Annons:
Många nyheter i nya tågplanen
Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
På söndag tar SJ över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Nattåg 91 klart för avgång på Luleå C i februari 2023.
Annons:
SJ ställer in det egna nattåget till och från Umeå när företaget tar över den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Samtidigt tar Mälardalstrafik och entreprenören Transdev över de tåglägen som SJ använt för sin pendeltrafik mellan Stockholm och Uppsala.
Men de mest drastiska förändringarna sker i tågtrafiken mellan Göteborg och Stockholm, i regionaltågstrafiken mellan Göteborg och Skövde och i pendeltågstrafiken mellan Göteborg och Alingsås när bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås medför enkelspårstrafik och omfattande inställelser av tåg, omledningar och kraftigt förlängda gångtider.
De viktigaste förändringarna i korthet
- SJ tar över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland från Vy Tåg
- Nattågen mellan Göteborg och Umeå går i graven efter fyra år
- Det blir färre tåg mellan Göteborg och Stockholm och restiderna förlängs med 15–40 minuter
- Snabbtågen mellan Borås och Stockholm ställs in under tre år
- Antalet pendeltåg mellan Göteborg och Alingsås halveras
- Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla återupptas
- Mälardalstrafik och Transdev kör fler tåg mellan Stockholm och Uppsala när SJ ställer in pendeltrafiken på sträckan
När SJ natten till söndag tar över ansvaret för nattågen mellan Stockholm och Luleå respektive Narvik samt dagtågen mellan Luleå och Narvik är det en övergång som föregåtts av knappt fem månaders intensivt arbete.
Billigare resor när SJ tar över
15 december tar SJ över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Tidtabellerna blir i stort sett oförändrade, priserna lägre och loken fler.
Nu lägger SJ ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå. Nattågen mellan Göteborg och Jämtland får en nådatid till slutet av i april nästa år. Rc6E 1396 med nattåget Göteborg–Umeå närmar sig Herrljunga på kvällen 8 juli 2024.
Och med mindre än 70 timmar till överlämning av stafettpinnen från Vy Tåg till SJ är Jan Kyrk, affärschef på SJ, optimistisk.
”De flesta vagnarna är i gott skick och vi sätter nu in fler vagnar än vi tidigare planerat i tågen över jul- och nyårshelgerna”, säger han.
”Sov- och liggplatserna är slutsålda i flera avgångar norrut och med ytterligare någon vagn i varje tåg kan vi erbjuda platser för ytterligare ett par hundra resenärer.”
Många defekta Rc6-lok
Däremot är tillgången till Trafikverkets lok, som Vy Tåg använt de senaste fyra åren, dålig.
”Många lok är krassliga”, säger Jan Kyrk.
”I de flesta fall är det hjulskador i form av krossår men enligt uppgift har loken drabbats av skador på traktionsmotorerna vid 13 tillfällen det senaste åren.”
”Det finns gott om reservmotorer men det kostar närmare en miljon kronor att lägga in en ny motor så ett antal lok har blivit stående.”
Sju av SJ:s Rc6-lok är försedda med ETCS som gör att de kan användas på Ådalsbanan och Botniabanan.
”Vi kommer att använda våra lok som förstärkning i alla tåg med elva vagnar eller fler”, säger Jan Kyrk.
”Slitaget på motorerna minskar med två lok i de tyngsta tågen och det ger bättre acceleration men elförbrukningen ökar och banavgifterna blir högre.”
Många frågetecken när elsystemet byts ut
4 januari inleds bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås. Arbetena kommer att ta två och ett halvt år och under den tiden är det enkelspårstrafik mellan två eller tre driftplatser på stambanan.
Det medför att endast fyra–fem tåg per timma kan framföras i vardera riktningen mellan Olskroken och Alingsås mot mer än det dubbla i dagsläget.
Enligt den kapacitetsplan som Trafikverket utarbetat kan stambanan mellan Göteborg och Alingsås trafikeras av ett snabbtåg, ett regionaltåg, ett pendeltåg och ett godståg per timma i varje riktning under större delen av den tid arbetena pågår.
I vår kommer dock Trafikverket att tillåta fem tåg per timma och riktning och under sommaren ännu fler, det blir en paus i arbetet på Västra stambanan eftersom Västkustbanan är stängd vid Almedal på grund av arbeten för Västlänken.
Tre svåra år för tågresenärerna
Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.
Tågtrafiken mellan Stockholm och Dalarna har drabbats och kommer att drabbas av omledningar, bussersättningar och inställelser flera år framåt. Rc6 1379 med IC-tåg 45 från Mora till Stockholm gör uppehåll i Rättvik 13 augusti 2023. FOTO: Håkan Alexandersson
”Vi har försökt förbereda oss så gott vi kunnat men vi vet ju inte hur det kommer att fungera i praktiken med enkelspårstrafiken”, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ.
