Annons:

Publicerad: 2024-12-20

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg tar fart igen

Våren 2023 pausades utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg. Nu har Trafikverket och Sundbybergs stad slutit ett avtal så att arbetet kan slutföras.

”I dag är en riktigt bra dag för Sundbyberg”, sa kommunstyrelseordförande Peter Schilling (S) på en pressträff på torsdagen.

Järnvägsbygget mellan Tomteboda och Kallhäll har stött på flera hinder. Mest problematisk har sträckan genom Sundbyberg varit, där järnvägen ska grävas ner, vilket krävs för att möjliggöra Sundbybergs vision om en sammanhängande stadskärna. 

Mälarbanans utbyggnad mellan Tomteboda och Kallhäll ökar kapaciteten på sträckan med två nya spår. Centralt i projektet är sträckan genom Sundbyberg, där järnvägen ska grävas ner i en tunnel. På den täckta tunneln planerar Sundbybergs stad att knyta ihop stadskärnans norra och södra delar med nya byggnader och grönområden. 

Förra året meddelade Trafikverket att hela projektet pausats med färdigställande cirka 2042, det vill säga tio år senare än den tidigare planerat. 

Men ett avtal mellan Trafikverket och Sundbybergs stad öppnar nu dörren för nästa fas, där detaljerade planer ska tas fram för järnvägsanläggningen genom Sundbyberg.

”Det här är ett komplicerat projekt. Det har tagit tid att komma till den här punkten, men vi har inte haft någon annan ambition än att komma i mål. För att nå dit har det krävts några möten mellan Trafikverket och Sundbybergs stad. Väldigt bra sådana”, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana till tidningen Mitti.

De förberedande arbetena drar i gång under 2026. Projektet, som totalt beräknas kosta 25,5 miljarder kronor, är redan delvis genomfört. Hittills har 10 miljarder kronor använts till utbyggnaden av fyrspår och moderniseringen av stationerna i Kallhäll, Barkarby och Spånga.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Tågstopp Göteborg–Alingsås åtta veckor

Under åtta veckor i sommar från och med i dag är det trafikstopp på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. De flesta tågresenärerna får byta till eller från buss i Alingsås men SJ kör X2000-tågen via Borås utan byten.

Notis

Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen

Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.

Notis

Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt

Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.

Notis

Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025

Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.