Annons:
Utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg tar fart igen
Våren 2023 pausades utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg. Nu har Trafikverket och Sundbybergs stad slutit ett avtal så att arbetet kan slutföras.
”I dag är en riktigt bra dag för Sundbyberg”, sa kommunstyrelseordförande Peter Schilling (S) på en pressträff på torsdagen.
Järnvägsbygget mellan Tomteboda och Kallhäll har stött på flera hinder. Mest problematisk har sträckan genom Sundbyberg varit, där järnvägen ska grävas ner, vilket krävs för att möjliggöra Sundbybergs vision om en sammanhängande stadskärna.
Mälarbanans utbyggnad mellan Tomteboda och Kallhäll ökar kapaciteten på sträckan med två nya spår. Centralt i projektet är sträckan genom Sundbyberg, där järnvägen ska grävas ner i en tunnel. På den täckta tunneln planerar Sundbybergs stad att knyta ihop stadskärnans norra och södra delar med nya byggnader och grönområden.
Förra året meddelade Trafikverket att hela projektet pausats med färdigställande cirka 2042, det vill säga tio år senare än den tidigare planerat.
Men ett avtal mellan Trafikverket och Sundbybergs stad öppnar nu dörren för nästa fas, där detaljerade planer ska tas fram för järnvägsanläggningen genom Sundbyberg.
”Det här är ett komplicerat projekt. Det har tagit tid att komma till den här punkten, men vi har inte haft någon annan ambition än att komma i mål. För att nå dit har det krävts några möten mellan Trafikverket och Sundbybergs stad. Väldigt bra sådana”, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana till tidningen Mitti.
De förberedande arbetena drar i gång under 2026. Projektet, som totalt beräknas kosta 25,5 miljarder kronor, är redan delvis genomfört. Hittills har 10 miljarder kronor använts till utbyggnaden av fyrspår och moderniseringen av stationerna i Kallhäll, Barkarby och Spånga.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.
Train & Rail i Stockholm fullbokad
Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.
Ny passage under järnvägen i Gagnef
I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.
Lysekilsbanan kan åter få godstrafik
Det kan åter bli godstågstrafik på Lysekilsbanan. Med en blygsam upprustning av banan kan godståg släppas fram i 40 km/h om några år.