Annons:
Trafikverkets utredning visar att det behövs en ny Öresundsförbindelse
Trafikverket har idag redovisat en utredning om kapacitet och redundans för transporter över Öresund för regeringen. Utredningen visar bland annat att en ny Öresundsförbindelse bör vara funktionell för både gods- och persontåg vilket bara Landskronas förslag om Europaspåret är.
Därför behövs ytterligare en Öresundsförbindelse som bör vara funktionell för både gods- och persontåg, vilket enbart Landskronas förslag om Europaspåret är.
“Vi måste ta utgångspunkt i vad vi vill uppnå med en ny Öresundsförbindelse och därför är det bra att Trafikverket nu tydligt beskriver de statliga behoven en ny förbindelse ska fylla. Landskronas förslag om Europaspåret är enda förslaget som kan hantera både person- och godståg vilket är en avgörande funktion för en ny förbindelse”, säger Torkild Strandberg, kommunstyrelsens
ordförande i Landskrona.
Förutom att vara funktionell för både gods- och persontåg bör en ny förbindelse enligt Trafikverket också kunna nå de stora järnvägsstationerna i persontågssystemet och kopplas till godsrangeringen och järnvägsnätet för godståg. Det bör även vara en kombinerad väg- och järnvägslösning som kan egenfinansieras.
Landskronas förslag om Europaspåret har ingått i Trafikverkets utredning. Förslaget är en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse under Öresund mellan Landskrona och Köpenhamn som kan finansieras på samma sätt som Öresundsbron med EU-stöd och statliga lån. Europaspåret är enda förslaget som kan skapa en alternativ transportväg – redundans – över Öresund för både gods- och persontransporter och öka järnvägskapaciteten. Europaspåret minskar även restiderna så arbetsmarknadsregionen över Öresund blir större och mer integrerad.
Trafikverket rekommenderar att nästa steg är ett utredningsarbete tillsammans med Danmark om behov och syfte för en ny
Öresundsförbindelse.
“Den svenska regeringen bör nu initiera ett samarbete med Danmark om en ny Öresundsförbindelse för att intensifiera arbetet. Det är viktigt att de statliga behoven för redundans och ökad kapacitet för godståg prioriteras i detta arbete och att Europaspåret fördjupas”, säger Torkild Strandberg.
Läs mer om Europaspåret.
FOTO: Europaspåret
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Stora järnvägssatsningar för Arlanda
Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Dödsolycka efter sen förvarning
Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Green Cargo och Trafikverket oense
Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.