Annons:
Arkivet på Järnvägar.nu
Railcare kör malm åt LKAB
Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader. Railcare hyr lok från Alpha Trains och använder LKAB:s vagnar.
Begagnat lyft för Inlandsbanan
Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan. Lint 41 ersätter de 41 år gamla motorvagnarna Fiat levererade till SJ 1979-1980. Men de nya tågen är inte nya, de är snart 20 år gamla men blir grundligt moderniserade.
SJ ökar trafiken efter midsommar
SJ utökar trafiken med 25 procent efter midsommarhelgen. Antalet avgångar med snabbtågen Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö ökas från fyra till sju per dag i varje riktning. Regionaltrafiken i Mälardalen utökas i början av juli.
Första tåget från Norvik
Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och för Green Cargo. På tisdagseftermiddagen gick det första lastade tåget från Norvikshamnen strax norr om Nynäshamn. Destinationen var Eskilstuna.
Fler tåg när restriktioner avskaffas
Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas om knappt en vecka. MTR kör fler tåg och Snälltåget förlänger sina tåg. SJ fattar beslut om utökad trafik de närmaste dagarna.
Green Cargo i ekonomisk kris
Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott från ägaren, svenska staten, på en-två miljarder kronor. En lång resa med åratal av förluster når annars järnvägs ände.
Lönsamt satsa på 250 km/h
Det är lönsamt att uppgradera stora delar av Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h. Det är extremt lönsamt att uppgradera kortare sträckor på de aktuella banorna.
Mer trafik i Malungsfors
I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod. Redan nu körs två-tre tåg i veckan och det kan bli betydligt fler.
Inlandsbanan fjärrmanövreras
Nu bommas tågklarerarnas expeditioner på Inlandsbanans mötesstationer igen en efter en. Men tågen slutar inte att gå. Tågklarerarna fjärrmanövrerar växlar och signaler från de nya tågledningscentralerna i Sveg, Hoting och Storuman.