”Vi har skapat bufferttid i Alingsås så vi minskar risken att våra tåg inte får den tilldelade platsen i kolonnkörningen in mot Göteborg men det kan ju räcka med spårspring i Flemingsberg för att korthuset ska rasa, trafiken blir extremt störningskänslig.”
Gångtiderna för de flesta av SJ:s och VR:s snabbtåg ökar med 15–20 minuter men det finns snabbtåg som bara med nöd och näppe klarar resan under fyra timmar.
Den kraftigt modifierade tidtabellen för tågen på Västra stambanan gäller redan från söndag 15 december trots att banarbetena inte inleds förrän nästa år.
”Vi kommer därför att ha väldigt goda marginaler i tågtrafiken under jul- och nyårshelgerna”, säger Martin Drakenberg.
Inget snabbtåg från Borås
SJ:s direkttåg mellan Borås och Stockholm ställs in från tidtabellskiftet på grund av fordonsbrist. De längre körtiderna för samtliga tåg mellan Göteborg och Stockholm innebär att det går åt fler tågsätt för den trafiken.
”Men under sensommaren och hösten kommer flera att våra tåg att omledas via Borås och då kommer vi att göra uppehåll för av- och påstigande där”, säger Martin Drakenberg.
”Dessutom förbättrar vi anslutningarna mellan våra tåg och Västtrafiks tåg i Herrljunga.”
Stympad pendeltågstrafik
I högtrafik går tre pendeltåg mellan Göteborg och Alingsås i timman. Under kommande år medför bytet av kontaktledningsanläggningen att antalet pendeltåg minskar till ett.
De tåg som tillåts trafikera sträckan kommer att köras med långa tåg och Västtrafik sätter in kompletterande busstrafik.
Pendeltågen kommer inte att göra uppehåll i Sävenäs under den tid banarbetena pågår och under sensommaren och hösten är även uppehållen i Jonsered och Aspedalen indragna.
Tågen på Kinnekullebanan som normalt fortsätter till eller utgår från Göteborg kommer under vintern och våren att vända i Alingsås. Från och med 3 februari omleds två tågpar via Vänersborg, Öxnered och Trollhättan när den nya bron över Trollhätte kanal i Vänersborg är klar för tågtrafik.
Pendlarna drabbas hårdast
Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.
Tågtrafik till Dalarna med förhinder
SJ:s tåg mellan Stockholm och Dalarna har under hösten letts om på grund av banarbeten och de närmaste åren kommer att innebära fler omledningar.
”Såvitt vi förstått kommer Trafikverket inte att vara klara med upprustningen av Dalabanan förrän 2028”, säger Martin Drakenberg.
”I sommar stoppas all tågtrafik till och från Borlänge under fyra veckor och vi får köra buss till, från och förbi Borlänge.”
I höst väntar arbeten på andra platser och sträckor på Dalabanan. Sammanlagt kommer tågen att ställas in, omledas eller bitvis ersättas med buss i sammanlagt 13 veckor under 2025.
Minskande störningar på Värmlandsbanan
Om arbetena på Dalabanan är i sin linda, går den omfattande upprustningen av Värmlandsbanan in i slutspurten. Just nu pågår ombyggnaden av Karlstad C vilket kraftigt reducerar antalet tåg som kan köras till, från och genom Karlstad.
”Ombyggnaden av Karlstad C är ju inte klar men de påverkar tågen i allt mindre utsträckning”, säger Martin Drakenberg.
”De stora spårbytena är ju avklarade och vi är under nästa år tillbaka till utbudet vi hade 2017.”
Det betyder nio tågpar mellan Stockholm och Karlstad under större delen av året. Under sommaren blir det åtta tågpar, ett fler än förra året.
Fem av tågparen fortsätter till eller utgår från Oslo.
Det har varit omfattande förseningar i tågen på Värmlandsbanan under 2024 och i nya tågplanen finns större marginaler för persontågen.
Dessutom drar Värmlandstrafik ner på tågtrafiken av ekonomiska skäl samtidigt som Trafikverket sagt nej till fler av de tåglägen Värmlandstrafik ansökt om.
”Det är naturligtvis bekymmersamt för många resenärer men en tröst i bedrövelsen är att det blir mindre trångt på spåret och att risken för förseningar minskar”, säger Martin Drakenberg.
Transdev kör när SJ lägger ner
Transdev kommer att köra 34 nya avgångar per dygn mellan Stockholm och Uppsala via Märsta för Mälardalstrafik när SJ lägger ner pendeltrafiken vid tidtabellsskiftet.
Därmed blir det lika många avgångar med Mälartåg som SJ haft och Mälartågen går i stort sett på samma tider som SJ gjort under T24.
Transdev kommer därmed att köra 79 tåg per dygn på vardagar och 72 under veckosluten mellan Stockholm och Uppsala, vilket innebär halvtimmestrafik under stora delar av dygnet och ännu tätare avgångar i rusningstrafik.
