Annons:
Virkesterminalen i Hogdal invigd
Nu är virkesterminalen i Hogdal, 13 mil söder om Östersund, invigd. Första tåget med massavirke gick till Husum. Men i fortsättningen blir det troligen mest transporter av bränsleflis.
Text: Ulf Nyström Foto: Emma Lemon
Virkesterminalen i Hogdal invigdes av Maria Nerpin, ordförande i Inlandsbanan AB, Mikael Martinsson, ordförande i LoadEx, samt Lars Olof Mattsson, ordförande i samhällsutvecklingsutskottet i Härjedalens kommun.
Annons:
”Det har blivit en fantastiskt fin anläggning trots begränsade insatser”, säger Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan.
”Målet är att lasta cirka 200 tåg per år på terminalen.”
Den nya terminalen har närmare 1 500 meter järnvägsspår fördelat på två långa spår för lastning och ett par kortare uppställningsspår.
Lossning, lagring och lastning
På området finns utrymme för lossning och lastning samt för lagring av virke, flis och grot.
Inmätning kan göras dygnet runt med hjälp av kameramätning inne på terminalen.
Terminalen är tillgänglig för alla aktörer i branschen och ger skogsägarna i regionen möjligheten att välja miljö- och klimatvänliga transporter med tåg.
Terminalen har ställts i ordning av logistikföretaget LoadEx som också kommer att äga och driva anläggningen. Inlandsbanan har gjort i ordning spår och växlar.
Tidigare fanns en grusgrop på platsen men den har inte använts på flera årtionden, i stället har spåren använts för uppställning av övertaliga godsvagnar.
Ny virkesterminal vid Inlandsbanan
Om ett halvår inleds trafiken med virkeståg från en ny terminal i den gamla grusgropen i Överhogdal. Prognosen lyder på 200 avgående flis- och virkeståg per år.
Den nya virkesterminalen i Hogdal ska kunna hantera 200 tåg med virke eller flis per år.
Virkesterminalen har anlagts i den gamla grusgropen mellan Ytterhogdal och Överhogdal som inte använts på flera årtionden.
Med 200 tåg per år minskar bränsleförbrukningen med en miljon liter diesel per år vilket motsvarar cirka 2 700 ton koldioxid per år.
”Det finns en stor och växande efterfrågan på bränsleflis, främst från värmeverk i Mälardalen, och vi räknar med att nästa vintersäsong kunna köra ett betydande antal tåg med flis”, säger Otto Nilsson.
”Vi har god kapacitet på Inlandsbanan med på Dalabanan söder om Mora är det trångt på spåren så eventuellt kommer vissa tåg av köras via Östersund.
”Återöppna järnvägen Orsa–Bollnäs”
”Det skulle vara perfekt om järnvägen mellan Orsa och Bollnäs rustades upp och kunder återöppnas trafik”, säger Otto Nilsson.
”Då kunde vi köra bränsleflis den vägen.”
Inlandsbanan utreder för närvarande om det är möjligt att återöppna virkesterminalen i Dorotea.
”Terminalen har legat för fäfot i väldigt många år men det borde inte vara omöjligt att göra i ordning den och köra virke och flis därifrån”, säger Otto Nilsson.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Trafikverket måste lära sig räkna
Ledamöterna i riksdagens trafikutskott som Järnvägar.nu intervjuat är eniga om att Trafikverket måste bli bättre på att bedöma kostnaderna för infrastrukturprojekt. Men i övrigt är åsiktsskillnaderna stora.
Nordiskt samarbete i fokus på Elmia
I samband med Elmia Nordic Rail kommer dagskonferensen ”Nordisk dag” att äga rum den 11 oktober. En konferens som kommer att fokusera på flera viktiga områden, bland annat utvecklingen av den nordiska järnvägen inom Europa, grön omställning och aktuella transportkorridorer.
Säljstopp för sov- och liggplatser
SJ har spärrat försäljningen av sov-och liggplatsbiljetter till nattågen. Många vagnar är skadade och måste repareras. Men Vy Tåg och Snälltåget stoppar inte biljettförsäljningen till sina tåg.
Sandahls kör alla egna tåg
Sandahlsbolagen tar i december genom dotterbolaget Real Rail över de sista tågen som är upphandlade. CFL cargo som nu kör tågen förlorar ett stort uppdrag men deppar inte.




