Annons:
100 personer miste livet i spårtrafiken 2023
Antal döda i spårtrafiken har ökat. Under 2023 omkom 100 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 24 personer jämfört med 2022. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Under 2023 omkom 90 personer på järnväg, 9 personer i tunnelbana och 1 person i spårvägsolycka.
– Det är dessvärre en ökning jämfört med året innan. Enligt det nationella målet ska antalet omkomna fram till 2030 halveras inom spårtrafiken. Det målet kan bli svårt att uppnå om den här utvecklingen håller i sig. Om man tittar på den senaste tioårsperioden och tar hänsyn till att tågresandet har ökat – så har vi fortfarande skäl att tro att det går åt rätt håll, men att minskningen sker för långsamt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
Historiskt utgörs en majoritet av dödsfallen inom spårtrafik av självmord, vilket troligen också är fallet för 2023. Sannolikt har det också skett en ökning av antalet självmord. De vanligaste olycksorsakerna är i övrigt påkörningar av obehöriga i spår och plankorsningsolyckor. Två anställda har också förolyckats under året. Den ena olyckan inträffade i samband med arbete i spår och den andra i samband med växling. De senaste åren har det inom järnvägen årligen omkommit anställda.
Det är säkert att åka tåg i Sverige. Ingen passagerare har avlidit sedan 2010.
– Vi på Transportstyrelsen fortsätter arbeta för att bibehålla den höga säkerhetsnivån inom ramen för vårt ansvar för tillsyn och regler, säger Jonas Bjelfvenstam.
Illustration: Transportstyrelsen
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Regioner vill bygga ny järnväg mellan Linköping och Jönköping
Region Östergötland och Region Jönköping vill bygga nya spår mellan Linköping och Jönköping. Finansieringsförslaget bygger på så kallad offentlig-privat samverkan (OPS). Staten, genom Trafikverket, bidrar med 12 miljarder kronor och övriga medel förväntas komma från EU och privata investerare.
Trafikstart på Lilla Lidingöbron
Den 17 maj påbörjar SL provkörningar med spårvagn på Lilla Lidingöbron. Om allt går enligt plan blir det start för trafik med resenärer den 26 maj 2024.
Många tågstopp på Bohusbanan
Tunnelrenoveringarna på Bohusbanan försenas ytterligare. Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla kommer att återupptas först på nyårsdagen 2025. Trafiken på övriga delar av banan kommer att stoppas i omgångar under kommande år.
MTRX har nöjdaste kunderna
Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.
Nya manöversystem till t-banan
Cactus Rail ska leverera och underhålla nya manöversystem för tunnelbanans blå och röda linjer i Stockholm. Ordervärdet är 35 miljoner euro, drygt 400 miljoner kronor.
Många inställda tåg i väst
Många tåg i Västsverige ställs in under Kristi himmelsfärdsveckan. Trafikverket genomför arbeten i Olskroken och Varberg som stoppar trafiken på bland annat Bohusbanan, Vänerbanan, Västkustbanan och Hamnbanan i Göteborg.
Ny tåglösning mellan Göteborg och Norrköping
Green Cargos startar en intermodal tåglösning som ska förbättra transporten av gods mellan Göteborg Kombi och Norrköpings Hamn. Den nya lösningen startar i maj och erbjuder dagliga avgångar måndag till fredag för trailers, växelflak och containers.
Stockholms Spårvägar skriver avtal med Region Stockholm
23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för all spårvagnstrafik i Stockholm. Därefter följde en lång period av överprövningar. 18 april 2024 signerades avtalet och vann laga kraft.
“Sätt underhållet i fokus”
Magnus Persson: Infrastrukturinvesteringar i vägar och järnvägar skapar stort engagemang. Men har vi en modell som fungerar?
Järnvägen lider av flera systemfel
Tågen har under lång tid haft oacceptabelt mycket förseningar och under senare tid allt flera inställda tåg. Det belastar allvarligt samhällets varutransporter, personresor och privatpersoner. Det menar Evert Andersson och Gunnar Hallert.