Annons:

Publicerad: 2024-05-18

Regioner vill bygga ny järnväg mellan Linköping och Jönköping

Region Östergötland och Region Jönköping vill bygga nya spår mellan Linköping och Jönköping. Finansieringsförslaget bygger på så kallad offentlig-privat samverkan (OPS). Staten, genom Trafikverket, bidrar med 12 miljarder kronor och övriga medel förväntas komma från EU och privata investerare.

Förslaget skulle halvera restiden mellan Stockholm och Jönköping, från nuvarande tre timmar och 27 minuter till en timme och 55 minuter med dubbelspår från Jönköping via Tranås, som ansluter till Södra stambanan mellan Mjölby och Linköping.

Totalkostnaden för projektet beräknas till 30 miljarder kronor (i 2021 års prisnivå), jämfört med 28 miljarder vid traditionell finansiering via statsbudgeten.

Grundidén presenterades redan i november och har nu vidareutvecklats med hjälp av konsulter som analyserat möjliga tidtabeller och resandeprognoser.

Regionråden Jan Owe-Larsson (M) från Östergötland och Tommie Ekered (M) från Jönköping driver förslaget. Deras initiativ står i kontrast till regeringens beslut i december 2022 att lägga ned planerna på nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, där Linköping–Jönköping ingick.

Vätterlänken första delen av Götalandsbanan

Järnvägsdebattören Håkan Norén ser stora vinster och samhällsnytta med en länk mellan Södra stambanan och Jönköping så att man slipper den tidsödande vändan med tågbyte i Nässjö.

ANNONS:

Senaste nyheterna

Nyhet

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.

Nyhet

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.