Annons:
Samarbete för klimatsäkring
Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.
FOTO: Trafikverket
Ökad nederbörd, kraftiga regn och skyfall kan orsaka höga, hastiga flöden. Det vill säga större mängder vatten som inte rinner undan snabbt. Det blir allt vanligare och kan påverka eller skada vägar och järnvägar.
“Detta är något som vi arbetar med att förmedla kunskap kring i samhällsplaneringen och i dialog med alla våra grannar över hela landet. Det som förut fungerade kommer kanske inte att fungera i ett förändrat klimat och vi kommer ibland att behöva prioritera vilka värden som är viktigast”, säger Malin Lind, senior specialist klimatanpassning, Trafikverket.
Olika typer av hårdgjorda ytor där vatten inte kan samlas upp, speciellt i områden där det redan finns problem med avrinning eller branter kan utgöra en risk för infrastrukturen eller andra delar av samhället vid ett kraftigt långvarigt regn eller skyfall.
“Det är en samhällsfråga, och frågan om markanvändning behöver diskuteras gemensamt så att vi inte påverkar varandra negativt”, fortsätter Malin.
“Vi samarbetar med andra myndigheter och ser att denna samverkan kommer vara mycket viktigt framåt.”
När det gäller konsekvenserna för vägar och järnvägar i Västernorrland, efter de skyfallsliknande regnen, så ingår det i den utredning som görs att se över om större markförändringar inverkar.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.
Dags att återinföra gångbiljetterna?
"Som barn levde vi alltid nära järnvägen i ett mycket pragmatiskt förhållande. Järnvägens relationer med allmänheten har understundom varit problematiska. Men spårspring som i dag anses vara ett stort problem löstes då genom gångbiljetter." Det skriver Björn Petersson, född och uppvuxen i den forna järnvägsknuten Vislanda och under många år lärare och rektor på flera skolor.
Infranord får byta kontaktledning Alvesta-Älmhult
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att byta kontaktledningsanläggning, installera AT-system och installera två nya nätstationer samt utföra kanalisation på sträckan Alvesta-Älmhult inklusive bangården i Älmhult.









