Annons:
Västtrafik förbjuder fossil reklam i kollektivtrafiken
Västtrafik förbjuder fossil reklam. Det innebär att kollektivtrafikens resenärer inte längre kommer se reklam för fossila bränslen, fossildrivna bilar eller flygresor i kollektivtrafiken.

Nu blir reklamytorna hos Västtrafik fria från fossil reklam. FOTO: Eddie Löthman
Västtrafik har fattat beslut om förbud mot reklam för varor och tjänster som är fossildrivna. Beslutet fattades i november och förbudet gäller på alla Västtrafiks fordon och hållplatser.
“Utsläppen av koldioxid minskar inte tillräckligt snabbt, samtidigt som vi i kollektivtrafiken är nästintill fossilfria. Det känns inte rimligt att visa reklam för sådant som uppenbart bidrar till negativ klimatpåverkan”, säger Lars Backström, vd i Västtrafik.
Förbudet gäller reklamytor på alla bussar, spårvagnar, tåg och båtar. Det gäller även på de cirka 650 hållplatskurer vars reklamytor Västtrafik råder över.
Annonsering på fordon och hållplatser gav Västtrafik intäkter på cirka 50 miljoner kronor 2024. Pengar som används för att utveckla och förbättra kollektivtrafiken. Huruvida intäkterna påverkas av förbudet mot fossil reklam är för tidigt att svara på.
Pågående avtal kommer få löpa ut, men inga nya avtal får ingås som inte följer de nya riktlinjerna.
Fakta: reklamen som förbjuds
- Reklam för fossila bränslen, såsom bensin, olja och kol.
- Reklam för bilar, båtar, mopeder, flygplan och andra fordon helt eller delvis drivna med fossila bränslen.
- Reklam för fossilt driven vara.
- Reklam för flygtransporter.
- Reklam för charterresor där annonsören endast erbjuder flyg som transport.
Sedan tidigare har Västtrafik även förbud mot reklam för alkohol, tobak och nikotin, reklam som uppmuntrar till att satsa pengar i spel, reklam riktad till barn, reklam eller åsiktsannonsering som anses strida mot god marknadsföringssed eller som upplevs stötande, sårande eller väcker obehag.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK
Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen
Avgörande beslut för nya centralstationen i Linköping
Linköpings framtida centralstation som börjar byggas år 2030 kommer att byggas på marken istället för att ligga upphöjd på en bro.
Inga nya tåg till Kinnekullebanan
Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.
Beslut om byggstart för tre nya järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket klartecken för byggstart av tre järnvägsprojekt i Boden, Katrineholm och Sundsvall.
Ny teknik revolutionerar underhållet på Malmbanan
Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.