Annons:
Västtrafiks nya tåg vinner internationellt designpris
Västtrafiks nya tåg har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin innovativa design. Tävlingen är en av de största inom design i världen. Det är andra gången tågmodellen prisas för sin design.
X80-tåg i nya Sävenäs depå. FOTO: Eddie Löthman
Västtrafiks nya tåg utvecklas av Alstom och går under namnet Avelia Stream Nordic X80. 8 juli vann tågmodellen det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin kombination av nordisk funktionalitet, hållbarhet och modern teknik. Ceremonin hölls i Essen, Tyskland.
“Vi står inför en historisk satsning på tågtrafiken i Västsverige. Våra nya tåg, med sin skräddarsydda design, är en viktig del i utvecklingen. Att vi vinner priser för designen visar på hur vi lyckas förena form, funktion och hållbarhet, hela tiden med resenären i fokus”, säger Helene Frahm, designansvarig på Västtrafik.
Juryn motiverar priset med att X80 visar hur tekniska krav och estetik kan kombineras för att skapa en harmonisk designlösning anpassad efter omgivningarna.
De nya tågen har utvecklats med stort fokus på resenärers och tågpersonals behov och önskemål. Under utformningsfasen har fokusgrupper varit involverade och haft stort inflytande.
Tåget har stora passagerarsalonger med många säten, ombord finns plats för 270 sittande passagerare. I mitten av tågen finns en låggolvsdel med flexibla ytor för cyklar, barnvagnar och rullstolar. Sittplatserna har fällbara bord, fotstöd, kopphållare, eluttag och USB-uttag. Utvändigt har tåget en ny färgsättning och nya mönster.
Tågen är byggda för att klara tuffa nordiska förhållanden, från -40 till +35 °C, och kan ta sig fram i snödjup på upp till 80 cm.
De kan köra i upp till 200 km/h och är utrustade med energieffektiva lösningar som regenerativ bromsning, låg luftmotståndsdesign och lättviktskonstruktion för minskad energiförbrukning.
De nya tågen tas i trafik i december 2025.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.
Infranord får byta kontaktledning Alvesta-Älmhult
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att byta kontaktledningsanläggning, installera AT-system och installera två nya nätstationer samt utföra kanalisation på sträckan Alvesta-Älmhult inklusive bangården i Älmhult.









