Annons:

Publicerad: 2024-10-02

VR tappar tio procent

VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

VR kommer att köra färre tåg mellan Stockholm och Göeborg när kontaktledningsbytet pågår under nästa år. X74001 på väg från Göteborg C till Stockholm C vid Floda 26 augusti 2024.

”Generellt sett tycker jag Trafikverket har lyckats få till ett bra trafikupplägg med tanke på förutsättningarna, säger Filip Thunell, vd för VR Snabbtåg.

”Men med trafik på endast ett spår blir det en betydande påverkan på vår trafik.”

VR kör för närvarande nio-tio tåg per dag måndag-fredag och söndag och sju tåg på lördagar i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg.

Ett tåg faller bort

Från januari nästa år minskas trafiken med i snitt ett tåg per dag i varje riktning.

”Vi kommer dessutom att köra några tåg varje dag via Borås men antalet kommer att variera mellan vår och höst under 2025”, säger Filip Thunell.

Annons:

Gångtiden för tågen som kör raka vägen via Alingsås blir mellan tre och en halv timma och tre timmar och 45 minuter inklusive tio minuters bufferttid i Alingsås för tåg mot Göteborg. Tågen som körs via Borås får en gångtid på fyra och en halv timma.

Uppehåll försvinner

För att hålla nere gångtiderna kommer VR att ta bort uppehållen för av- och påstigande i Södertälje och Katrineholm under åren då kontaktledningsbytet mellan Olskroken och Alingsås pågår.

”Det är ett mycket känsligt upplägg med kolonnkörningen mellan Alingsås och Göteborg och omledningarna på de enkelspåriga banorna mellan Herrljunga och Göteborg via Borås”, säger Filip Thunell.

”Det ska bli spännande att se hur detta kommer att fungera i praktiken.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg

Många nyheter i nya tågplanen

Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.

Nygammal bro har nått Vänersborg

Om tre månader ska tågen åter börja rulla över Trollhätte kanal i Vänersborg. Under lördagen transporterades klaffbron på pråm från Göteborg till Vänersborg på Göta älv.

Hector Rail kör flis till Örebro

Hector Rail kör sedan ett par veckor bränsleflis från Södra i Värö och SCA i Töva till kraftvärmeverket i Örebro. Det blir minst 47 tåg med närmare 160 000 kubikmeter flis under eldningssäsongen.

Nytt tåg sätter fundamenten

Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.

Liten nytta med trådbyteståg

Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.

Lång väntan för godstågen

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.

Pendlarna drabbas hårdast

Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.

Tre svåra år för tågresenärerna

Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Första spadtaget för unik växelfabrik

I går togs det första spadtaget för Vosslohs nya växelfabrik på det som ska bli Överste von Rosens gata 66 i Kumla.
”Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om”, sa Jonas Zittra på Vossloh.

Nyhet

Rangerbangårdarna i stöpsleven

Rangerbangårdarna i Ånge, Gävle, Hallsberg, Sävenäs och Malmö bör utvecklas. Borlänge bör behållas oförändrad. Rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg kan troligen byggas om för att bli billigare i drift men deras framtida öde bör utredas ytterligare.

Nyhet

Defekt hjul orsakade tågurspårning

Det var av allt att döma ett defekt hjul som medförde att ett lastat malmtåg spårade ur med elva vagnar i Vassijaure för ett år sedan. Hjulet brast från löpbanan till navet och pressades sedan inåt på hjulaxeln och spårade ur.