Annons:

Publicerad: 2024-09-07

Norrbotniabanan projekteras genom Piteå

Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.

Den befintliga infrastrukturen i centrala Piteå behöver förbättras som en del av Norrbotniabanan, för att framför allt förstärka godstrafiken, men även möjliggöra persontrafik längs Norrlandskusten. Uppdraget omfattar cirka åtta kilometer järnväg genom centrala Piteå.

Norrbotniabanan kommer att förbättra godstrafiken och möjliggöra persontrafik längs Norrlandskusten, vilket halverar restiderna jämfört med bil- eller busstrafik. Uppdraget ger också möjlighet att förbättra den befintliga infrastrukturen, inklusive säkra trafiklösningar och planskilda järnvägspassager.

Projektet sträcker sig från augusti 2024 till december 2030.

FOTO: Trafikverket

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Omtag Svensk Järnväg släpper ny rapport

Infrastrukturen är en fråga för hela Sverige. Den bristfälliga infrastrukturen och inte minst järnvägssystemet, är ett hinder för Sveriges tillväxt. Det konstaterade Omtag Svensk Järnväg på sitt senaste seminarium i Stockholm 8 oktober 2024.

Notis

Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp

SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.

Notis

VR:s snabbtåg byter namn till Grodan

Efter en omröstning bland resenärer är det nu klart vilket nytt namn det blir på ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Det vinnande alternativet blev Grodan med 42 procent av rösterna. På andra plats kom Ei saa peittää, medan Grönluvan fick minst antal röster.

Nyhet

Liten nytta med trådbyteståg

Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.

Nyhet

Lång väntan för godstågen

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Nyhet

Regeringen prioriterar vägunderhållet

Inga stora satsningar på nya eller utbyggda järnvägar. Marginellt ökat underhåll av befintliga järnvägar. Satsning av Malmbanan om någon annan betalar. Kraftigt ökat underhåll av vägar med fokus på längre och tyngre lastbilar.