Annons:
Pendlarna drabbas hårdast
Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Pendlarna mellan Göteborg och Alingsås drabbas hårdast av banarbetena mellan Olskroken och Alingsås under de tre kommande åren. Västtrafiks Reginatåg X53-3 3266 på väg in i tunneln väster om Aspens hållplats mellan Göteborg och Alingsås i oktober 2007.
”Vi kommer ha både längre tåg och extrainsatta bussar för att kompensera för det minskade antalet tågavgångar.”
”Två och ett halvt år är väldigt lång tid men en totalavstängning av banan hade varit en mycket större utmaning. Tyvärr finns ingen enkel lösning på detta.”
”Viktigt att infrastrukturen förbättras”
Pontus Gunnäs tycker samtidigt att det är viktigt att infrastrukturen förbättras och att bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås är nästan klar när första etappen av Västlänken tas i bruk i december 2026.
Från och med 4 januari nästa år tillåter Trafikverket endast fem tåg per riktning och timma mellan Göteborg och Alingsås och från 14 juli endast fyra tåg per riktning och timma.

Tre svåra år för tågresenärerna
Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.
Annons:
Dessutom kommer Västtrafik att köra ett pendeltåg i timman mellan Alingsås och Lerum under våren, tåg som ansluter till ersättningsbussar mellan Lerum och centrala Göteborg.
Tre pendeltåg blir ett
Eftersom det normalt går tre pendeltåg mellan Göteborg och Alingsås, eller åtminstone mellan Göteborg och Floda, i högtrafik medför bytet av kontaktledningsanläggningen att antalet pendeltåg minskar med två tredjedelar.
När antalet regionaltåg maximeras till en per timma, men undantag för en timma på morgonen och en på eftermiddagen, innebär det en halvering av antalet regionaltåg i högtrafik.
I fem veckor i sommar pausas arbetet på Västra stambanan och då tillåts normal trafik. Under dessa veckor är tågtrafiken stoppad genom Almedal för arbeten med Västlänkens anslutning till Västkustbanan och Kust till-kust-banan; då behövs full kapacitet på stambanan för att klara omledda godståg.
I vår är det enkelspårstrafik mellan Olskroken och Partille och under sensommaren och hösten mellan Partille och Lerum.
Ingen spridning på avgångarna
I vår kommer regionaltågen från Göteborg mot Skövde och i många fall vidare mot Örebro, Västerås och Stockholm, att avgå från Göteborg tre minuter över hel timma och pendeltågen sex minuter över hel timma.
Pendeltågen från Alingsås kommer att avgå 13 minuter över hel timma och regionaltågen 26 minuter över hel timma.
”Pendeltågen kommer inte att göra uppehåll i Sävenäs under våren utan vi hänvisar resenärerna till buss”, säger Pontus Gunnäs.
Två uppehåll indragna i höst
”Under sensommaren och hösten drar vi in uppehållen i Jonsered och Aspedalen. På sätt klarar vi de normala gångtiderna för pendeltågen och regionaltågen trots hastighetsnedsättningar.”
Tågen på Kinnekullebanan som normalt fortsätter till eller utgår från Göteborg kommer i januari att vända i Alingsås. Från och med 3 februari omleds två tågpar via Vänersborg, Öxnered och Trollhättan.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Oväntat punktliga tåg
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Upprustningen av Västra stambanan påbörjad
Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.
Bygg bort Sveriges värsta flaskhals
Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.
Isen stoppade tågen
Drygt 70 tåg mellan Stockholm och Göteborg ställdes på hela eller delar av sträckan när kontaktledningarna på Västra stambanan genom Tiveden täcktes av is på årets två första dagar. Men det finns botemedel och metoder för att klara is och frost.
Många nyheter i nya tågplanen
Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.
Nygammal bro har nått Vänersborg
Om tre månader ska tågen åter börja rulla över Trollhätte kanal i Vänersborg. Under lördagen transporterades klaffbron på pråm från Göteborg till Vänersborg på Göta älv.
Hector Rail kör flis till Örebro
Hector Rail kör sedan ett par veckor bränsleflis från Södra i Värö och SCA i Töva till kraftvärmeverket i Örebro. Det blir minst 47 tåg med närmare 160 000 kubikmeter flis under eldningssäsongen.
Nytt tåg sätter fundamenten
Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Vätgaslok till Train & Rail
Det första av 25 vätgaslok som polska Pesa bygger för Väte rail kommer till Sverige om drygt en månad. Loket kommer att visas i anslutning till Train & Rail i Stockholm 6–8 maj.
Fortsatta förseningar för SJ från Berlin
Förseningarna fortsätter för SJ:s nattåg till och från Berlin. Först i sommar blir det bättring, då ska samtliga sovvagnar ha utrustats med nya och effektivare fastbromsningsskydd.
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Låg bro försenar elektrifiering
Elektrifieringen av järnvägen mellan Nässjö och Eksjö kommer troligen att försenas minst ett år. En lantbrukare har överklagat beslutet att riva en bro över järnvägen.