Annons:
Västtrafik förbjuder fossil reklam i kollektivtrafiken
Västtrafik förbjuder fossil reklam. Det innebär att kollektivtrafikens resenärer inte längre kommer se reklam för fossila bränslen, fossildrivna bilar eller flygresor i kollektivtrafiken.
Nu blir reklamytorna hos Västtrafik fria från fossil reklam. FOTO: Eddie Löthman
Västtrafik har fattat beslut om förbud mot reklam för varor och tjänster som är fossildrivna. Beslutet fattades i november och förbudet gäller på alla Västtrafiks fordon och hållplatser.
“Utsläppen av koldioxid minskar inte tillräckligt snabbt, samtidigt som vi i kollektivtrafiken är nästintill fossilfria. Det känns inte rimligt att visa reklam för sådant som uppenbart bidrar till negativ klimatpåverkan”, säger Lars Backström, vd i Västtrafik.
Förbudet gäller reklamytor på alla bussar, spårvagnar, tåg och båtar. Det gäller även på de cirka 650 hållplatskurer vars reklamytor Västtrafik råder över.
Annonsering på fordon och hållplatser gav Västtrafik intäkter på cirka 50 miljoner kronor 2024. Pengar som används för att utveckla och förbättra kollektivtrafiken. Huruvida intäkterna påverkas av förbudet mot fossil reklam är för tidigt att svara på.
Pågående avtal kommer få löpa ut, men inga nya avtal får ingås som inte följer de nya riktlinjerna.
Fakta: reklamen som förbjuds
- Reklam för fossila bränslen, såsom bensin, olja och kol.
- Reklam för bilar, båtar, mopeder, flygplan och andra fordon helt eller delvis drivna med fossila bränslen.
- Reklam för fossilt driven vara.
- Reklam för flygtransporter.
- Reklam för charterresor där annonsören endast erbjuder flyg som transport.
Sedan tidigare har Västtrafik även förbud mot reklam för alkohol, tobak och nikotin, reklam som uppmuntrar till att satsa pengar i spel, reklam riktad till barn, reklam eller åsiktsannonsering som anses strida mot god marknadsföringssed eller som upplevs stötande, sårande eller väcker obehag.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Tolv svetslag räddar pendeltågstrafiken
Med tolv svetslag och gynnsamt väder kan återstående rälsprickor på Västra stambanan och Nynäsbanan vara åtgärdade inom två veckor.
Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.
107 personer miste livet i spårtrafiken 2024
För andra året i rad ökar nu antalet omkomna. Under 2024 omkom 107 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 4 personer jämfört med 2023. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Infranord tilldelas basunderhåll för Kust till kust-banan Väst
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst som omfattar sträckorna Borås till Almedal, Borås till Värnamo samt Borås till Herrljunga. Anbudssumman uppgick till 498 MSEK.
Väte Rail köper 25 backkameror
Väte Rail har tecknat ett avropsavtal med Railway Metrics and Dynamics (RMD) för 25 stycken backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.
Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.
Nya uppställningsspår norr och söder om Göteborg
Med 2 000 meter spår i Lärje och 2 500 meter spår i Pilekrogen ska Västtrafik få plats för städning och tvätt samt natt- och helguppställning av motorvagnståg.
Utbildningssatsningar i Hallsberg och Nyköping prisas
Hallsberg och Nyköping utses till Årets Mälardarling(ar) för kommunernas arbete med att utveckla och satsa på kompetensförsörjningen inom järnvägen i Stockholm-Mälarregionen.
133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn
År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.
Gefle-Dala Jernväg får stipendium
Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg har fått ett lokalt stipendium på 15 000 kronor från Sparbanksstiftelsen Dalarna i samband med att föreningen firade sitt 50-årsjubileum.