Annons:
Utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg tar fart igen
Våren 2023 pausades utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg. Nu har Trafikverket och Sundbybergs stad slutit ett avtal så att arbetet kan slutföras.
”I dag är en riktigt bra dag för Sundbyberg”, sa kommunstyrelseordförande Peter Schilling (S) på en pressträff på torsdagen.
Järnvägsbygget mellan Tomteboda och Kallhäll har stött på flera hinder. Mest problematisk har sträckan genom Sundbyberg varit, där järnvägen ska grävas ner, vilket krävs för att möjliggöra Sundbybergs vision om en sammanhängande stadskärna.
Mälarbanans utbyggnad mellan Tomteboda och Kallhäll ökar kapaciteten på sträckan med två nya spår. Centralt i projektet är sträckan genom Sundbyberg, där järnvägen ska grävas ner i en tunnel. På den täckta tunneln planerar Sundbybergs stad att knyta ihop stadskärnans norra och södra delar med nya byggnader och grönområden.
Förra året meddelade Trafikverket att hela projektet pausats med färdigställande cirka 2042, det vill säga tio år senare än den tidigare planerat.
Men ett avtal mellan Trafikverket och Sundbybergs stad öppnar nu dörren för nästa fas, där detaljerade planer ska tas fram för järnvägsanläggningen genom Sundbyberg.
”Det här är ett komplicerat projekt. Det har tagit tid att komma till den här punkten, men vi har inte haft någon annan ambition än att komma i mål. För att nå dit har det krävts några möten mellan Trafikverket och Sundbybergs stad. Väldigt bra sådana”, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana till tidningen Mitti.
De förberedande arbetena drar i gång under 2026. Projektet, som totalt beräknas kosta 25,5 miljarder kronor, är redan delvis genomfört. Hittills har 10 miljarder kronor använts till utbyggnaden av fyrspår och moderniseringen av stationerna i Kallhäll, Barkarby och Spånga.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn
År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.
Gefle-Dala Jernväg får stipendium
Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg har fått ett lokalt stipendium på 15 000 kronor från Sparbanksstiftelsen Dalarna i samband med att föreningen firade sitt 50-årsjubileum.
Lövholmen kombiterminal fyller ett år
Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.
Första spadtaget för unik växelfabrik
I går togs det första spadtaget för Vosslohs nya växelfabrik på det som ska bli Överste von Rosens gata 66 i Kumla.
”Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om”, sa Jonas Zittra på Vossloh.
Rangerbangårdarna i stöpsleven
Rangerbangårdarna i Ånge, Gävle, Hallsberg, Sävenäs och Malmö bör utvecklas. Borlänge bör behållas oförändrad. Rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg kan troligen byggas om för att bli billigare i drift men deras framtida öde bör utredas ytterligare.
Järnvägsbranschen årets bransch 2024
JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, har tagit emot utmärkelsen ”Årets bransch 2024” för sitt arbete med att synliggöra järnvägssektorn som en attraktiv och framgångsrik arbetsplats för både nuvarande och kommande generationer. Priset delades ut av Karriärföretagen, vars nätverk består av 22 000 studenter och Young Professionals.
Defekt hjul orsakade tågurspårning
Det var av allt att döma ett defekt hjul som medförde att ett lastat malmtåg spårade ur med elva vagnar i Vassijaure för ett år sedan. Hjulet brast från löpbanan till navet och pressades sedan inåt på hjulaxeln och spårade ur.
Större verkstad för 70 miljoner kronor
Tågab har beslutat bygga ut nuvarande verkstäder och huvudkontoret i Kristinehamn för 70 miljoner kronor. Spadarna sättas i marken om några månader, allt skall vara klart om ett år.
Populäraste tågresedagen i jul
Veckorna runt jul och nyår är en intensiv reseperiod i Sverige. Tågresenärernas val av resdagar styrs bland annat av vilken veckodag julafton infaller på. Men över tid sticker ett datum ut som den vanligaste resdagen, visar en ny analys av SJs biljettförsäljning de senaste tio åren.
Snälltåget direkt till Österrike i sommar
Hela juli kan du resa direkt med Snälltåget till Österrike. Nattåget avgår från Malmö på fredagar och ankommer Österrike lördag morgon. Hemresan går lördagen veckan därpå med ankomst på söndagen. Det finns anslutande tåg till nattåget från bland annat Stockholm till Malmö och omvänt.