Annons:
Stockholms Spårvägar skriver avtal med Region Stockholm
23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för all spårvagnstrafik i Stockholm. Därefter följde en lång period av överprövningar. 18 april 2024 signerades avtalet och vann laga kraft.
David Lagneholm, Förvaltningschef på trafikförvaltningen, Region Stockholm och VD för SL tillsammans med Per Thorsell, VD och koncernchef för Mekka Traffic Group. FOTO: Mekka Traffic Group
Den 23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för driften av all spårvagnstrafik i Stockholm, vilket innebär; Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Därefter följde en lång period av överprövningar av det tilldelningsbeslutet.
Den 18 april 2024, stod det dock klart att det ursprungliga tilldelningsbeslutet gäller då avtalet signerades och därmed vann laga kraft.
Avtalet innebär att Stockholms Spårvägar kommer fortsätta köra trafiken på Spårväg City och på Lidingö samt tar över driften av Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan som idag bedrivs av VR. Det nya trafikavtalet startar den 15 december 2024.
Avtalet sträcker sig över 10 år. Det totala kontraktsvärdet beräknas till cirka 5,6–6,6 miljarder kronor. I uppdraget ingår att ansvara för trafikdrift, fastighetsförvaltning fordons- och spårunderhåll för samtliga fem linjer. Sammanlagt handlar det om över 100 fordon, 78 stationer, och 150 000 resenärer per dag.
Stockholms Spårvägar tar över flera lokalbanor i Stockholm
Stockholms Spårvägar har blivit tilldelade kontraktet för driften av flera viktiga lokalbanor i Stockholm. Detta inkluderar Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Avtalet sträcker sig över 10 år med trafikstart augusti 2024.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Klartecken för 620 i Sverige
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.
Riskkapitalbolag köper Protrain
Riskkapitalbolaget Priveq köper 60 procent av Protrain för en hemlig summa pengar. Protrain har på tio år ökat omsättningen från 20 till 260 miljoner kronor.
Tolv svetslag räddar pendeltågstrafiken
Med tolv svetslag och gynnsamt väder kan återstående rälsprickor på Västra stambanan och Nynäsbanan vara åtgärdade inom två veckor.
Trafikverket hotas av stora viten
Om Trafikverket inte kan visa att det åtgärdat de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen funnit efter införandet av det nya tågplaneringssystemet MPK tvingas verket betala 35 miljoner kronor i viten.
Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.
Västtrafik förbjuder fossil reklam i kollektivtrafiken
Västtrafik förbjuder fossil reklam. Det innebär att kollektivtrafikens resenärer inte längre kommer se reklam för fossila bränslen, fossildrivna bilar eller flygresor i kollektivtrafiken.
107 personer miste livet i spårtrafiken 2024
För andra året i rad ökar nu antalet omkomna. Under 2024 omkom 107 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 4 personer jämfört med 2023. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Infranord tilldelas basunderhåll för Kust till kust-banan Väst
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst som omfattar sträckorna Borås till Almedal, Borås till Värnamo samt Borås till Herrljunga. Anbudssumman uppgick till 498 MSEK.
Väte Rail köper 25 backkameror
Väte Rail har tecknat ett avropsavtal med Railway Metrics and Dynamics (RMD) för 25 stycken backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.
Kort väntan på lång vagn
På söndag morgon börjar de första av Västtrafiks nya 45 meter långa spårvagnar att trafikera linje 11 mellan Bergsjön och Saltholmen i Göteborg. När de flesta av de 60 långa spårvagnarna levererats börja trotjänarna M29 att skrotas.