Annons:

Publicerad: 2025-11-05

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
FOTO: Västtrafik

Tågresandet i Västra Götaland väntas öka kraftigt de kommande åren, från dagens 65 000 resor per dag till 100 000 under 2030-talet.

Bakgrunden är kommande utökningar av tågtrafiken med fler avgångar och nya förbindelser som Västtrafik planerar när Västlänkens stationer öppnar och flera stora banarbeten blir klara. Eftersom äldre tågmodeller samtidigt ska fasas ut behövs fler nya tåg.

“För att vi ska nå våra mål om ett tredubblat tågresande i Västra Götaland behöver gamla tåg bytas ut och Västtrafiks tågflotta stärkas med fler moderna tåg. Det är en viktig investering för framtidens resande”, säger Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.

Miljardinvestering i hållbart resande

Västtrafik har tidigare beställt 45 nya tåg som håller på att levereras. Avtalet med tillverkaren Alstom inkluderar en optionsrätt som gör det möjligt för Västtrafik att köpa fler tåg av samma modell kallad X80, vilket ger fördelar i drift och underhåll. Något Västtrafik nu går vidare med.

Kostnaden för 35 nya tåg är 4 miljarder kronor.

Fakta om Västtrafiks nya tåg:

De nya tågen är energieffektiva och miljövänliga. De kan köra upp till 200 km/h och klarar alla årstider.

Tågen har stora ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar, utformade efter resenärers och personalens behov.

  • Längd: 80 meter
  • Tjänstevikt: 173 ton
  • Antal sittplatser: 270
  • Tillverkare: Alstom
  • Modell: Avelia Stream Nordic X80 

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Infrakraft förvärvar Trackteam

Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.

Notis

SJ kör vidare i Norge

SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Notis

Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund

Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.