Annons:
Regioner vill bygga ny järnväg mellan Linköping och Jönköping
Region Östergötland och Region Jönköping vill bygga nya spår mellan Linköping och Jönköping. Finansieringsförslaget bygger på så kallad offentlig-privat samverkan (OPS). Staten, genom Trafikverket, bidrar med 12 miljarder kronor och övriga medel förväntas komma från EU och privata investerare.
Förslaget skulle halvera restiden mellan Stockholm och Jönköping, från nuvarande tre timmar och 27 minuter till en timme och 55 minuter med dubbelspår från Jönköping via Tranås, som ansluter till Södra stambanan mellan Mjölby och Linköping.
Totalkostnaden för projektet beräknas till 30 miljarder kronor (i 2021 års prisnivå), jämfört med 28 miljarder vid traditionell finansiering via statsbudgeten.
Grundidén presenterades redan i november och har nu vidareutvecklats med hjälp av konsulter som analyserat möjliga tidtabeller och resandeprognoser.
Regionråden Jan Owe-Larsson (M) från Östergötland och Tommie Ekered (M) från Jönköping driver förslaget. Deras initiativ står i kontrast till regeringens beslut i december 2022 att lägga ned planerna på nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, där Linköping–Jönköping ingick.

Vätterlänken första delen av Götalandsbanan
Järnvägsdebattören Håkan Norén ser stora vinster och samhällsnytta med en länk mellan Södra stambanan och Jönköping så att man slipper den tidsödande vändan med tågbyte i Nässjö.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Bygget av spårvagnsdepå i Nåntuna fortskrider
Regionfullmäktige i Uppsala har fattat beslut om att investeringen i att bygga en depå för Uppsala spårväg ska gå vidare. Det innebär att projektet övergår från förberedelsefas till genomförandefasen. Förutsättningen är att detaljplanen för depån vinner laga kraft. Den totala investeringen får uppgå till högst 1 415 miljoner kronor.
Tågen kör i full hastighet igen efter snabb reparation av rälsen
Den 16 januari sänkte Trafikverket hastigheten för tågen på vissa sträckor söder om Stockholm för att kunna laga sprickor i rälsen. Sprickorna har åtgärdats snabbare än förväntat och nu rullar tågen i full hastighet igen.
Mindre gods men bättre resultat
Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.
SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan
SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.
2024 ett bra år för SJ
Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.
Klartecken för 14 järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat om byggstart 2025-2027 för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå, förlängning av fyra mötesstationer på Malmbanan och kapacitetshöjande åtgärder på Godsstråket genom Bergslagen.
Norra Bohusbanan får ny elanläggning
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Den 75 år gamla anläggningen har tjänat ut. Samtidigt byggs ny plattform i Uddevalla och banan trädsäkras.
Snödriva orsakade urspårning på Malmbanan
Urspårningen av malmtåg 9915 i Vassijaure 24 februari förra året orsakades av hårt packad snö i ett trasigt snögalleri i samband med hårda vindar och stora temperaturskillnader.
Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg
Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.
Snälltåget kör via Göteborg 2026
Snälltåget planerar att köra nattåg mellan Malmö och Jämtland via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026. Men Trafikverket ger inte klartecken förrän i höst.