Annons:
Utbildningssatsningar i Hallsberg och Nyköping prisas
Hallsberg och Nyköping utses till Årets Mälardarling(ar) för kommunernas arbete med att utveckla och satsa på kompetensförsörjningen inom järnvägen i Stockholm-Mälarregionen.

Magnus Andersson (S), ordförande Hallsbergs kommunstyrelse och Ahmad Eid (M), vice ordförande Nyköpings kommunstyrelse. Pressbilder.
Årets Mälardarling är en utmärkelse från Mälardalsrådet till en aktör som genom sitt engagemang bidrar till att utveckla Stockholm-Mälarregionen. Bland tidigare pristagare finns Byggföretagen, Mälardalens universitet och Jan Scherman.
“Utan samhällsbyggare inom järnvägen blir det snabbt stopp i trafiken. Hallsbergs kommun och Nyköpings kommun har under året tagit konkreta steg och skapar förutsättningar för utbildning och kompetensutveckling inom järnvägen nu och framåt. Kommunerna har tagit på sig ledartröjan. Nu ser vi fram emot att staten kan svara upp med nationella utbildningssatsningar på järnvägen i vår del av landet. 8 av 10 tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm”, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.
Utan järnvägsutbildningar stannar tågen
Kompetensbristen märks i hela infrastruktursektorn. Läget är särskilt allvarligt i Stockholm-Mälarregionen, som möter en kraftigt ökande arbetspendling med ett utbyggt järnvägssystem. Studier från Mälardalsrådet visar på en stor brist på bantekniker, eltekniker och signaltekniker och i den uppdaterade utvecklingsstrategin för Stockholm-Mälarregionens transporter, Systemanalysen, framhålls behovet av en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar, där nästa generation järnvägstekniker kan utbildas.
“Vi är stolta och glada att vårt utbildningsarbete uppmärksammas av Mälardalsrådet. Nyköping vill vara en aktiv del i Stockholm-Mälarregionens utveckling och då måste järnvägen fungera. Men utan utbildade inom järnvägen kommer inga nya spår byggas och problem med slitna banor och signalsystem kommer att fortsätta drabba våra pendlare. Vi behöver få till en järnvägsteknisk övningsanläggning i vår del av Sverige och här har vi räckt upp handen och sagt att vi är redo att bidra”, säger Ahmad Eid (M), vice ordförande Nyköpings kommunstyrelse.
“Fantastiskt kul att bli uppmärksammad och få utmärkelsen Årets Mälardarling 2024. Vi i Hallsberg kommer fortsatt vara med och ta ansvar för de kompetensutmaningar som finns inom järnvägssektorn. Att göra det tillsammans med branschens aktörer och genom vårt nystartade Railcenter Hallsberg känns både spännande och roligt. Behov av upprustning och utveckling av Sveriges järnvägar är av nationellt intresse och vi vill genom vårt arbete vara med och göra skillnad”, säger Magnus Andersson (S), ordförande Hallsbergs kommunstyrelse.
Järnvägens kompetensförsörjning och järnvägstekniska övningsanläggningar
- Järnvägsbranschen är stor och omfattar många olika yrkesroller. Från ingenjörer till signaltekniker och tågmekaniker. Mälardalsrådet har i ett flertal skrivelser pekat på bristen på utbildad personal inom järnvägen.
- För att svara upp mot det stora behovet behövs en bredd av utbildningssatsningar. Bland annat järnvägstekniska övningsanläggningar, där blivande järnvägstekniker kan träna sig i sitt yrke.
- I Sverige är Trafikverkets skola med övningsanläggning lokaliserad till Ängelholm i Skåne.
Årets Mälardarling
Årets Mälardarling är en utmärkelse från Mälardalsrådet till en person eller organisation som genom sitt engagemang, arbete, projekt eller spännande idé bidragit till att utveckla Stockholm-Mälarregionen. Priset delas ut av Mälardalsrådets ordförande.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.
Train & Rail i Stockholm fullbokad
Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.
Ny passage under järnvägen i Gagnef
I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
STAX 25 mellan Gävle och Ockelbo
Järnvägen mellan Gävle och Ockelbo blir STAX 25. Sveab Järnväg har fått i uppdrag av Trafikverket att förstärka bandel 243.
Järnvägsunderhåll i hög hastighet
Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.