Annons:

Publicerad: 2024-10-12

Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023

Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.

FOTO: Transportstyrelsen

Transportstyrelsens årliga säkerhetsrapport redogör för nivån och utvecklingen av säkerheten på svensk järnväg. Under 2023 har antalet allvarliga olyckor ökat och fler har mist livet jämfört med året innan.

2022 avled 8 personer i olyckor och 8 skadades allvarligt,

2023 avled 15 och 14 skadades allvarligt.

Den vanligaste dödsorsaken på järnvägen är självmord. Under året ökade antalet självmord på järnvägen från 60 personer 2022 till 78 personer 2023.

Enligt Sveriges nationella mål ska antalet omkomna i spårtrafiken halveras från 2020 till 2030. Nuvarande läge är inte i linje med den utvecklingen som krävs för att nå målet.

Hög säkerhetsnivå jämfört med Europa

Jämfört med flertalet andra europeiska länder så ligger dock Sverige fortsatt på en hög säkerhetsnivå.

Under 2023 uppnådde Sverige alla säkerhetsmål som EU-kommissionen ställt på svensk järnväg, förutom inom två områden, passagerare och anställda.

Kraven uppfylldes inte då fem passagerare skadade allvarligt, merparten vid fall i vagn eller vid på- och avstigning.

Två anställda avled under 2023, en inom växling och en vid arbete i spår.

Olycksdrabbat på jobbet under året

2023 är det år då flest anställda varit inblandade i olyckor och störst antal allvarliga olyckor inträffat sedan 2016.

Växlingsolyckorna utgör en stor andel, där vissa arbetsmoment är särskilt riskabla, till exempel att färdas utanpå fordon.

Det har också rapporteras in ett relativt stort antal olyckor och tillbud med anställda som jobbar i spårmiljö.

LADDA NER RAPPORTEN

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.