Annons:

Publicerad: 2024-05-04

Stockholms Spårvägar skriver avtal med Region Stockholm

23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för all spårvagnstrafik i Stockholm. Därefter följde en lång period av överprövningar. 18 april 2024 signerades avtalet och vann laga kraft.

David Lagneholm, Förvaltningschef på trafikförvaltningen, Region Stockholm och VD för SL tillsammans med Per Thorsell, VD och koncernchef för Mekka Traffic Group. FOTO: Mekka Traffic Group

Den 23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för driften av all spårvagnstrafik i Stockholm, vilket innebär; Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Därefter följde en lång period av överprövningar av det tilldelningsbeslutet.

Den 18 april 2024, stod det dock klart att det ursprungliga tilldelningsbeslutet gäller då avtalet signerades och därmed vann laga kraft.

Avtalet innebär att Stockholms Spårvägar kommer fortsätta köra trafiken på Spårväg City och på Lidingö samt tar över driften av Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan som idag bedrivs av VR. Det nya trafikavtalet startar den 15 december 2024.

Avtalet sträcker sig över 10 år. Det totala kontraktsvärdet beräknas till cirka 5,6–6,6 miljarder kronor. I uppdraget ingår att ansvara för trafikdrift, fastighetsförvaltning fordons- och spårunderhåll för samtliga fem linjer. Sammanlagt handlar det om över 100 fordon, 78 stationer, och 150 000 resenärer per dag.

Stockholms Spårvägar tar över flera lokalbanor i Stockholm

Stockholms Spårvägar har blivit tilldelade kontraktet för driften av flera viktiga lokalbanor i Stockholm. Detta inkluderar Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Avtalet sträcker sig över 10 år med trafikstart augusti 2024.

ANNONS:

Senaste nyheterna

Nyhet

Stora järnvägssatsningar för Arlanda

Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.

Notis

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

Nyhet

Snälltåget kör Göteborg–Jämtland

Snälltågets nattåg mellan Malmö och Storlien kommer under fem veckor i sommar att köras via Göteborg. Troligen kommer nattågen att köras via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026.

Notis

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

Nyhet

Dödsolycka efter sen förvarning

Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.

Nyhet

Regionaltågen räddade

Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.

Nyhet

Inlandsbanan kan rustas med lån

Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.

Vätgaståget iLINT från Alstom i närheten av Åskott strax norr om Östersund 23 augusti 2021.