Annons:
Ny, nygammal och utökad godstågstrafik
Antalet godståg ökar sakta men säkert efter en nedgång i godstågstrafiken under 2023. Två nygamla transporter har kommit igång, tre förbindelser har fått utökad trafik, i maj kommer en förbindelse mellan nord och väst och i december en mellan öst och nord.
Text: Ulf Nyström
I augusti 2021 började Hector Rail och CFL cargo köra godståg mellan Malungsfors, strax norr om Malung, och Göteborgs hamn med sågade trävaror för Fiskarheden. Men trafiken upphörde i december 2022. En tid ersattes Hector Rail av Green Cargo. Tåget med dubbla Td-lok passerar Yttermalung i september 2022. Sedan december 2023 kör Green Cargo två gånger i veckan från Malungsfors till Hallsberg, nästa vecka ökas frekvensen till tre tåg per vecka. FOTO: Christer Hammare
Annons:
Inställda tåg efter stor konkurs
Konkursen i logistikföretaget First Row har medfört att många tåg ställts in den senaste månaden och flera tågtrafikbolag har förlorat miljonbelopp.
Godstågstrafiken minskade markant under 2023 efter några goda år under pandemin då lastbilstrafiken hade stora problem. Förra året hade godstågsbolagen stora problem med Trafikverkets nya planeringsverktyg MPK och brist på lokförare men nu fungerar MPK bättre och lokförarbristen är historia.
När First Row Shipping & Logistics begärdes i konkurs 13 oktober förra året stoppades bland andra godstågen mellan Piteå och Göteborgs hamn som Hector Rail kört samt mellan Holmsund och Göteborgs hamn som BLS Rail kört.
Men redan i november återuppstod godstågen mellan Piteå och Göteborg, nu med Träfraktkontoret i Göteborg och dotterbolaget TFK Logistics som beställare men åter igen Hector Rail som tågdragare.
I Piteå lastas vagnarna i hamnen och på terminalen hos Stenvalls Trä på Lövholmen. Tågen fraktar trailrar, bulk- och tankcontainrar samt sjöcontainrar.
Ett bra koncept
”Konceptet med kombitåg mellan Piteå och Göteborg var för bra för att överges”, säger Ludwig Lövström, säljchef på Träfraktkontoret.
”Det var mycket jobb för att snabbt kunna etablera trafiken igen men nu fungerar det väldigt bra.”
Virkesterminalen i Bastuträsk, fem mil väster om Skellefteå, vid Stambanan genom Övre Norrland, har under hösten byggts ut för att kunna hantera containrar och trailrar.
Det var meningen att regelbunden godstågstrafik mellan Bastuträsk och Göteborgs hamn skulle komma igång i januari men de planerna gick i stöpet.
”Vi jobbar för fullt med det projektet”, säger Ludwig Lövström på Träfraktbolaget.
”Men kylan och snön i Sverige och omledningen av sjötrafiken runt Afrika efter beskjutningarna av fartyg i Röda havet har lett till många operativa utmaningar de senaste månaderna.”
”Nu försöker vi säkerställa godsvolymerna från olika aktörer och vi hoppas komma igång med tågtrafiken mellan Bastuträsk och Göteborgs hamn med två tåg i veckan i vår.”
Trävaror från Holmens sågverk
I första hand är det trävaror från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön som kommer att lastas på tågen i Bastuträsk.
Vilket godstågsföretag som kommer att dra tågen är ännu oklart.
BLS Rail körde på uppdrag av First Row några tågpar i veckan mellan Holmsund och Göteborg från sommaren förra året till First Rows konkurs i oktober.
Green Cargo började för drygt ett år köra vagnslasttåg mellan Holmsund och Helsingborg. När First Row gick i konkurs tog Green Cargo över merparten av godsvolymerna och vagnslasttågen har sedan i höstas medfört vagnar till Göteborg Skandiahamnen och containerterminalen Göteborg Arken.
Trafiken upphörde oväntat
I augusti 2021 började Hector Rail och CFL cargo köra godståg mellan Malungsfors, strax norr om Malung, och Göteborgs hamn med sågade trävaror för Fiskarheden. Men trafiken upphörde i december 2022.
I december förra året inledde dock Träfraktkontoret i samarbete med Green Cargo regelbunden godstågstrafik mellan Malungsfors och Hallsberg.
Yilport sköter driften av kombiterminalen Rosersberg tre mil norr om Stockholm. Terminalen marknadsförs som Stockholm Nord. Kombitågen mellan Tyskland och Rosersberg har nyligen fördubblats från tre till sex tåg i veckan medan antalet tåg till och från Gävle ökat från tre till fyra i veckan. I december kan det bli nya tågförbindelser norrut från Rosersberg. FOTO: Jonathan Högberg
Hittills har tågen körts två gånger i veckan med containrar till Göteborgs hamn. Men från vecka 7 utökas trafiken till tre tågpar i veckan.
”Nu kommer vi att köra även lastbilstrailrar och täckta godsvagnar för att få med inrikesfrakter av trävaror och annat gods från västra Dalarna” säger Jonas Börjesson på Green Cargo.
”Tågen körs även i fortsättningen mellan Malungsfors och Hallsberg för spridning i vårt svenska nätverk. Containrarna går vidare till Göteborg i andra tåg.”
Träfraktkontoret och Green Cargo hoppas så småningom kunna utöka trafiken till och från Malungsfors till fem tåg per vecka.
