Annons:

Publicerad: 2022-03-21

Real Rail kör kombi till Västerås

Sandahlsbolagen har tagit över driften av kombiterminalen i Västerås. Kombitåget mellan Göteborg och Luleå körs nu via Västerås med av- och tillkoppling av vagnar. Om nio månader tar Real Rail över tågdragningen.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Real Rails tåg 42055 från Luleå till Göteborg närmar sig Västerås i morgondimman vid Tillberga den 17 mars 2022.

Annons:

”Det finns en stor marknad i Mälardalen för transporter till och från norra Norrland”, säger David Sandahl, vd i Real Rail. ”Västerås ligger väldigt bra till, bättre än Rosersberg som vi tidigare körde från.”

Kombiterminalen vid Västerås Västra drivs sedan i december av Sandahls Goods & Parcel. Anläggningen, som tidigare opererades av Västerås Hamn, omfattar 4 000 kvadratmeter och har reach stackers och truckar för lastning och lossning.

Real Rail ingår liksom Sandahls Goods & Parcel i Sandahlsbolagen.

Göteborg-Luleå nu via Västerås

Sedan december körs Real Rails kombitåg mellan Göteborg och Luleå via Västerås med tillkoppling av vagnar på nordgång och avkoppling på sydgång.

”Det har varit ett fantastiskt gensvar från marknaden och vi lastar ofta alla tio vagnarna med trailrar och containrar”, säger David Sandahl.

Fem vagnar körs mellan Västerås och Luleå och fem mellan Västerås och Umeå. Umeå-vagnarna kopplas av och till i Vännäs och dras sista respektive första sträckan av Real Rails tåg mellan Helsingborg och Umeå.

Med tio ytterligare vagnar i kombitågen mellan Göteborg och Luleå omfattar tågen 32 vagnar, fler får inte plats på många av mötesspåren i Norrland.

Lok- och truckförare Thomas Liljekvist på Väte sköter växling och lastning på terminalen i Västerås. Sgns-vagnens vändskiva justeras till rätt position.
En Sandahl-trailer lastas på tåget i skymningen. En Z70-lokomotor finns för växlingen på kombiterminalen vid Västerås Västra.

Rosersberg-Luleå lades ner

För ett år sedan valde Real Rail att lägga ner kombitåget mellan Rosersberg, norr om Stockholm, och Luleå via Umeå.

Redan då hoppades David Sandahl att kunna ordna kombitransporter mellan Mälardalen och övre Norrland på något annat sätt.

”Med lastning och lossning i Västerås når vi många stora godskunder med ganska korta landsvägstransporter”, säger han nu. ”Västerås ligger verkligen mitt i Mälardalen.”

Som Järnvägar.nu tidigare berättat kommer Sandahlsbolagen vid tidtabellsskiftet i december att ta över tågdragningen av de egna tågen.

De flesta tågen dras ännu så länge av Green Cargo medan kombitåget mellan Göteborg och Sundsvall dras av CFL Cargo,

Real Rail kommer att köra kombitågen mellan Göteborg och Luleå samt mellan Helsingborg och Luleå via Nässjö med Traxx-loken som köpts från Bure.

Sandahl ska dra egna tågen

Sandahlsbolagen köper Bure Equitys sju Traxx-lok. I december tar Sandahlbolagens dotterbolag Real Rail över tågdragningen av företagets kombitåg. Green Cargo tappar ett av de större uppdragen.

Kombitåget Stockholm-Norrland läggs ner

Real Rail lägger 31 mars ner kombitrafiken mellan Rosersberg och Luleå via Umeå. Men transporterna med kombitågen från Nässjö och Jönköping till Norrland ökar när Real Rail nu börjar köra varor till Ikea-varuhus i Norrland.

Två tågpar kommer att upphandlas

Tågdragningen av tågen mellan Göteborg och Sundsvall och mellan Göteborg och Umeå kommer att upphandlas.

”Vi håller på att skaffa licens och säkerhetsintyg för att få dra tåg och vi anställer lokförarchef och andra ledande befattningshavare”, säger David Sandahl. ”Däremot har vi inte beslutat om vi ska anställa förare för att kunna köra alla våra egna tåg eller om vi helt eller delvis ska anlita bemanningsföretag.”

Real Rails kombitåg rullar fem dagar i veckan och det finns för tillfället inga planer på några betydande förändringar av nätverket.

Ett Traxx-lok ersätter två Rc-lok

”Men det blir ett lyft när vi kan köra tågen i egen regi med de starkare Traxx-loken och slipper använda dubbla Rc-lok norr om Ånge”, säger David Sandahl. ”Ett lok mindre betyder ju att vi kan koppla in en vagn till i tågen.”

Den senaste tiden har tågen blivit allt mer välfyllda efter en svacka när DB Schenker oväntat lämnade samarbetet med Sandahlsbolagen 2020.

”Det är en fantastisk tillväxt och tågen går allt oftare fullastade eller nästintill fullastade”, säger David Sandahl. ”En del av ökningen beror säkert på de höga drivmedelspriserna de senaste månaderna men medvetenheten om hur miljö och klimat påverkas av fossiltransporter har vuxit sig stark under flera år.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

SJ i protest mot regeringen

SJ och MTRX protesterar mot förslaget från regeringen att begränsa antalet resenärer på tåg som körs 150 kilometer eller längre. Orimligt, tycker SJ. Regeringen erbjuder varken dialog eller stöd, tycker MTRX.

Nyhet

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter. Men färgsättningen är hemlig.

Nyhet

Risk för fler signalfel

Införandet av det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS i Sverige har skjutits upp flera gånger och det kommer inte att vara helt utbyggt förrän om 20–50 år. Nu måste Trafikverket rädda det äldre signalsystem.