Annons:
Nu provkörs nya Krösatågen
Provkörningarna av de nya Krösatågen har inletts på Södra stambanan. ER3 002 har körts i 200 km/h mellan Nässjö och Stockaryd under flera nätter.
Begagnat lyft för Inlandsbanan
Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan. Lint 41 ersätter de 41 år gamla motorvagnarna Fiat levererade till SJ 1979-1980. Men de nya tågen är inte nya, de är snart 20 år gamla men blir grundligt moderniserade.
Fler grips för spårspring
Obehöriga i spåret orsakar 10 000-tals förseningstimmar och kostar samhället 100-tals miljoner kronor om året. Men polisen har ökat sina insatser och griper allt fler som beträder spåren.
Två upphandlingar, tre överklaganden
SJ och Arriva överklagar Mälardalstrafiks beslut att låta MTR köra Mälartågen i minst åtta år från december 2021. Förra veckan överklagade Vy Tåg JLT:s beslut att låta SJ köra Krösatågen i tolv år från december 2021.
Containrarna tar tåget
Allt fler containrar som hanteras i Göteborgs hamn transporteras på järnväg. Under första halvåret ökade antalet containrar som åkt tåg till eller från hamnen med fyra procent, i juli med åtta procent och i augusti med tio procent.
Senaste nytt
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
SJ kör nattågen ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Platsannonser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Annons:
Annons:
Aktuella teman
Det skall f-n vara tågresenär
Samverkan är bra om det leder till aktiviteter i den dagliga verksamheten. Men det finns gråzoner utan tillräckliga incitament. De måste vi lösa.
Så kan nya järnvägar bli billigare
Med slopade planskilda anslutningar och billigare stationslösningar i Norrköping och Linköping blir Ostlänken billigare. Ett nytt separat dubbelspår mellan Lund och Hässleholm blir mycket billigare än utbyggnad till fyrspår.





