Annons:

Publicerad: 2024-01-17

100 personer miste livet i spårtrafiken 2023

Antal döda i spårtrafiken har ökat. Under 2023 omkom 100 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 24 personer jämfört med 2022. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

Under 2023 omkom 90 personer på järnväg, 9 personer i tunnelbana och 1 person i spårvägsolycka.

– Det är dessvärre en ökning jämfört med året innan. Enligt det nationella målet ska antalet omkomna fram till 2030 halveras inom spårtrafiken. Det målet kan bli svårt att uppnå om den här utvecklingen håller i sig. Om man tittar på den senaste tioårsperioden och tar hänsyn till att tågresandet har ökat – så har vi fortfarande skäl att tro att det går åt rätt håll, men att minskningen sker för långsamt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Historiskt utgörs en majoritet av dödsfallen inom spårtrafik av självmord, vilket troligen också är fallet för 2023. Sannolikt har det också skett en ökning av antalet självmord. De vanligaste olycksorsakerna är i övrigt påkörningar av obehöriga i spår och plankorsningsolyckor. Två anställda har också förolyckats under året. Den ena olyckan inträffade i samband med arbete i spår och den andra i samband med växling. De senaste åren har det inom järnvägen årligen omkommit anställda.

Det är säkert att åka tåg i Sverige. Ingen passagerare har avlidit sedan 2010.

– Vi på Transportstyrelsen fortsätter arbeta för att bibehålla den höga säkerhetsnivån inom ramen för vårt ansvar för tillsyn och regler, säger Jonas Bjelfvenstam.

Illustration: Transportstyrelsen

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Stora järnvägssatsningar för Arlanda

Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.

Notis

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

Notis

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

Nyhet

Dödsolycka efter sen förvarning

Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.

Nyhet

Inlandsbanan kan rustas med lån

Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.

Vätgaståget iLINT från Alstom i närheten av Åskott strax norr om Östersund 23 augusti 2021.
Notis

Nordic Rail blir Infra Rail 2025

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.

Notis

Persontrafik i Göteborg firade 30 år

Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.