Annons:

Publicerad: 2021-12-09

Många nyheter på spåren

MTR tar över regionaltågstrafiken i Mälardalen, SJ tar över Krösatågen och Kustpilen, tågtrafiken i Mälardalen utökas och SJ återupptar tågtrafiken mellan Stockholm och Oslo samt snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Borås.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett X2000-tåg från Stockholm till Göteborg passerar i januari 2007 fd Jonsereds station vid sjön Aspen strax öster om Göteborg.

Annons:

Det är en historisk satsning med kraftigt utökad trafik, ny operatör, ny prismodell och full trafik med nya fordon.

 

Helena Ekroth, vd i Mälardalstrafik

12 december, på söndag, byter Sverige tågplan. Ut med T21, in med T22.

Med den nya tågplanen får många tåg nya tidtabeller, nya tåg tillkommer, några förbindelser försvinner, några återuppstår och nya operatörer tar över den upphandlade trafiken i två områden.

SJ tar över trafiken med Krösatågen som Vy Tåg kört i tre år och Kustpilen efter Transdev som kört sedan juni 2008.

MTR tar över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen. Tågen har körts av SJ sedan urminnes tider, men det är endast de senaste fem åren som delar av trafiken varit upphandlad.

Ökad trafik på alla linjer

Antalet avgångar med Mälartåg på linjen Örebro-Arboga-Eskilstuna-Strängnäs-Södertälje-Stockholm-Arlanda-Uppsala ökas från åtta till 13 måndag-fredag och tågen går i stort sett varje timme mellan Arboga Uppsala.

MTR kör 23 avgångar med Mälartåg mellan Uppsala och Stockholm måndag-fredag, sju via Knivsta och Märsta och övriga via Arlanda.

Dessutom utökas antalet tåg mellan Eskilstuna och Stockholm, tre tåg körs som så kallade Region Express utan uppehåll och med 10-15 minuter kortare restid.

Det blir avgångar varje halvtimme på linjen Sala-Västerås-Eskilstuna måndag-fredag och avgångar varje timme under veckosluten.

Det blir också fyra nya avgångar i vardera riktningen mellan Nyköping och Stockholm måndag-fredag, vilket ger avgångar varje halvtimme i högtrafik morgon och eftermiddag.

”En historisk satsning”

”Det är en historisk satsning med kraftigt utökad trafik, ny operatör, ny prismodell och full trafik med nya fordon”, säger Helena Ekroth, vd i Mälardalstrafik.

Mälardalstrafik ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

”Här bor hälften av Sveriges befolkning, här finns hälften av alla arbetstillfällen och här skapas hälften av Sverige BNP. Vi vill skapa en fungerade region för alla dessa människor och se till att man kan bo på en ort och jobba eller studera på en annan med snabba och bekväma resor”, säger Helena Ekroth.

Hon tror inte det blir några betydande inkörnings- eller övergångsproblem.

”Många har jobbat och jobbar intensivt med den utökade trafiken och övertagandet så kan jan inte se att det inte skulle fungera”, säger hon.

MTR rustat för Mälardalen

Om ett par veckor tar MTR över Mälardalstrafiken. Efter en sommar då trafiken såg ut att haverera vid övertagandet verkar nu MTR få det mesta på plats till 12 december.

”Det enda orosmolnet är väl pandemin och eventuella nya restriktioner för resor. Men med nya större tåg och med fler avgångar ser vi ju till att minska trängseln om bord på tågen”, säger Helena Ekroth.

Hon tror att resenärerna kommer att märka att MTR tar över från SJ.

”MTR fokuserar på bemötande, punktlighet och kundnöjdhet och får bonus om resenärerna är nöjda”, säger Helena Ekroth. ”De nya dubbeldäckarna, ER1, går som klockan och har mycket bra komfort för regionala tågresor.”

SJ:s nattåg med vagnar till Duved och Umeå ska strax avgå från Göteborg C i augusti 2021.

Det finns en stor efterfrågan på resor mellan Stockholm och Uppsala och det är ingen risk att vi kommer att köra med tomma tåg,

 

Jan Kyrk, affärschef på SJ.

SJ utökar trafiken i Mälardalen

Samtidigt som MTR tar över den upphandlade trafiken i Mälardalen utökar SJ trafiken på de linjer som inte upphandlats.

Det innebär bland annat tätare tågtrafik än någonsin tidigare mellan Stockholm och Uppsala. MTR kommer att köra 23 tåg per dygn måndag-fredag för Mälardalstrafik och SJ kommer att köra 33 tåg per dygn måndag-fredag, det blir totalt 56 tåg i varje riktning.

SJ utökar antalet direkttåg mellan Stockholm och Uppsala från 13 till 16 i varje riktning måndag-fredag.

