Annons:
VR tappar tio procent
VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

VR kommer att köra färre tåg mellan Stockholm och Göeborg när kontaktledningsbytet pågår under nästa år. X74001 på väg från Göteborg C till Stockholm C vid Floda 26 augusti 2024.
”Generellt sett tycker jag Trafikverket har lyckats få till ett bra trafikupplägg med tanke på förutsättningarna, säger Filip Thunell, vd för VR Snabbtåg.
”Men med trafik på endast ett spår blir det en betydande påverkan på vår trafik.”
VR kör för närvarande nio-tio tåg per dag måndag-fredag och söndag och sju tåg på lördagar i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg.
Ett tåg faller bort
Från januari nästa år minskas trafiken med i snitt ett tåg per dag i varje riktning.
”Vi kommer dessutom att köra några tåg varje dag via Borås men antalet kommer att variera mellan vår och höst under 2025”, säger Filip Thunell.
Annons:
Gångtiden för tågen som kör raka vägen via Alingsås blir mellan tre och en halv timma och tre timmar och 45 minuter inklusive tio minuters bufferttid i Alingsås för tåg mot Göteborg. Tågen som körs via Borås får en gångtid på fyra och en halv timma.
Uppehåll försvinner
För att hålla nere gångtiderna kommer VR att ta bort uppehållen för av- och påstigande i Södertälje och Katrineholm under åren då kontaktledningsbytet mellan Olskroken och Alingsås pågår.
”Det är ett mycket känsligt upplägg med kolonnkörningen mellan Alingsås och Göteborg och omledningarna på de enkelspåriga banorna mellan Herrljunga och Göteborg via Borås”, säger Filip Thunell.
”Det ska bli spännande att se hur detta kommer att fungera i praktiken.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg
Tio växlar utbytta på Västra stambanan
Under påskhelgen har tio gamla, hårt slitna växlar på Västra stambanan mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut mot nya växlar.
Många inställda tåg under påskhelgen
Omfattande banarbeten under påskhelgen medför att många tåg är inställda eller omledda. Bussar ersätter tågen i stora delar av Västsverige och mellan Stockholm och Bålsta.
Göteborg C byggs om för längre tåg
Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
Infranord vinner basunderhållskontrakt för Hallsberg-Laxå
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Västra Stambanan, Hallsberg-Laxå samt Hallsberg rangerbangård. Anbudssumman uppgick till 475 MSEK.
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Oväntat punktliga tåg
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Upprustningen av Västra stambanan påbörjad
Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.
Bygg bort Sveriges värsta flaskhals
Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Första DE 18-loket till Sverige
Northrails första DE 18-lok för den svenska marknaden anlände till Trelleborg 12 april och kommer nu att testköras för att godkännas för trafik i Sverige och Norge.
A-Train köper nya tåg
Inom kort beslutar A-Train vilket företag som får leverera nya motorvagnståg till Arlanda Express. Tågen som blir väsentligt längre än dagens tåg ska vara i drift senast 2031.
Sista nattåget från Jämtland till Göteborg
På söndag går det sista nattåget med vagnar från Duved och Östersund till Göteborg. Tågen har rullat sedan 1968 med korta avbrott men nu är det slut.
Lysekilsbanan kan åter få godstrafik
Det kan åter bli godstågstrafik på Lysekilsbanan. Med en blygsam upprustning av banan kan godståg släppas fram i 40 km/h om några år.