Annons:

Publicerad: 2025-05-22

Ny teknik revolutionerar underhållet på Malmbanan

Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Nu mätteknik införs på Malmbanan. FOTO: Trafikverket

“Målet är att få en mer tillförlitlig järnväg med färre kostsamma och tidsödande avbrott i trafiken. Fel och brister på spår och räls kommer kunna upptäckas betydligt tidigare än vad som är fallet idag, då det krävts speciella mätningsfordon. Nu är det möjligt för oss att mer effektivt planera och genomföra underhållet på Malmbanan”, säger Göran Henning, produktionsplanerare vid Trafikverket.

Inom projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon (MAJ) monterar leverantörer till Trafikverket mätutrustning på tåg som kör i den ordinarie trafiken. Fordonen samlar in spårinformation kontinuerligt medan tågen rullar. Informationen skickas sedan över till Trafikverket.

“Det här blir ett viktigt komplement till dagens andra mätmetoder, exempelvis mätvagnen och fast monterade detektorer”, säger Magnus Svensson teknisk specialist vid Trafikverket.

Under 2024 monterades den första mätutrustningen på tåg som trafikerar Malmbanan och nu under 2025 används utrustningen skarpt på både persontåg och godståg. Några exempel på vad utrustningen automatiskt övervakar och analyserar är höjdläge, slag, skevning och sidoläge på spåren.

Möjligheter för branschen

MAJ-projektet är ett av flera initiativ som pågår på Trafikverket för att digitalisera järnvägsunderhållet. Det innebär spännande tider för branschen i stort.

“Digitaliseringen kommer medföra enorma möjligheter för både projekten och entreprenörerna att bedriva underhåll i framtiden”, säger Magnus Svensson teknisk specialist vid Trafikverket.

Fakta om MAJ

Projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon, MAJ, har pågått sedan början av 2022. Projektet startade som en innovationsupphandling till vilken leverantörer bjöds in för att presentera förslag på hur man kan mäta järnvägsspårens skick med hjälp av utrustning monterad på tåg i reguljär trafik samt leverera en informationstjänst som bland annat visar vilka avvikelser som skett och är på väg att ske. Projektet är nu inne i den sista etappen.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

UIC prisar Varbergs nya stationshus

Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.

Notis

Nio av tio tåg i tid

Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.

Nyhet

1409 utvecklas

Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.

Notis

Sju av tio VR-tåg i tid

Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.

Notis

Ungdomsresa på smalspår

Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.

Notis

Nattågstrafiken utreds

Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.

Nyhet

Två mil nytt spår på Dalabanan

Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.

Nyhet

Kritik mot Trafikverkets förslag

Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.

Nyhet

Väte Rail tar över kombiterminal

Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.