Annons:

Publicerad: 2024-12-31

Utbildningssatsningar i Hallsberg och Nyköping prisas

Hallsberg och Nyköping utses till Årets Mälardarling(ar) för kommunernas arbete med att utveckla och satsa på kompetensförsörjningen inom järnvägen i Stockholm-Mälarregionen.

Magnus Andersson (S), ordförande Hallsbergs kommunstyrelse och Ahmad Eid (M), vice ordförande Nyköpings kommunstyrelse. Pressbilder.

Årets Mälardarling är en utmärkelse från Mälardalsrådet till en aktör som genom sitt engagemang bidrar till att utveckla Stockholm-Mälarregionen. Bland tidigare pristagare finns Byggföretagen, Mälardalens universitet och Jan Scherman.

“Utan samhällsbyggare inom järnvägen blir det snabbt stopp i trafiken. Hallsbergs kommun och Nyköpings kommun har under året tagit konkreta steg och skapar förutsättningar för utbildning och kompetensutveckling inom järnvägen nu och framåt. Kommunerna har tagit på sig ledartröjan. Nu ser vi fram emot att staten kan svara upp med nationella utbildningssatsningar på järnvägen i vår del av landet. 8 av 10 tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm”, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Utan järnvägsutbildningar stannar tågen

Kompetensbristen märks i hela infrastruktursektorn. Läget är särskilt allvarligt i Stockholm-Mälarregionen, som möter en kraftigt ökande arbetspendling med ett utbyggt järnvägssystem. Studier från Mälardalsrådet visar på en stor brist på bantekniker, eltekniker och signaltekniker och i den uppdaterade utvecklingsstrategin för Stockholm-Mälarregionens transporter, Systemanalysen, framhålls behovet av en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar, där nästa generation järnvägstekniker kan utbildas.

“Vi är stolta och glada att vårt utbildningsarbete uppmärksammas av Mälardalsrådet. Nyköping vill vara en aktiv del i Stockholm-Mälarregionens utveckling och då måste järnvägen fungera. Men utan utbildade inom järnvägen kommer inga nya spår byggas och problem med slitna banor och signalsystem kommer att fortsätta drabba våra pendlare. Vi behöver få till en järnvägsteknisk övningsanläggning i vår del av Sverige och här har vi räckt upp handen och sagt att vi är redo att bidra”, säger Ahmad Eid (M), vice ordförande Nyköpings kommunstyrelse.

“Fantastiskt kul att bli uppmärksammad och få utmärkelsen Årets Mälardarling 2024. Vi i Hallsberg kommer fortsatt vara med och ta ansvar för de kompetensutmaningar som finns inom järnvägssektorn. Att göra det tillsammans med branschens aktörer och genom vårt nystartade Railcenter Hallsberg känns både spännande och roligt. Behov av upprustning och utveckling av Sveriges järnvägar är av nationellt intresse och vi vill genom vårt arbete vara med och göra skillnad”, säger Magnus Andersson (S), ordförande Hallsbergs kommunstyrelse.

Järnvägens kompetensförsörjning och järnvägstekniska övningsanläggningar

  • Järnvägsbranschen är stor och omfattar många olika yrkesroller. Från ingenjörer till signaltekniker och tågmekaniker. Mälardalsrådet har i ett flertal skrivelser pekat på bristen på utbildad personal inom järnvägen.
  • För att svara upp mot det stora behovet behövs en bredd av utbildningssatsningar. Bland annat järnvägstekniska övningsanläggningar, där blivande järnvägstekniker kan träna sig i sitt yrke.
  • I Sverige är Trafikverkets skola med övningsanläggning lokaliserad till Ängelholm i Skåne.

Årets Mälardarling

Årets Mälardarling är en utmärkelse från Mälardalsrådet till en person eller organisation som genom sitt engagemang, arbete, projekt eller spännande idé bidragit till att utveckla Stockholm-Mälarregionen. Priset delas ut av Mälardalsrådets ordförande.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025

Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.

Notis

Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö

Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.

Notis

133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.

Notis

Lövholmen kombiterminal fyller ett år

Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.