Annons:
Pendlarna drabbas hårdast
Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Pendlarna mellan Göteborg och Alingsås drabbas hårdast av banarbetena mellan Olskroken och Alingsås under de tre kommande åren. Västtrafiks Reginatåg X53-3 3266 på väg in i tunneln väster om Aspens hållplats mellan Göteborg och Alingsås i oktober 2007.
”Vi kommer ha både längre tåg och extrainsatta bussar för att kompensera för det minskade antalet tågavgångar.”
”Två och ett halvt år är väldigt lång tid men en totalavstängning av banan hade varit en mycket större utmaning. Tyvärr finns ingen enkel lösning på detta.”
”Viktigt att infrastrukturen förbättras”
Pontus Gunnäs tycker samtidigt att det är viktigt att infrastrukturen förbättras och att bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås är nästan klar när första etappen av Västlänken tas i bruk i december 2026.
Från och med 4 januari nästa år tillåter Trafikverket endast fem tåg per riktning och timma mellan Göteborg och Alingsås och från 14 juli endast fyra tåg per riktning och timma.

Tre svåra år för tågresenärerna
Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.
Annons:
Dessutom kommer Västtrafik att köra ett pendeltåg i timman mellan Alingsås och Lerum under våren, tåg som ansluter till ersättningsbussar mellan Lerum och centrala Göteborg.
Tre pendeltåg blir ett
Eftersom det normalt går tre pendeltåg mellan Göteborg och Alingsås, eller åtminstone mellan Göteborg och Floda, i högtrafik medför bytet av kontaktledningsanläggningen att antalet pendeltåg minskar med två tredjedelar.
När antalet regionaltåg maximeras till en per timma, men undantag för en timma på morgonen och en på eftermiddagen, innebär det en halvering av antalet regionaltåg i högtrafik.
I fem veckor i sommar pausas arbetet på Västra stambanan och då tillåts normal trafik. Under dessa veckor är tågtrafiken stoppad genom Almedal för arbeten med Västlänkens anslutning till Västkustbanan och Kust till-kust-banan; då behövs full kapacitet på stambanan för att klara omledda godståg.
I vår är det enkelspårstrafik mellan Olskroken och Partille och under sensommaren och hösten mellan Partille och Lerum.
Ingen spridning på avgångarna
I vår kommer regionaltågen från Göteborg mot Skövde och i många fall vidare mot Örebro, Västerås och Stockholm, att avgå från Göteborg tre minuter över hel timma och pendeltågen sex minuter över hel timma.
Pendeltågen från Alingsås kommer att avgå 13 minuter över hel timma och regionaltågen 26 minuter över hel timma.
”Pendeltågen kommer inte att göra uppehåll i Sävenäs under våren utan vi hänvisar resenärerna till buss”, säger Pontus Gunnäs.
Två uppehåll indragna i höst
”Under sensommaren och hösten drar vi in uppehållen i Jonsered och Aspedalen. På sätt klarar vi de normala gångtiderna för pendeltågen och regionaltågen trots hastighetsnedsättningar.”
Tågen på Kinnekullebanan som normalt fortsätter till eller utgår från Göteborg kommer i januari att vända i Alingsås. Från och med 3 februari omleds två tågpar via Vänersborg, Öxnered och Trollhättan.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Tio växlar utbytta på Västra stambanan
Under påskhelgen har tio gamla, hårt slitna växlar på Västra stambanan mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut mot nya växlar.
Många inställda tåg under påskhelgen
Omfattande banarbeten under påskhelgen medför att många tåg är inställda eller omledda. Bussar ersätter tågen i stora delar av Västsverige och mellan Stockholm och Bålsta.
Göteborg C byggs om för längre tåg
Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
Infranord vinner basunderhållskontrakt för Hallsberg-Laxå
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Västra Stambanan, Hallsberg-Laxå samt Hallsberg rangerbangård. Anbudssumman uppgick till 475 MSEK.
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Oväntat punktliga tåg
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Upprustningen av Västra stambanan påbörjad
Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Trafikverket hotas av mångmiljonvite
Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.
Norsk trafik på Västkustbanan
När tunneln under Varberg öppnas för tågtrafik i mitten av juli börjar norska Vy Tog köra ett par genomgående tåg mellan Oslo och Malmö via Göteborg. Men på sikt kan det bli mycket tätare tågtrafik längs Västkusten.
100-åring tar tåget till Ängelholm
På lördag drar en 100-åring från Kristianstad till Ängelholm och hem igen. Det är Du 109 levererad till SJ 13 november 1925 som lite i förtid firar högtidsdagen med en tur till Järnvägens museum.