Allt värre för Green Cargo

Allt värre för Green Cargo

Tredje kvartalet blev sämre än väntat för Green Cargo. Godstransporterna minskade med tio procent, omsättningen sjönk tio procent och resultatet blev negativt.

Fler nyheter

Ångloken banade väg i Skåne

Vintrarna var inte bara kallare och vitare förr. De var också svartare av ånglok och kol. Trots god beredskap var förseningarna många och långa. Men lokpersonalen tog det mesta med jämnmod. Jan-Anders Wihréns kamera fångade de sista ångloken i Skåne.

Railcare växlar renare

Railcare har beslutat minska utsläppen från fossila bränslen i diesellok och banarbetsmaskiner med 40 procent till år 2025. De två T44-loken som sköter växlingen i Narvik har fått nya motorer och den enligt Railcare världens första underhållsmaskin med batteridrift har tagits i bruk.

Möte med järnvägsbranschen

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägspodden

Här kan du lyssna direkt på Järnvägspodden – Trafikverkets podcast för dig i järnvägsbranschen. De två programledarna Staffan Sporre och Ulf Carlsson samtalar med olika spännande gäster som bjuder på interna såväl som externa perspektiv på den svenska järnvägen. Ett nytt avsnitt publiceras var tredje vecka.

%

Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners

Notiser

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägjobb

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Debatt & krönikor

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.

Statistiken uppdaterad 9 februari 2025

Annons:

Reportage

Sponsrat innehåll

EuroDual – framtidens godståg i Skandinavien

Skandinavien står inför en avgörande utmaning – den åldrande lokflottan hotar att urholka järnvägens konkurrenskraft och försprång inom hållbara transporter. Sverige har en av Europas äldsta lokflottor, vilket riskerar en oönskad förskjutning från järnvägs- till vägtransporter.

Reportage

Fjärrstyrning införs Ludvika-Fagersta

Efter 162 år avbemannas stationen i Smedjebacken. På onsdagskvällen gick den siste tågklararen hem och banan Ludvika-Fagersta stängdes. På måndag öppnas banan igen men då fjärrstyrs trafiken från Gävle.

Reportage

36 år med Krösatågen

2 juni 1985, för 36 år sedan, inleddes trafiken med Krösatågen i Småland. Jönköpings Länstrafik (JLT) tog det djärva beslutet att satsa på järnvägarna i en tid när bussarna skulle ersätta tågen.

Annons:

Annons:

Guldkorn från arkivet

Nyhet

Trafikverket greppar underhållet på tre banor

Trafikverket tar över planering och produktionsledning av underhållet på tre banor när kontrakten med de nuvarande entreprenörerna löper ut 2025–2027. Det är Trafikverkets svar på regeringens uppdrag att redovisa hur delar av underhållet kan utföras i egen regi.

Nyhet

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

Annons:SJ kör nattåg från Göteborg och UmeåTrafikverket får 110 miljoner euro, motsvarande 1 175 miljoner svenska kronor, av EU-fonden för ett sammanlänkat Europa. 65 miljoner euro går till Västlänken och 45 miljoner euro till fordonsutrustning för ERTMS.Text: Ulf...

Debatt

Det är dags att avreglera avregleringen

Tio förslag för att vända utvecklingen! Fler persontåg, eftersatta investeringar och underhåll på Europas järnvägar har skapat kapacitetsbrist. I Tyskland, där godstågstrafiken ökat under senare år, finns kilometerskatt på lastbilar som också är betydligt mindre än i Sverige. Det är en av många förklaringar till kräftgången för godstågstrafiken i Sverige, skriver Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.

Krönika

40 quick fixes för svensk järnväg – vad väntar vi på?

I förra veckan presenterade SJ inom ramen för Omtag Svensk Järnväg en analys över 40 snabba åtgärder som ger resultat. Järnvägsbranschen visade för första gången upp en enad ansats. Det gläder ett resenärshjärta att man sätter sig ner, kraftsamlar, prioriterar och tänker gemensamt, skriver Jonas Friberg från Resenärerna.