Annons:
Train & Rail i Stockholm fullbokad
Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.

FOTO: Stockholmsmässan
Den allra sista platsen i utställningshallen gick till MTR-Tech, som bland annat arbetar med underhåll och teknikutveckling av tågflottor.
“Det är fantastiskt att se det stora engagemanget från branschen. Med 74 nya utställare och hallen helt fylld visar Train & Rail att vi verkligen är Nordens viktigaste järnvägsmöte”, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för mässan.
Ulrika Heie inviger
Train & Rail 2025 invigs av Ulrika Heie, ordförande i riksdagens trafikutskott, och Björn Asplund, vd för Alstom Sverige och ordförande för Swedtrain.
Ett av många efterlängtade seminarier är ”Kan innovation och nytänkande ge oss effektivare reinvesteringsarbeten på järnvägen?”, som leds av Stefan Gustavsson, vd på Infranord. Tillsammans med branschexperter från både beställarsidan och entreprenörsledet diskuteras nya arbetssätt, teknikutveckling och hur vi kan få mer järnväg för pengarna. Ta del av hela seminarieprogrammet här.
Framtidens medarbetare
Under mässans sista dag, tisdagen den 8 maj, lanseras konceptet Framtidens medarbetare – ett nytt initiativ som sätter ljuset på branschens kompetensbehov och karriärmöjligheter. Medverkande aktörer är bland andra Järnvägsjobb.se, Vossloh, Trafikverket, Strukton, Infranord, Alstom och Siemens.
Här möts skolor, studenter, utbildningsanordnare och arbetsgivare i ett gemensamt program som vill väcka nyfikenhet och stärka vägen in i järnvägsyrken.
Train & Rail arrangeras av Stockholmsmässan och Swedtrain i samarbete med Järnvägsentreprenörerna, Tågföretagen, Spårvagnsstäderna, Svensk kollektivtrafik, NJS – Forum för Nordiskt Järnvägs Samarbete, NRSA och NI – Nordisk Infracenter.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
Train & Rail 2025 – fler utställare, fler besökare och ett nytt vätgaslok
Fler utställare, fler besökare och ett alldeles nytt vätgaslok. Den andra upplagan av Train & Rail på Stockholmsmässan i Älvsjö avslutas på torsdagen.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.
Ny passage under järnvägen i Gagnef
I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
STAX 25 mellan Gävle och Ockelbo
Järnvägen mellan Gävle och Ockelbo blir STAX 25. Sveab Järnväg har fått i uppdrag av Trafikverket att förstärka bandel 243.
Järnvägsunderhåll i hög hastighet
Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.