Det har funnits farhågor att Transdev inte kommer att mäkta med den kraftigt utökade trafiken.
”Transdev och Mälardalstrafik har fullt fokus på T25”, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.
”Personalsituationen är bra och fordonstillgången god.”
Reserven har krympts för den ökade trafiken
Transdev kommer att ha ytterligare två tågsätt för att klara den utökade trafiken, reserven har krympts, men flera nya avgångar ska köras med dubbla tågsätt och marginalerna vid störningar blir mindre än de hittills har varit.
”Men verkstaden i Eskilstuna har jobbat på väldigt bra och sedan i somras har tillgången på fordon varit väldigt god”, säger Katarina Myrberg.
Samtidigt som Transdev kör många fler tåg än hittills mellan Stockholm och Uppsala på uppdrag av Mälardalståg utökas trafiken mellan Sala och Västerås samt mellan Västerås och Eskilstuna.
Många nya avgångar Sala–Västerås och Västerås–Eskilstuna
Det blir sex nya avgångar på vardagar mellan Västerås och Sala och fler direkttåg mellan Västerås och Uppsala via Sala.
Mellan Eskilstuna och Västerås blir tio nya tågavgångar på vardagar, främst i rusningstrafiken.
Den första morgonavgången från Nyköping till Norrköping kommer åter att köras med tåg i stället för med direktbuss som under 2024.
Dessutom blir det tre nya avgångar på lördagar och fyra nya avgångar på söndagar mellan Nyköping och Stockholm.
SJ avslutar regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala sedan konkurrensen med den skattesubventionerade tågtrafiken i Mälardalstrafiks regi blivit för kostsam. Ett av SJ:s tåg anländer till Uppsala i juli 2021.
Många tågstopp på Bohusbanan
Tunnelrenoveringarna på Bohusbanan försenas ytterligare. Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla kommer att återupptas först på nyårsdagen 2025. Trafiken på övriga delar av banan kommer att stoppas i omgångar under kommande år.
Tågtrafiken återupptas Stenungsund–Uddevalla
Vid årsskiftet ska de kraftigt försenade tunnelrenoveringarna på Boshusbanan mellan Stenungsund och Uddevalla vara klara och bytet av kontaktledningsanläggningen ha fullbordats.
På nyårsdagen återupptas tågtrafiken på sträckan och det går åter att resa tåg mellan Göteborg och Uddevalla utan byte mellan tåg och buss i Stenungsund eller att åka via Trollhättan.
Samtidigt återgår tågen mellan Göteborg och Strömstad till sin ordinarie körsträcka via Stenungsund.
Tågen på Bohusbanan får samma avgångs- och ankomsttider mellan Uddevalla och Göteborg som de hade innan arbetena mellan Stenungsund och Uddevalla inleddes i april 2023.
Vid årsskiftet tillkommer insatståg mellan Ytterby och Göteborg för att ge plats åt alla resenärer i tågen.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg
Nygammal bro har nått Vänersborg
Om tre månader ska tågen åter börja rulla över Trollhätte kanal i Vänersborg. Under lördagen transporterades klaffbron på pråm från Göteborg till Vänersborg på Göta älv.
Hector Rail kör flis till Örebro
Hector Rail kör sedan ett par veckor bränsleflis från Södra i Värö och SCA i Töva till kraftvärmeverket i Örebro. Det blir minst 47 tåg med närmare 160 000 kubikmeter flis under eldningssäsongen.
Nytt tåg sätter fundamenten
Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.
Liten nytta med trådbyteståg
Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.
Lång väntan för godstågen
De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Pendlarna drabbas hårdast
Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.
VR tappar tio procent
VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.
Tre svåra år för tågresenärerna
Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Populäraste tågresedagen i jul
Veckorna runt jul och nyår är en intensiv reseperiod i Sverige. Tågresenärernas val av resdagar styrs bland annat av vilken veckodag julafton infaller på. Men över tid sticker ett datum ut som den vanligaste resdagen, visar en ny analys av SJs biljettförsäljning de senaste tio åren.
Snälltåget direkt till Österrike i sommar
Hela juli kan du resa direkt med Snälltåget till Österrike. Nattåget avgår från Malmö på fredagar och ankommer Österrike lördag morgon. Hemresan går lördagen veckan därpå med ankomst på söndagen. Det finns anslutande tåg till nattåget från bland annat Stockholm till Malmö och omvänt.
Nya operatörer för gammal trafik
Green Cargo och CFL cargo blir på söndag och vid årsskiftet av med några av de stora transportuppdragen i Sverige. Onrail, Grenland Rail, Real Rail och Tågab tar över.
Hopp om godståg till Vetlanda
Första halvåret 2023 lades den regelbundna godstågstrafiken till Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström ner. Sex företag tvingades börja använda lastbilstransporter. Men nu finns hopp om återupptagen godstågstrafik.