Annons:
Färre inställda Mälartåg
Antalet inställda tåg har minskat drastiskt sedan Mälardalstrafik drog ner den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Mälartåg ER1 001 passerar Härad strax väster om Strängnäs i mars 2021.
Annons:
”Förbättringen är mycket tydlig och antalet klagomål till vår kundtjänst har minskat kraftigt” säger Stefan Bojander, trafikchef på Mälardalstrafik.
Samtidigt som MTR Mälartåg tog över körningen av tågen från SJ i december 2021 utökades trafiken kraftigt.
Men färre lokförare och tågvärdar än MTR Mälartåg räknat med gick över från SJ till MTR och MTR tvingades redan från start att ställa in många tåg.
Förarbrist och sjuka barn
Många medarbetare drabbades dessutom av covid-19 eller vabbade med sjuka barn vilket gjorde det ännu svårare att upprätthålla den annonserade trafiken.
Som om det inte vore nog uppstod efter coronapandemin en generell lokförarbrist i Sverige, en brist som drabbat SJ; Green Cargo och MTR Mälartåg särskilt hårt.
Trots att Mälardalstrafik i samråd med MTR Mälartåg beslöt att krympa utbudet och köra färre tåg fortsatte inställelserna.
Vid tidtabellskiftet i december förra året krymptes trafiken ytterligare och omfattar nu ungefär lika många tågavgångar som när SJ körde fram till december 2021.
”Vi kör stomtågen och ett fåtal insatståg men det är en ordentlig neddragning jämfört med det utbud som vi planerade att ha från december 2021”, säger Stefan Bojander.

Fler inställda tåg i Mälardalen
1 400 inställda tåg i augusti och 1 300 i september. Det har varit en besvärlig höst för tågresenärerna i Mälardalen. Det lär inte bli mycket bättre i vinter och kommande vår.
Inställda tåg dyra för MTR
MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.
Tung start för MTR i Mälardalen
Över 2 000 inställda tåg och fler än vart femte tåg försenat. De första månaderna med MTR i den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen har inte varit någon succé
”Viktigast att tågen verkligen går”
”Trafiken har nu blivit mycket stabilare och mer pålitlig för resenärerna. Resenärerna tycker det viktigaste är att tågen verkligen går enligt tidtabellerna, antalet tåg är mindre väsentligt.”
”Tågtrafiken ska vara trygg och förutsägbar.”
I januari i år, den första hela månaden med reducerad trafik, var 92 procent av tågen i tid och tre procent av tågen ställdes in.
I november förra året var tolv procent av tågen inställda, i december sex procent.
Andelen tågavgångar som ställts in med kort varsel har minskat på alla de fem linjerna som körs av MTR Mälartåg.
Endast tre inställda tåg Hallsberg-Stockholm
På sträckan Hallsberg-Stockholm var endast tre tågavgångar akut inställda i januari i år.
På linjen Eskilstuna-Västerås var andelen akut inställda tåg en procent, att jämföra med december och november 2022 då 12 respektive 25 procent av tågen var inställda.
”Den positiva utvecklingen är viktig för att återfå förtroende hos resenärerna, deras arbetsgivare och arbetskamrater och hos medborgarna i allmänhet”, säger Stefan Bojander.
MTR startade häromåret en egen lokförarutbildning, SJ startade lokförarutbildning förra året och de etablerade Yrkeshögskolorna har utökat antalet kurser för blivande lokförare.
Trafiken utökas successivt under året
”Vi hoppas successivt kunna trappa upp trafiken igen under året” säger Stefan Bojander. ”Målet är att ta ett första steg efter sommaren och att vi i samband med tidtabellsskiftet i december i år kan återgå till den trafik vi hade hoppats och trott att vi kunde erbjuda från december 2021.”
Mälardalstrafik ägs av de sex regionerna i Mälardalen. MTR Mälartåg är dotterbolag till MTR Nordic.
MTR Mälartåg tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen från SJ 12 december 2021 och den upphandlade trafiken på sträckorna Uppsala–Gävle och Uppsala–Sala från Transdev 12 juni 2022.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Stefan Bojander, trafikchef på Mälardalstrafik.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Ökad mognad i branschen 2023
Som resenär och bevakare av järnvägen i flera decennier så känns det som 2023 har varit ett tydligt steg mot en mer samlad bransch. En ökad mognad i att det finns områden där man konkurrerar och områden där man måste samarbeta. Det skriver Jonas Friberg, ordförande i Resenärerna, i en krönika.
Fler tågbyten i Herrljunga och Falköping
Det blir tågbyte i Herrljunga och Falköping för resenärer från Lidköping och Jönköping till Göteborg. Västtrafik satsar i stället på fler tåg mellan Skövde och Göteborg.
SJ får köra Krösatågen och Kustpilen
SJ tar över trafiken med Krösatågen och Kustpilen i december 2021. Avtalet med de sex länstrafikbolagen löper på tolv år och är värt drygt fyra miljarder kronor.
Plats för fler tåg på Västra stambanan
På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats. För 60 år sedan kördes 14 snälltåg och expresståg mellan Göteborg och Stockholm varje dygn, nu körs 60 tåg. Då kördes 30-40 godståg på stambanan genom Västergötland. Nu körs 50 godståg, de flesta längre och betydligt tyngre.