
SJ ställer in X2000-tåg
SJ ställde på fredagseftermiddagen in ett stort antal avgångar med X 2000 med omedelbar verkan. En tågurspårning på Västra stambanan på torsdagskvällen berodde på att ett hjul trasats sönder.
Fler nyheter
Fortsatt förtroende för Hector Rail
Hector Rail kommer att köra rundvirke för Trätåg ytterligare tre år. Avtalet är värt närmare en miljard kronor.
Striden om Öresundstågen hårdnar
Striden mellan SJ och Öresundståg hårdnar. Öresundståg anklagar SJ för inte leverera enligt avtal och att inte infria givna löften. SJ anser att bristen på reservdelar och fungerande depå beror på Öresundståg.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
%
Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 132 000 sidvisningar och 74 000 besökare. Sammantaget ser vi 459 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 11 augusti 2025
Annons:
Reportage
Verkligheten i skala 1:87
Järnvägar.nu skriver ofta om 26,4 meter långa vagnar, 132 ton tunga lok och 231 miljoner kronor i kvartalsvinst. För en gång skull berättar vi om vagnar som är 30,3 centimeter, väger några hektogram och kostar under 1 000 kronor.
36 år med Krösatågen
2 juni 1985, för 36 år sedan, inleddes trafiken med Krösatågen i Småland. Jönköpings Länstrafik (JLT) tog det djärva beslutet att satsa på järnvägarna i en tid när bussarna skulle ersätta tågen.
Grön våg på Innotrans 2022
Till slut kunde Innotrans 2022, världens största järnvägsmässa, äga rum i Berlin. Fyra år har gått sedan den senaste mässan 2018. Under tiden har det skett en tydlig förändring: Järnvägsbranschen har svepts med i den gröna vågen.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Om tidtabeller
Det var ju det här med tidtabeller och synen på kunderna den här söndagen den 10 december – den stora dagen för tidtabellsskifte i Europa.
Ny virkesvagn störst i Sverige
Green Cargo sätter nu in de största virkesvagnarna som använts i Sverige i trafik för Holmen Skog. Vagnarna har en vertikal lastarea på 10,82 kvadratmeter och slår därmed det tidigare rekordet med 28 kvadratdecimeter.
Regeringen vill se smartare och effektivare järnvägsunderhåll
Regeringen vill mildra effekterna av järnvägens underhållsskuld med hjälp av ny teknik och smarta innovationer.
MTR i djup kris
MTR Pendeltågen och MTR Mälartåg redovisar brakförluster 2022. MTR Tunnelbanan levererade vinst förra året och förlusten krymper i MTRX. Koncernen MTR Nordic gjorde en förlust på drygt en kvarts miljard kronor. 2023 kan förlusten bli ännu större.