”Det finns en stor efterfrågan på resor mellan Stockholm och Uppsala och det är ingen risk att vi kommer att köra med tomma tåg”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

”Det kommer däremot att bli trångt på spåren men det finns kapacitet eftersom Mälardalstrafik främst utökar turtätheten under lågtrafik.

Movingo gäller även i SJ-tågen

Mälardalstrafiks periodkort Movingo gäller såväl på de egna tågen som körs av MTR som på SJ:s regionaltåg i Mälardalen, på bussar och i tunnelbanan i Stockholm.

SJ utökar också trafiken på sträckan Gävle-Stockholm-Katrineholm-Norrköping-Linköping från åtta till tolv tåg per dygn måndag-fredag. Fyra av turerna, en mer än i dag, fortsätter till eller utgår från Ljusdal.

Enligt Jan Kyrk blir konkurrensen mellan den upphandlade trafiken som MTR kör och SJ:s kommersiella trafik inte särskilt stor.

”Vi kör förutom på sträckan Stockholm-Uppsala på olika linjer eller med olika trafikupplägg, konkurrensytan är ganska liten.

Ett av Mälardalstrafikens ER1 -tåg på väg mot Stockholm har just lämnat Norrköping i juli 2021.

Åter snabbtåg Stockholm-Borås

Med start 12 december återkommer snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Borås som kördes under några år i början av 2000-talet, då med X2000.

Nu blir det i stället X55 som inte klarar sträckan riktigt lika snabbt.

”Det finns definitivt ett underlag för ett direkttåg mellan Borås och Stockholm”, säger Sverre Sletten, affärschef på SJ. ”Intresset har varit stort både från privat- och affärsresenärer och bokningsläget ser bra ut.”

Restiden blir knappt tre och en halv timma med avgång från Borås 05:47 och från Stockholm 16:07.

SJ återinför snabbtåg till Borås

Borås, Trollhättan, Åre och Duved är vinnarna när SJ utvecklar trafiken i nästa tågplan från mitten av december. Vänersborg och Vara är förlorarna.

Det har varit en utmaning med snön och kylan den sista tiden men nu återstår bara validering av signaltekniken.

 

Håkan Gustafsson, projektledare på Trafikverket

Upprustade banan klar för trafik

Banan mellan Herrljunga och Borås har rustats upp under sommaren och hösten med nytt spår och utrustning för fjärrstyrning av trafiken på banan,

”Allt tyder på att vi blir klara till natten till söndag men det är verkligen jobb in i det sista”, säger Håkan Gustafsson, projektledare på Trafikverket. ”Vi har bytt sliprar och räler, neutraliserat spåret, renat ballasten, byggt nya perronger och installerat det nya signalsystemet.”

”Det har varit en utmaning med snön och kylan den sista tiden men nu återstår bara validering av signaltekniken. Vi aktiverar hela anläggningen och ser att allt fungerar.”

De första tio dagarna, till natten mellan 22 och 23 december, är största tillåtna hastigheten nedsatt för att det nya spåret ska stabiliseras. Det kan leda till mindre förseningar i tågtrafiken.

Men därefter blir det 110 km/h på större delen av sträckan Herrljunga-Fristad, sedan 2016 har största tillåtna hastighet varit nedsatt till 80 km/h.

Snart klart Herrljunga-Borås

Om en månad återupptas tågtrafiken på järnvägen mellan Herrljunga och Borås. Men det dröjer 40 veckor innan upprustningen av järnvägen mellan Borås och Varberg är klar. De två projekten kostar 1,6 miljarder kronor.

Snabbtåg till Uddevalla via Trollhättan

Samtidigt som Borås återfår snabbtåget till och från Stockholm mister Vänersborg sitt snabbtåg till och från huvudstaden, åtminstone under tio av årets månader.

Snabbtåget mellan Stockholm och Uddevalla kommer från och med söndag att köras via Göteborg och Trollhättan i stället för via Vänersborg.

Direkttåget 407 från Stockholm till Göteborg fortsätter till Uddevalla via Trollhättan och återvänder till huvudstaden via Göteborg som tåg 404.

Restid under fyra timmar

Tåget går från Uddevalla 05:49 och från Stockholm 17:16 och restiderna blir strax under fyra timmar.

”Vi når en större marknad genom att köra via Trollhättan och dessutom kan tågen rulla när Älvsborgsbanan är stängd två månader i vår för brobyte över Nossan”, säger Sverre Sletten, affärschef på SJ.

Genom att utnyttja det tågsätt som används i direkttågen 404 och 407 mellan Göteborg och Stockholm för förbindelsen från och till Uddevalla frigörs ett X55-tåg som kan köras till och från Borås. En ny förbindelse skapas utan att SJ behöver sätta in fler fordon.

