Annons:
Malmtågen rullar igen
Malmtrafiken mellan Kiruna och Narvik kom igång först på onsdagskvällen, uppröjningsarbetet tog längre tid än beräknat. Men tågen går endast nattetid. Bristen på malmvagnar har förvärrats och LKAB får svårt att klara leveranserna.
Text: Ulf Nyström Foto: LKAB
Annons:
”Uppröjningsarbetet har visat sig ta längre tid än vi trodde samtidigt som skadorna på spåret var värre än vi befarade”, säger Anders Lindberg, presschef på LKAB.
”Vi hade hoppats att kunna börja köra malmtågen under tisdagskvällen men trafiken kom inte igång förrän onsdag kväll.”
Det är drygt tio vagnar kvar att bärga och sedan följer spårreparationer.
Vid 20-tiden på onsdagen kunde malmtåg 9918 avgå från Stordalen, där det parkerats under tre dygn, och malmtåg 9920 avgick från Kiruna som det första lastade malmtåget på drygt tre dygn.
Det tomma malmtåget 9921 kördes under natten från Narvik till Kiruna.
Första kombitågen kunde avgå
Under natten till torsdagen kördes också de första kombigodstågen mellan Narvik och Oslo på tre dygn, Arctic Rail Express (ARE) och North Rail Express (NRE).
LKAB planerar att köra två malmtåg per natt under de närmaste dygnen. När Trafikverkets planerade underhållsarbeten som utförs dagtid denna vecka avslutats under lördagen kommer LKAB att kunna öka antalet tåg till fem per dygn.
I början eller i mitten av nästa vecka hoppas LKAB kunna köra normal malmtågstrafik till Narvik.
Det var vid 15-tiden i söndags, 12 mars, som cirka 30 av de 68 vagnarna i ett malmtåg från Kiruna till Narvik av ännu okänd anledning spårade ur på stationen i Narvik.
Stopp för all tågtrafik
All tågtrafik genom och från stationen stoppades. Vys nattåg 93 från Narvik till Stockholm blev instängt och resenärerna fick åka buss till Sverige för att kunna åka vidare söderut.
Under måndagen kunde persontågstrafiken återupptas med hjälp av diesellok, kontaktledningsanläggningen är skadad och frånkopplad.
Loket och drygt 30 vagnar blev kvar på spåret. De flyttas successivt till malmterminalen i Narviks hamn sedan Haverikommissionen inspekterat och dokumenterat olycksplatsen och de inblandade fordonen.
Under veckan kommer ungefär 1 000 ton järnmalmspellets att lastas över i tomvagnar och dras ner till malmterminalen.
När de urspårade och i vissa fall välta vagnarna bärgats ska det skadade spåret och kontaktledningsanläggningen repareras.
Slagg orsakade urspårning
Urspårningen mellan Sikträsk och Linaälv på Malmbanan i november 2021 orsakades av en utmattningsspricka i en av rälerna som ledde till ett rälbrott när det tunga malmtåget passerade.
Lägre axellast på Malmbanan
Trafikverket sänkte strax före jul största tillåtna axellast från 30 till 25 ton på Malmbanan mellan Råtsi och Gällivare. LKAB kan lasta 20 procent mindre i varje vagn och tvingas nu köra fler tåg.
Brist på malmvagnar
”Det är naturligtvis besvärande med de inställda malmtransporterna men det är mer bekymmersamt att bristen på malmvagnar nu blivit ännu mer besvärande”, säger Anders Lindberg på LKAB.
Drygt 20 malmvagnar förstördes vid urspårningen mellan Sikträsk och Linaälv i november 2021.
Det är oklart hur många malmvagnar som förstörts vid söndagens urspårning men transportkapaciteten som redan var ansträngd är nu kritisk.
LKAB tecknat förra året avtal med Kiruna Wagon om tillverkning av 100 nya malmvagnar samt ombyggnation och renovering av 92 befintliga vagnar för att klara transporterna.
”De leveranserna kommer igång i slutet av året och vi får därefter en vagn i veckan”, säger Anders Lindberg.
Enkelspår begränsar kapaciteten
”Men det kanske är ett ännu större problem att kapaciteten på den enkelspåriga Malmbanan är så begränsad att det är svårt att köra ikapp de transporter som vi inte kan köra den här veckan.”
”VI får försöka trolla med knäna varje dag det närmaste året.”
LKAB kör dagligen tio tåg med vardera 68 vagnar lastade med nästan 7 000 ton järnmalm från Kiruna till Narvik varifrån malmen transporteras vidare med fartyg.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Godstågen behöver innovation, utveckling och modernisering
Det finns inga genvägar till framtida konkurrenskraft. Om godstrafik på järnväg ska ha en framtid måste den bli modernare. På många sätt. Den måste bli kommersiellt, organisatoriskt och administrativt modernare.
Pandemin slog hårt mot MTRX
MTR Express redovisar en förlust 113 miljoner kronor för 2020. Lönsamheten, eller snarare bristen på lönsamhet, är tillbaka till 2016 års nivå, första året med helårstrafik mellan Stockholm och Göteborg.
Inlandståg säljs i vår
Tågab tar över Inlandståg i april nästa år. I köpet ingår sex lok. Lokförare och verkstadspersonal erbjuds anställning hos Tågab. Motorvagnarna blir kvar hos Inlandsbanan.
Berlin året runt med SJ
SJ lägger inte ner nattågstrafiken till Berlin 30 september som planerat. Tågen kommer att rulla året runt med oförändrade tider och priser till början av december.