Annons:
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.

FOTO: Åke E:son Lindman
Det nya stationshuset har ritats av Okidoki på uppdrag på Varbergs kommun, Trafikverket, Hallandstrafiken och Jernhusen.
I juryns motivering ” hedras stationen för sin innovativa design, som utgör ett starkt föredöme för utvecklingen av framtidens stationer. Varbergs station är mer än en transportnod – den är en klimatsmart katalysator för stadsomvandling. Nästan helt byggd i trä, utformad för multimodalt resande och inspirerad av havet, återknyter den staden till kusten samtidigt som den sätter en ny standard för hållbar stationsutveckling.”
Det är ovanligt med en ny järnvägsstation vid havet och Okidokis huvudsakliga ambition var att fånga Varbergs DNA. Med lokala material som trä och tre sorters granit blir den en ny symbol för hela Varberg.
”Konstruktionen i korslaminerat trä och det stora utskjutande vegetationstäckta taket signalerar badortens formglädje” säger Rickard Stark på Okidoki.
Sedan i juli 2025 rullar tågen i tunnel under Varberg och havet har på så vis tillgängliggjorts för Varbergsborna. Mellan järnvägsstationen och havet växer den nya stadsdelen Västerport. Byggnadens utformning med trästomme och solcellsanläggning på taket skapar förutsättningar för låga klimatavtryck. Den nya stationsbyggnaden uppfyller kraven för Miljöbyggnad Guld.
Okidoki har även arbetat med integrerad konst i projektet tillsammans med konstnären Juri Markkula.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
Två mil nytt spår på Dalabanan
Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.
Kritik mot Trafikverkets förslag
Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.
Sandahls satsar på egen kombiterminal
På onsdagsmorgonen 1 oktober anlände det första tåget till den nya kombiterminalen i Gnarp. Kombiterminalen ägs av Sandahl Logistik och har byggts på rekordtid.
Väte Rail tar över kombiterminal
Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.