Utökad trafik Rosersberg–Gävle
I december utökades godstågstrafiken mellan kombiterminalen i Rosersberg, tre mil om Stockholm, och Gävle hamn från tre till fyra tågpar i veckan. Green Cargo är tågdragare.
Det handlar om nästan alla typer av varor; kläder, livsmedel, kaffe, pellets och timmer. Tack vare den utökade trafiken minskar behovet av containrar i Gävle, transportflödena blir mer balanserade.
Joseph Muhumuza, regional försäljningschef Yilport Nordic
”Godsvolymerna har ökat väldigt kraftigt de senaste åren och förra året körde vi en hel del extratåg för att få allt gods till och från Gävle hamn”, säger Joseph Muhumuza, regional försäljningschef på Yilport Nordic som sköter driften av hamnen i Gävle och kombiterminalen i Rosersberg.
”Därför tog vi beslutet att öka antalet fasta avgångar per vecka. Redan i år har vi kört fem avgångar vissa veckor.”
”Det handlar om nästan alla typer av varor; kläder, livsmedel, kaffe och olika typer av bränsle till värmeverk. Tack vare den utökade trafiken minskar behovet av tompositionering av containrar i Gävle. Importen gör att transportflödena blir mer balanserade.”
Tre tågpar blir sex
I samarbete med tyska Kombiverkehr, Spedition Bode och DB Cargo Scandinavia körs sedan 3 januari i år tre tågpar i veckan mellan Lübeck och Rosersberg via Malmö och Norrköping.
Terminal i Bastuträsk expanderar
Virkesterminalen i Bastuträsk byggs ut för att kunna hantera containrar och trailrar. I januari rullar det första kombitåget till Göteborg.
Containerhanteringen i Gävle hamn har ökat kraftigt och allt fler containrar lastas nu om mellan tåg och fartyg. FOTO: Jonathan Högberg
Åter trätransporter på tåg
Tågtransporterna av sågade trävaror från Fiskarheden återupptas i december efter ett års avbrott. Terminalen i Malungsfors blir från tidtabellskiftet en av Green Cargos taxepunkter.
Spedition Bode och DB Cargo har sedan 2015 kört kombitåg mellan Lübeck och Rosersberg, främst med gods för Lidl. Dessa tåg som nu körs över Hallsberg har blivit tillgängligt för alla kunder.
”Tillsammans ger den utökade trafiken mellan Lübeck och Rosersberg samt mellan Rosersberg och Gävle fantastiskt bra förbindelser till och från Gävle”, säger Joseph Muhumuza.
Planer på nya godståg till Norrland
Kombiverkehr, Spedition Bode och Yilport planerar att etablera tågtrafik mellan Rosersberg och en eller flera terminaler i Norrland, kanske Sundsvall, kanske Bastuträsk, kanske Skellefteå.
”Vi vill tillsammans skapa en snabbare förbindelse mellan Stockholmsområdet och Norrlandskusten”, säger Joseph Muhumuza.
”Nu går en del av transporterna med Green Cargos vagnslasttåg men vi vill få snabbare transporter.”
Vilket godstågsbolag som ska dra de nya tågen är ännu oklart, upphandling pågår.
Nytt tågpar Italien–Falköping
I slutet av januari utökades trafiken mellan Cremona i Italien och Falköping.
Sedan oktober 2017 kör Hector Rail på uppdrag av Collicare ett tåg i veckan mellan Parma i Italien och till Rolvsöy i Norge.
För ett par år sedan inleddes regelbunden trafik mellan Cremona i Italien och Falköping med ett tågpar i veckan.
Sedan slutet av januari kör Hector Rail ytterligare ett tåg i veckan för Collicare mellan Cremona och Falköping.
Tågen går från Cremona på onsdagar och lördag och från Falköping tisdagar och fredagar.
Tomater och kakel till Sverige
”Det är väldigt blandat gods från Sverige med sågat virke, papper och gods på lastpallar”, säger Per Zachrisson, utvecklingschef på Järnvägsgruppen i Collicare. ”Från Italien är det mycket tomater och kakel.”
”Mycket av importen ska till Jula i Skara som har sin järnvägsterminal i Falköping så Falköping som ligger mitt i Västsverige passar oss väldigt bra.”
Collicare skickar också mycket järnvägsgods till och från kontinenten med Cargonets kombitåg mellan Malmö och Oslo.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Sverige missar miljarder
Sverige kan förlora tiotals miljarder kronor i bidrag från EU för utbyggnad av de svenska järnvägarna sedan regeringen beslutat att lämna samarbetet kring EU:s stomnät, det så kallade TEN-T-nätet.
Oro för tågkaos skrämde många
Många tåg börjar bli fullbokade inför julhelgen. Resandet ökar kraftigt jämfört med de senaste åren då pandemin lamslog landet. Men något rekord blir det förmodligen inte. MPK skrämmer många.
Green Cargo får hård kritik
Under vintern har Green Cargo ställt in en stor del av vagnslasttrafiken i Sverige och lagt ner hanteringen av containrar på 20 av 41 kombiterminaler.
Infrastruktur ordet för veckan i Almedalen
Det var en strålande solig och varm i Visby och trots att både bad och hemfärd lockade, fanns det inte en enda ledig plats på Samhällsbyggararenan när Almedalsveckans hetaste seminarium, "Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen”, drog igång på fredagsmorgonen.