Annons:

Publicerad: 2025-07-10

Västtrafiks nya tåg vinner internationellt designpris

Västtrafiks nya tåg har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin innovativa design. Tävlingen är en av de största inom design i världen. Det är andra gången tågmodellen prisas för sin design.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
X80-tåg i nya Sävenäs depå. FOTO: Eddie Löthman

Västtrafiks nya tåg utvecklas av Alstom och går under namnet Avelia Stream Nordic X80. 8 juli vann tågmodellen det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin kombination av nordisk funktionalitet, hållbarhet och modern teknik. Ceremonin hölls i Essen, Tyskland. 

“Vi står inför en historisk satsning på tågtrafiken i Västsverige. Våra nya tåg, med sin skräddarsydda design, är en viktig del i utvecklingen. Att vi vinner priser för designen visar på hur vi lyckas förena form, funktion och hållbarhet, hela tiden med resenären i fokus”, säger Helene Frahm, designansvarig på Västtrafik. 

Juryn motiverar priset med att X80 visar hur tekniska krav och estetik kan kombineras för att skapa en harmonisk designlösning anpassad efter omgivningarna.

De nya tågen har utvecklats med stort fokus på resenärers och tågpersonals behov och önskemål. Under utformningsfasen har fokusgrupper varit involverade och haft stort inflytande.  

Tåget har stora passagerarsalonger med många säten, ombord finns plats för 270 sittande passagerare. I mitten av tågen finns en låggolvsdel med flexibla ytor för cyklar, barnvagnar och rullstolar. Sittplatserna har fällbara bord, fotstöd, kopphållare, eluttag och USB-uttag. Utvändigt har tåget en ny färgsättning och nya mönster. 

Tågen är byggda för att klara tuffa nordiska förhållanden, från -40 till +35 °C, och kan ta sig fram i snödjup på upp till 80 cm.

De kan köra i upp till 200 km/h och är utrustade med energieffektiva lösningar som regenerativ bromsning, låg luftmotståndsdesign och lättviktskonstruktion för minskad energiförbrukning. 

De nya tågen tas i trafik i december 2025.

Läs hela motiveringen på Red Dots webbsida.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.

Nyhet

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.