”I sommar återkommer snabbtåget mellan Stockholm och Strömstad och det kommer som vanligt att köras på Älvsborgsbanan via Vara och Vänersborg”, säger Sverre Sletten.

SJ:s InterCity-tåg från Stockholm mot Oslo rullar genom stationen i Fetsund efter att ha passerat över Glomma i februari 2015.

Bättre tågtrafik till Jämtland

Tågtrafiken till västra Jämtland förbättras när SJ från och med söndag kör InterCity-tågen 10,11, 80 och 85 mellan Stockholm och Duved i stället för som nu mellan Stockholm och Åre respektive Stockholm och Östersund.

”Det blir enklare för resenärerna när både nattåg och IC-tåg körs till och från Duved”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. ”Dessutom gynnar det besöksnäringen i Jämtlandsfjällen.”

Nattåget till Göteborg med vagnar från Duved och Umeå kommer från och med söndag att ankomma 08:15, drygt en halvtimma tidigare än i dag.

”Vi har kapat restiden och tidigarelagt ankomsttiden till Göteborg med två timmar sedan 2019”, säger Jan Kyrk.

Snabbtågstrafiken mellan Sundsvall och Umeå går från och med söndag samma omfattning som före coronapandemin, de förbindelser som varit indragna sedan 2020 återuppstår.

Nypremiär för tågen Stockholm-Oslo

SJ återupptar trafiken mellan Stockholm och Oslo vid tågplaneskiftet med två dagliga dubbelturer mellan huvudstäderna.

”Vi tjuvstartar faktiskt redan 11 december genom att köra tåg 659 från Stockholm till Oslo”, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ.

SJ kommer att köra loktåg med första och andra klass samt bistro. Tågen går måndag-fredag från Stockholm 07:36 och 15:29 och från Oslo 05:56 och 16:36, lördag-och söndag är avgångstiderna lite annorlunda. Restiden är fem och en halv till sex timmar.

Åter resandetåg Sverige-Norge

18 oktober återupptar Vy tågtrafiken mellan Göteborg och Oslo. SJ behöver längre startsträcka och inleder troligen inte trafiken mellan Stockholm och Oslo förrän 12 december.

”Det är lite osäkert in i det sista eftersom Norge tidigare med kort varsel har slagit till med hårda restriktioner för resor och krav på karantän vid inresa i landet”, säger Martin Drakenberg.

”Nu krävs ju vaccinpass och registrering vid inresan i Norge men såvitt vi vet kommer det inte att vara några ytterligare restriktioner när vi återupptar trafiken.”

Drakenberg fruktar att restriktionerna kommer att påverka resandet negativt men några dagar innan trafikstart var tågen relativt välbokade.

Utökad trafik Rättvik-Borlänge

12 december utökas också trafiken för Tåg i Bergslagen (TiB) mellan Rättvik och Borlänge som ett första steg i tätare trafik mellan Mora och Borlänge.

Fördubblad trafik på Siljansbanan

I december utökas tågtrafiken mellan Borlänge och Rättvik. Men det blir bara en ny avgång från Mora mot Borlänge i väntan på nya tågsätt. Direkttåget Borlänge-Ludvika-Smedjebacken dras in.

Det blir sju nya tågpar mellan Rättvik och Borlänge på vardagar. Det första tåget till Borlänge utgår från Mora och det sista från Borlänge körs till Mora.

Därmed blir det 14 avgångar i varje riktning mellan Rättvik och Borlänge med Tåg i Bergslagen på vardagar samt två med SJ:s InterCity-tåg. Mellan Mora och Borlänge blir det åtta plus två avgångar i varje riktning på vardagar.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Normal tågtrafik från onsdag

SJ hoppas kunna köra alla tåg, inklusive X2000-tågen, från och med onsdag. Därmed undviks tågkaos i jultrafiken. Ett av de kontrollerade tågen hade en ”mindre avvikelse” i ett hjul och får nya hjul.

Foto. Tobbe Lundell SJ:s vd Monica Lingegård assisterade kundvärdarna på Stockholm Central under lördagen och söndagen 16-17 december 2023.
Nyhet

Rekord i inställda tåg

Tågtrafiken på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar har i många år fungerat uselt. Trafiken på Tjustbanan Linköping-Västervik har fungerat ännu sämre. Det kan bli lite bättre i höst men en väsentlig förbättring dröjer flera år.

Nyhet

Snabbt är dyrt, tungt är bättre

Det skulle bli oerhört kostsamt att bygga ut järnvägen mellan Göteborg och Oslo för restider på strax över två timmar. Men det går att korta res- och transporttider till måttliga kostnader.

Nyhet

SJ tar över nattågen i norr

SJ tar 15 december över körningen av nattågen till och från Övre Norrland. Trafikverket direktupphandlar trafiken av SJ sedan avtalet med nuvarande operatör Vy Tåg inte förlängts.