Annons:

Publicerad: 2024-02-25

Ny urspårning på Malmbanan

Ett tomt malmtåg på väg från Narvik till Kiruna har spårat ur vid Vassijaure. Inga personskador är rapporterade enligt LKAB.

Strax före klockan åtta på lördagskvällen den 24 februari inträffade en ny urspårning vid Vassijaure station på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik. Det är samma plats som den förra urspårningen som orsakade ett stopp på 65 dagar på linjen. Trafiken återupptogs efter det stoppet tisdag 20 februari med begränsad hastighet och sänkt maxlast på malmtågen. 

LKAB väntar på klartecken från Trafikverket för att påbörja röjning och bärgning. Det var hårt väder i området på lördagskvällen.

“Jag vet att det ska vara ett möte med järnvägsföretagen och LKAB. Vi får se i morgon (söndag) förmiddag vad man har kommit fram till”, säger Bengt Olsson, presschef vid Trafikverket, till TT.

 

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Bygget av spårvagnsdepå i Nåntuna fortskrider

Regionfullmäktige i Uppsala har fattat beslut om att investeringen i att bygga en depå för Uppsala spårväg ska gå vidare. Det innebär att projektet övergår från förberedelsefas till genomförandefasen. Förutsättningen är att detaljplanen för depån vinner laga kraft. Den totala investeringen får uppgå till högst 1 415 miljoner kronor.

Nyhet

Klartecken för 14 järnvägsprojekt

Regeringen har beslutat om byggstart 2025-2027 för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå, förlängning av fyra mötesstationer på Malmbanan och kapacitetshöjande åtgärder på Godsstråket genom Bergslagen.

Notis

Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg

Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.

Notis

Rekordår för Arlanda Express

Arlanda Express var Sveriges mest punktliga tågföretag 2024 med en punktlighet på i snitt 95,6 procent. Dessutom har företaget uppnått nettonollutsläpp ett år tidigare än planerat.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Debatt

Bygg bort Sveriges värsta flaskhals

Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.