Annons:

Publicerad: 2024-11-22

Trafikförvaltningen har tecknat avtal med Connecting Stockholm

Idag har trafikförvaltningen tecknat avtal med Connecting Stockholm för utförande av tunnelbaneverksamheten i Stockholm. Trafikstarten sker i november 2025 och avtalet gäller 11 år.

FOTO: Trafikförvaltningen Stockholm

I januari 2024 beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att det nya tunnelbaneavtalet skulle tilldelas Connecting Stockholm AB. Avsikten var att trafikstart skulle ske i maj 2025. Keolis Alstom ansökte om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten avslog överprövningen den 18 september 2024 och Keolis Alstom överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

För att försäkra sig om att tunnelbanan skulle fortsätta att gå ifall överprövningsprocessen skulle dra ut på tiden tecknade Region Stockholm i oktober 2024 ett temporärt avtal gällande tunnelbaneverksamheten i Stockholm med Connecting Stockholm AB.

Den 5 november 2024 beslutade kammarrätten att inte meddela prövningstillstånd. Nu finns förutsättningar för att ingå ordinarie avtal för tunnelbaneverksamheten.

“Jag är glad att de juridiska processerna nu är över så att vi kan teckna ett ordinarie avtal”, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.

“Nu kan vi tillsammans med Connecting Stockholm AB påbörja arbetet med fortsatt långsiktig utveckling av tunnelbanan.”

Uppdraget innebär ett helhetsåtagande för utförandet av tunnelbaneverksamheten. Förutom trafikproduktion ingår exempelvis trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Under avtalstiden kommer de utbyggda linjesträckorna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och Söderort att börja trafikeras.

Fakta om avtalet

  • Trafikstart: 2 november 2025
  • Avtalstid: 11 år, ingen möjlighet till förlängning.
  • Värde: cirka 40 miljarder under avtalstiden.
  • Avtalet innehåller incitament med viten eller möjlighet till bonus för bland annat punktlighet, kundnöjdhet och städning av stationer och fordon.

Om Connecting Stockholm AB

  • Connecting Stockholm AB är ett svenskt bolag med Go-Ahead och ComfortDelgro som huvudägare.
  • Go-Ahead är delägare i Govia Thameslink Railway som är en av Storbritanniens största järnvägsoperatörer.
  • Koncernen är också etablerad som kollektivtrafikutförare i Australien, Irland, Singapore, Tyskland och Norge.
  • ComfortDelgro bedriver spår- och tunnelbanetrafik i Singapore och har verksamhet i sju länder, bland annat Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Infrakraft förvärvar Trackteam

Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.

Notis

SJ kör vidare i Norge

SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Notis

Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund

Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.