Annons:
Mer järnvägsgods i Trelleborg
Godsmängderna som transporterades genom Trelleborgs Hamn minskade med drygt fem procent 2023 jämfört med föregående år. Men andelen gods som transporterats via järnväg har växt starkt.
2023 minskade den totala godstrafiken till 827 000 enheter. Andelen gods som transporterades på järnväg till och från hamnen ökade dock kraftigt. Den konventionella järnvägstrafiken med godsvagnar mellan Sverige och Tyskland ökade med 48 procent, vilket innebär 27 000 vagnar.
Den intermodala trafiken i form av trailrar på järnväg till eller från hamnen ökade med tolv procent till 40 000 trailrar.
“Trelleborgs Hamn har ett stort engagemang för intermodala transporter och vi tror på en fortsatt positiv utveckling inom detta område då det är det mest miljövänliga sättet att transportera gods”, skriver Trelleborgs Hamn i ett pressmeddelande.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Ju mindre desto bättre
Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.
Steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU
Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.
Northrail satsar på Skandinavien
Hamburgbaserade lokuthyraren Northrail tar nu klivet in i Skandinavien med besked. Företaget har tecknat avtal om tio DE 18-lok från Vossloh Rolling Stock i Kiel. I avtalet finns en option på ytterligare tio lok.
Railcare moderniserar lok för Grenland Rail
Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.
Långa godståg blir snabbare
Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.
Trafikförvaltningen har tecknat avtal med Connecting Stockholm
21 november tecknade trafikförvaltningen i Stockholm avtal med Connecting Stockholm för utförande av tunnelbaneverksamheten i Stockholm. Trafikstarten sker i november 2025 och avtalet gäller 11 år.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.