Annons:
Digitala godståg testas i Sverige
Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.

Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. FOTO: Lindholmen Science Park
Demotåget är en viktig pusselbit i arbetet med att testa det digitala automatkopplet som ska bidra till att modernisera godstrafik på järnväg.
Anna Björkman, ansvarig för testerna och programledare vid Rail Sweden vid Lindholmen Science Park berättar om testerna.
“Det är viktigt att köra demotåg på flera ställen i Europa för att testa de tekniska lösningarna, säkerställa tillförlitlighet samt ge användare möjlighet att förstå hur automatkopplet fungerar. I det svenska demotåget testar vi tekniken i regelbunden, kommersiell trafik för att kunna undersöka hur automatkopplet fungerar när det används under lång tid och under de kalla årstiderna.”
Automatkoppel – en pusselbit i morgondagens digitaliserade järnväg
Initiativet och arbetet med att utveckla det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet FP 5 TRANS4M-R. Projektets övergripande mål är att verka för att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet. Detta ska bland annat ske genom att utveckla automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och en säkrare järnväg.
Flera fördelar med automatkoppel
Här spelar utvecklingen av DAC en betydande roll då det möjliggör flera digitala lösningar. DAC innebär att ihop- och i särkoppling av vagnar går snabbare än dagens fysiskt tunga och tidskrävande arbete samt att man kan köra längre och tyngre tåg. Det kommer också möjliggöra fjärrstyrd frånkoppling av vagnar vilket förbättrar säkerheten och arbetsmiljön. Det öppnar också för att automatiserade bromsprov kan genomföras vilket innebär att arbetet med att förbereda tåget inför avfärd kan effektiviseras.
300 000 kilometer testresultat för analys
Demotåget körs av operatören CFL Cargo och tåget trafikerar sträckan mellan Göteborgs hamn och Nässjös kombiterminal. Tåget består av 20 godsvagnar varav tre vagnpar är utrustade med DAC från olika tillverkare. Syftet är att studera hur kopplen beter sig över tid och under vinterförhållanden för att kunna ge input till livscykelkostnadskalkylen inför introduktionen av DAC på de europeiska godsvagnarna. Demotåget kommer att rulla från mitten av 2024 och under ungefär två år och det beräknas då ha kört cirka 300 000 kilometer.
Jan Bergstrand, senior strateg på Trafikverket och programledare för gods inom Europe’s Rail, kommenterar betydelsen av demotågen.
“Demonstrationerna är viktiga för att utveckla och säkerställa lösningarna samt för att bekräfta att en investering i DAC möjliggör införande av kompletterande tekniker som möjliggör överflyttning av mer gods från väg till järnväg.”
Projekt med flera samarbetspartners
Trafikverket har ansvarat för att definiera vilka tester som ska utföras samt förbereda demotåget och Rail Sweden har varit uppdragsledare. Svensk Maskinprovning deltar också i projektet. Vid start har demotåget digitala automatkoppel från Knorr-Bremse, Dellner och Voith.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.
Green Cargo går bättre och sämre
Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.
Tågtransporter hotas av nedläggning
Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
Första DE 18-loket till Sverige
Northrails första DE 18-lok för den svenska marknaden anlände till Trelleborg 12 april och kommer nu att testköras för att godkännas för trafik i Sverige och Norge.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.