Det är ett mångsidigt, hållbart, pålitligt och ekonomiskt val, oavsett verksamhet, säger Ronny Hjärtmyr.

Förutom den dieselelektriska drivlinan bidrar ytterligare funktioner som till exempel Vossloh Eco Drive (VED), förarassistans och start-stop-funktion till ytterligare bränslebesparingar.

– Utöver modern motor och avgasrening har vi även lagt stort fokus på att förbättra lokförarens arbetsmiljö med mindre buller, bättre komfort i hytten och bättre utformade fotsteg och gångbord, säger Ronny Hjärtmyr.

Lönsamt i längden

Det är dags att uppdatera den svenska lokparken så att den matchar de höga ambitionerna för en grön och smart svensk järnväg menar Ronny Hjärtmyr.

– Många ser på byte och uppdatering av lok som en stor kostnad. Men i längden kommer det kosta de svenska tågoperatörerna ännu mer att inte uppgradera, säger Ronny Hjärtmyr och fortsätter:

– Genom att investera i ett modernt lok som drivs av HVO kan du radikalt minska bränsleförbrukningen och samtidigt övergå helt och hållet till fossilfria bränslen redan idag. Det är en stor vinst för såväl tågoperatörer som för miljön.

120 DE 18-lok är redan i drift runtom i Europa hos ett antal olika kunder med skiftande konfiguration av utrustning.

FOTO: Vossloh Locomotives
Ronny Hjärtmyr.

”Genom att investera i ett modernt lok som drivs av HVO kan du radikalt minska bränsleförbrukningen och samtidigt övergå helt och hållet till fossilfria bränslen redan idag. Det är en stor vinst för såväl tågoperatörer som för miljön.”

 

Ronny Hjärtmyr, Vossloh Locomotives

FAKTA | DE 18 från Vossloh Locomotives

Det kraftfullaste loket i sitt segment i Europa.

Förberett för trafik i Sverige samt för gränsöverskridande trafik till Norge.

Ett flexibelt lok som klarar flera olika användningsområden:

  • Optimalt för industriområden, hamnar och bangårdar. 
  • DE 18 har låga och breda växelfotsteg som också är belysta.
  • Radiostyrning som tillval för rationell användning.
  • Lokets drivlina är dimensionerad för att kunna leverera maximal dragkraft i låga hastigheter under långa perioder utan risk för överhettning, en egenskap som är värdefull bland annat vid dragning av spårbyteståg.
  • DE 18 passar bra till tunnelarbeten tack vare den effektiva avgasreningen.
  • DE 18 fungerar utmärkt för linjetjänst på korta och medellånga distanser. Loket har 120 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet och en förarhytt med modern ergonomi och luftkonditionering.

MTU Stage V-motor anpassad för HVO-bränsle enligt EN 15940 med en CO2-reduktion på cirka 50 procent jämfört med standarddiesel.

Vossloh Eco Drive för reducerad bränsleförbrukning.

  • Visar information om bränsleförbrukning.
  • Start/stopp-system.
  • Aktivering av maximal effekt via en tryckknapp (1 500 kW effekt som standard för bränslebesparingar och utökad underhållsintervall).

Signalutrustning för Sverige och Norge: ECTS L2 (BL3 R2) och STM ATC2.

Service tillhandahålls av Vossloh Locomotives partnernätverk i Sverige och Norge

Kommer att vara tillgänglig för Skandinavien från 2023.

LÄS MER om DE 18

Vill du testa DE 18?

Vi har ett dedikerat DE 18-lok som vi gärna kör ut till våra kunder för provkörning under en period. Vi vet hur svårt det kan vara att fatta stora beslut utan att själv se hur väl ett DE 18 svarar upp mot de unika utmaningar som en verksamhet står inför.

Kontakta Ronny Hjärtmyr, säljansvarig för Vossloh Locomotives i Skandinavien så återkommer han så snart som möjligt.

FOTO: Vossloh Locomotives
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.

Artikeln är producerad av Value not Noise AB i samarbete med Vossloh Locomotives
Detta är inte en redaktionell artikel för Järnvägar.nu.

TEMA | Spårvägar

Göteborg, Mölndal, Norrköping, Stockholm och Lidingö har haft det länge. Sundbyberg, Nacka och Solna har nyss fått eller återfått spårväg. Nu får Lund en modern spårväg efter år av stridigheter. I Göteborg och Stockholmsområdet byggs spårvägen ut och flera svenska städer begåvas med spårväg inom några år.