Annons:

Publicerad: 2024-10-03

Pendlarna drabbas hårdast

Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Pendlarna mellan Göteborg och Alingsås drabbas hårdast av banarbetena mellan Olskroken och Alingsås under de tre kommande åren. Västtrafiks Reginatåg X53-3 3266 på väg in i tunneln väster om Aspens hållplats mellan Göteborg och Alingsås i oktober 2007.
”Det kommer att bli tre tuffa år för pendeltågsresenärerna”, säger Pontus Gunnäs, affärschef Tåg på Västtrafik.

”Vi kommer ha både längre tåg och extrainsatta bussar för att kompensera för det minskade antalet tågavgångar.”

”Två och ett halvt år är väldigt lång tid men en totalavstängning av banan hade varit en mycket större utmaning. Tyvärr finns ingen enkel lösning på detta.”

”Viktigt att infrastrukturen förbättras”

Pontus Gunnäs tycker samtidigt att det är viktigt att infrastrukturen förbättras och att bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås är nästan klar när första etappen av Västlänken tas i bruk i december 2026.

Från och med 4 januari nästa år tillåter Trafikverket endast fem tåg per riktning och timma mellan Göteborg och Alingsås och från 14 juli endast fyra tåg per riktning och timma.

Tre svåra år för tågresenärerna

Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.

Annons:

Under större delen av dagen betyder det, från 14 juli, ett pendeltåg, ett regionaltåg, ett fjärrtåg och ett godståg per timma. Det femte tågläget under våren är i huvudsak reserverat för fjärrpersontåg och godståg men det finns utrymme för ytterligare ett par pendeltåg från Alingsås tidigt på morgonen.

Dessutom kommer Västtrafik att köra ett pendeltåg i timman mellan Alingsås och Lerum under våren, tåg som ansluter till ersättningsbussar mellan Lerum och centrala Göteborg.

Tre pendeltåg blir ett

Eftersom det normalt går tre pendeltåg mellan Göteborg och Alingsås, eller åtminstone mellan Göteborg och Floda, i högtrafik medför bytet av kontaktledningsanläggningen att antalet pendeltåg minskar med två tredjedelar.

När antalet regionaltåg maximeras till en per timma, men undantag för en timma på morgonen och en på eftermiddagen, innebär det en halvering av antalet regionaltåg i högtrafik.

I fem veckor i sommar pausas arbetet på Västra stambanan och då tillåts normal trafik. Under dessa veckor är tågtrafiken stoppad genom Almedal för arbeten med Västlänkens anslutning till Västkustbanan och Kust till-kust-banan; då behövs full kapacitet på stambanan för att klara omledda godståg.

I vår är det enkelspårstrafik mellan Olskroken och Partille och under sensommaren och hösten mellan Partille och Lerum.

Ingen spridning på avgångarna

I vår kommer regionaltågen från Göteborg mot Skövde och i många fall vidare mot Örebro, Västerås och Stockholm, att avgå från Göteborg tre minuter över hel timma och pendeltågen sex minuter över hel timma.

Pendeltågen från Alingsås kommer att avgå 13 minuter över hel timma och regionaltågen 26 minuter över hel timma.

”Pendeltågen kommer inte att göra uppehåll i Sävenäs under våren utan vi hänvisar resenärerna till buss”, säger Pontus Gunnäs.

Två uppehåll indragna i höst

”Under sensommaren och hösten drar vi in uppehållen i Jonsered och Aspedalen. På sätt klarar vi de normala gångtiderna för pendeltågen och regionaltågen trots hastighetsnedsättningar.”

Tågen på Kinnekullebanan som normalt fortsätter till eller utgår från Göteborg kommer i januari att vända i Alingsås. Från och med 3 februari omleds två tågpar via Vänersborg, Öxnered och Trollhättan.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg

Containrarna tar tåget

Allt fler containrar som hanteras i Göteborgs hamn transporteras på järnväg. Under första halvåret ökade antalet containrar som åkt tåg till eller från hamnen med fyra procent, i juli med åtta procent och i augusti med tio procent.

Många tågstopp på Västra stambanan

Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.

Nya förbigångsspår på Västra stambanan

Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Många inställda tåg under påskhelgen

Omfattande banarbeten under påskhelgen medför att många tåg är inställda eller omledda. Bussar ersätter tågen i stora delar av Västsverige och mellan Stockholm och Bålsta.

Göteborg C byggs om för längre tåg

Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.

Tågtrafiken stoppas 16 helger i år

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Stabilt resultat för SJ

De stora störningarna i järnvägstrafiken under juli och september påverkade SJ:s intäkter och kostnader under tredje kvartalet men resultatet var trots detta på ungefär samma nivå som tredje kvartalet förra året.

Nyhet

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.

Nyhet

Green Cargo säljer fler lok

Om Green Cargo inte tar hem några nya stora affärer behöver företaget inte fler lok. Tvärtom kan troligen antalet Rc-lok minskas ytterligare. Men nya uppdrag kräver nya lok och Green Cargo har fortlöpande kontakter med de stora loktillverkarna.

Nyhet

Svåra tider i järnvägsbranschen

Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.