Annons:
Tomteboda ska upprustas för bättre kapacitet
Utvecklingen av Tomteboda ska stärka Stockholms framtida tågkapacitet. Sweco har fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram förslag för utveckling av området med målet att modernisera bangården för att möta dagens och framtidens behov och samtidigt avlasta Stockholms Centralstation.
FOTO: Tove Falk Olsson/Sweco
Upprustningen möjliggör för fler och längre tåg på Stockholm C och skapar plats för upp till 80 procent fler resenärer.
Tomteboda bangård, som historiskt sett varit inriktad på rangering av vagnslast, är i behov av modernisering för att möta dagens och framtidens krav på effektiv och hållbar tågtrafik.
Regeringen har beslutat om en prioriterad utredning för Stockholm C och Tomteboda, bland annat med syfte att utreda bangårdarnas kapacitet och ta fram lämplig utformning av lösning för spår, plattformar och tekniska installationer.
En möjlig lösning är att flytta uppställning samt tjänster som städning och furnering av persontåg från Norra Bantorget/Stockholm C till Tomteboda. Detta kommer att möjliggöra för Stockholm C att hantera fler och längre tåg, förbättra resenärsmiljöerna och skapa plats för upp till 80 procent fler resenärer.
I Swecos uppdrag ingår att ta fram kompletterande utredningar samt preliminär systemhandling, planering och koncept för hur flytten ska gå till.
Åtgärdsförslagen ska samordnas med aktörer och intressenter som jobbar med olika tjänster, omloppsnära funktioner och lättservice.
“Ombyggnaden av Stockholms C och Tomteboda syftar till att stärka den centrala noden i Sveriges persontågssystem. Hela svenska järnvägssystemet står inför en underhållsskuld och det är därför mycket positivt med de olika satsningar som görs för att effektivisera transporterna, öka kapaciteten och bidra till ett hållbart resande”, säger Fredrik Wallner, divisionschef för Transport Infrastructure på Sweco
Fredrik Wallner, divisionschef Transport Infrastructure på Sweco. FOTO: Anna W Thorbjörnsson
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Växjö kräver dubbelspår mellan Växjö och Räppe
Växjö kommun har fått besked från Trafikverket att dubbelspåret mellan Växjö och Räppe riskerar att prioriteras bort i det kommande förslaget till den nationella planen för transportinfrastruktur. Därför skickar Växjö kommun nu en skrivelse till regeringen och kräver att projektet tas med i den nationella planen 2026–2037.
Trafikverket till Trelleborg
Trelleborgs hamn har länge arbetat för att fler ska välja tåget för godstransporter. 17 september 2024 besöker Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana hamnen för att diskutera den kapacitetsökning som krävs för fortsatt hållbara transporter.
Norrbotniabanan projekteras genom Piteå
Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.
Lokaliseringsutredningen för Nobelbanan startar
Oslo-Sthlm 2.55 startar nu i samarbete med Trafikverket lokaliseringsutredningen för Nobelbanan – en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn.
Miljonbidrag till Halmstad för omlastningsplats
Halmstads kommun har beviljats ett bidrag på nästan 12,1 miljoner kronor för att bygga omlastningsplats i hamnen. Hamnen är en del av transeuropeiska transportnätet (TEN-T) och bidrar till utvecklingen av det som kallas den skandinaviska Medelhavskorridoren.
Trafikverket får tung kritik: missar målen och räknar fel
En planering som inte styr mot uppsatta mål, missvisande prognoser, missledande nyttovärderingar och en alltför svag tilltro till mer effektiva transporter. Precis som för tre år sedan möts Trafikverkets inriktningsunderlag av en omfattande kritik i remissvaren från länsstyrelser och centrala myndigheter.
Trafikverkets utredning visar att det behövs en ny Öresundsförbindelse
Trafikverket har idag redovisat en utredning om kapacitet och redundans för transporter över Öresund för regeringen. Utredningen visar bland annat att en ny Öresundsförbindelse bör vara funktionell för både gods- och persontåg vilket bara Landskronas förslag om Europaspåret är.
Regioner vill bygga ny järnväg mellan Linköping och Jönköping
Region Östergötland och Region Jönköping vill bygga nya spår mellan Linköping och Jönköping. Finansieringsförslaget bygger på så kallad offentlig-privat samverkan (OPS). Staten, genom Trafikverket, bidrar med 12 miljarder kronor och övriga medel förväntas komma från EU och privata investerare.