
2023 års mest lästa artiklar
2023 är snart slut och 2024 står för dörren. Här en liten tidsresa som visar vad ni läsare tyckte var mest intressant på Järnvägar.nu under året.
Fler nyheter
Spåren är borta – finns järnvägen kvar då?
I Tyskland kan en nedlagd och uppriven järnväg återuppstå decennier senare. 50 linjer har åter tagits i bruk sedan 1994. Lägger du däremot ner en järnvägssträcka i Sverige, försvinner järnvägen för all framtid. I år inleds rivningen av Karlsborgsbanan.
Transdev tar över Öresundstågen
SJ och Öresundståg har kommit överens om att riva upp avtalet om trafiken med Öresundstågen. Transdev tar över tågkörningen från tidtabellsskiftet i december.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
%
Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 132 000 sidvisningar och 74 000 besökare. Sammantaget ser vi 459 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 11 augusti 2025
Annons:
Reportage
Många möjligheter med hybridlok
Lokuthyrningsbolaget European Loc Pool (ELP) satsar på att öka flottan av EuroDual-lok i Skandinavien. Sedan några år rullar ett antal lok i daglig trafik, främst på de krävande linjerna i Norge. EuroDual tillverkas av Stadler i Valencia. Kanske är det mer än ett nytt lok, vi skulle kunna tala om ett nytt dragkraftskoncept.
Snälltåget mogen utmanare
Veolia var först med att utmana SJ om den kommersiella persontågstrafiken i Sverige. Nu har utmanaren blivit 16 år och lönsamheten blir allt bättre. Utmanartåget har blivit Snälltåget.
Från skylift till trallor
Det började med en skylift för 30 000 kronor. 44 år senare omsätter BS Verkstäder i Falköping med knappt 50 anställda drygt 60 miljoner kronor om året.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Tågbolagen nöjda med bidrag
Godstågsbolagen har de senaste tre åren kunnat kvittera ut drygt 2,3 miljarder kronor i miljökompensation. En utvärdering visar att stödet fungerar som avsett. I alla fall enligt godstågsbolagen själva.
Grenland brädar Green Cargo
Grenland Rail tar i december i år över transporterna av flis och massaved för Moelven i Sverige. Därmed förlorar Green Cargo ett betydande uppdrag.
Rekord i inställda tåg i Uppland
387 avgångar med Upptåget ställdes in i februari. Problem med bromstesterna före körning, defekta strömriktare, fotsteg som frös fast och isbildning under fordonen förvandlade tågtrafiken i Uppland till en mardröm.
X80 har nått Sverige
På lördagseftermiddagen anlände det första X80-tåget till Sverige efter sjöresan från Tyskland.