Annons:

Publicerad: 2025-01-18

Västtrafik förbjuder fossil reklam i kollektivtrafiken

Västtrafik förbjuder fossil reklam. Det innebär att kollektivtrafikens resenärer inte längre kommer se reklam för fossila bränslen, fossildrivna bilar eller flygresor i kollektivtrafiken.

Nu blir reklamytorna hos Västtrafik fria från fossil reklam. FOTO: Eddie Löthman

Västtrafik har fattat beslut om förbud mot reklam för varor och tjänster som är fossildrivna. Beslutet fattades i november och förbudet gäller på alla Västtrafiks fordon och hållplatser.

“Utsläppen av koldioxid minskar inte tillräckligt snabbt, samtidigt som vi i kollektivtrafiken är nästintill fossilfria. Det känns inte rimligt att visa reklam för sådant som uppenbart bidrar till negativ klimatpåverkan”, säger Lars Backström, vd i Västtrafik.

Förbudet gäller reklamytor på alla bussar, spårvagnar, tåg och båtar. Det gäller även på de cirka 650 hållplatskurer vars reklamytor Västtrafik råder över.

Annonsering på fordon och hållplatser gav Västtrafik intäkter på cirka 50 miljoner kronor 2024. Pengar som används för att utveckla och förbättra kollektivtrafiken. Huruvida intäkterna påverkas av förbudet mot fossil reklam är för tidigt att svara på.

Pågående avtal kommer få löpa ut, men inga nya avtal får ingås som inte följer de nya riktlinjerna.

Fakta: reklamen som förbjuds                  

  • Reklam för fossila bränslen, såsom bensin, olja och kol.
  • Reklam för bilar, båtar, mopeder, flygplan och andra fordon helt eller delvis drivna med fossila bränslen.
  • Reklam för fossilt driven vara.
  • Reklam för flygtransporter.
  • Reklam för charterresor där annonsören endast erbjuder flyg som transport.

Sedan tidigare har Västtrafik även förbud mot reklam för alkohol, tobak och nikotin, reklam som uppmuntrar till att satsa pengar i spel, reklam riktad till barn, reklam eller åsiktsannonsering som anses strida mot god marknadsföringssed eller som upplevs stötande, sårande eller väcker obehag.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

UIC prisar Varbergs nya stationshus

Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.

Notis

Nio av tio tåg i tid

Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.

Notis

Sju av tio VR-tåg i tid

Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.

Nyhet

Norge värnar regionaltågen

SJ tror på direkttåg mellan Stockholm och Trondheim senast i december nästa år. Men norska Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken och anser att det inte finns plats för både fjärrtåg och regionaltåg på den norska sträckan.

Notis

Ungdomsresa på smalspår

Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.

Notis

Nattågstrafiken utreds

Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.

Nyhet

VR tar över Mälartågstrafiken

Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.

Notis

Nu rullar tågen på stambanan igen

Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.