Annons:
Toppmöte mellan LKAB, Trafikverket och BDX
LKAB:s vd och koncernchef Jan Moström och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och BDX vd Catrin Ingvarsson träffades i Kiruna onsdagen den 10 januari. Anledningen till mötet var att gå igenom arbetet med återställningen av banan efter urspårningen i Vassijaure den 17 december. Det skriver LKAB på sin hemsida.
Arbetet i Vassijaure har hittills bedrivits under bitvis svåra förhållanden med hårt och kallt väder och områden med permafrost där slipersbytet går långsamt. Bedömningen fortfarande att arbetet ska kunna vara klart och trafiken i gång till slutet på januari. Dock med reducerad kapacitet.
“Det här var inte ett möte där vi är frustrerade. Vi fokuserade nästan helt på framtiden. Vad sker nu, vad har vi lärt oss och vad tar vi med oss. Att hela banan stängs av i 40–50 dagar efter en olycka får inte hända igen”, säger Jan Moström.
Med ett dubbelspår hade trafiken varit igång mer eller mindre direkt konstaterar Jan Moström.
“Det är en fråga för regering och riksdag, där det inte längre går att blunda för vilken samhällskritisk och känslig infrastruktur Malmbanan är och vilka värden som står på spel.”
“Jag tror alla är överens om att dubbelspår är vad som krävs för att få en robust bana men här och nu fokuserar vi på vad som kan göras bättre med den bana vi har under de närmaste åren”, säger Jan Moström.
“Vi är för sårbara helt enkelt”, konstaterar Roberto Maiorana.
En konkret utkomst av mötet är att man överens om att även entreprenörerna behöver komma in det gemensamma arbete som inletts.
“Allt är en balans mellan spår, spårunderhåll och vår produktion. Malmbanan är en kritisk faktor för att vi ska kunna leverera våra produkter och just nu är det den trånga sektorn sett till produktion. Stoppet har förvärrat situationen och gjort det än mer tidskritiskt att få till förbättringar i hur underhåll planeras och genomförs”, säger Jan Moström.
All pellets som inte kan levereras hamnar i stora högar vid förädlingsverken tills banan kan tas i drift igen.
“Vi kommer att hamna på tre till fyra miljoner ton färdiga produkter pellets som lagras vid våra förädlingsverk. Det motsvarar ungefär 300–400 tågsätt, något man kan jämföra med att vi i vanliga fall dagligen kör nio stycken så det är mycket att köra ikapp på en bana som är fullbokad”, säger Jan Moström.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana säger, att frågan kring Malmbanans kapacitet har diskuterats länge, och att det under mötet har fått en bra bild av omfattningen av olyckan.
“Olyckan i sig har inte gjort oss mer uppmärksamma, men den har gett väldigt stora konsekvenser, och det behöver vi lyfta och uppmärksamma och att det pågår så här många dagar”, säger Maiorana.
Två inriktningar att jobba efter
Resultatet efter mötet är att jobba med två huvudinriktningar partsgemensamt. Steg ett är hur man ska jobba med banan och den kapaciteten idag och som finns i närtid, vilket är mellan fem och tio år framåt.
“Steg två är att se hur den här otroligt viktiga kommunikationslänken se ut tio till tjugo år framåt. Kan vi ha en bana som är så otroligt viktig sett till naturresursperspektivet järnmalm, norsk lax och mycket annat som är beroende av en fungerande bana, och vi ser att vi har väldigt mycket samförstånd”, säger Moström.
Roberto Maiorana instämmer i Moströms resonemang, och förtydligar att det ligger flera åtgärder planerade i den nationella transportplanen.
“Igår kunde vi presentera att kan finansiera framtagandet av ett dubbelspår mellan Boden och Luleå och bädda för att kunna tidigarelägga en byggstart. Det är en av flera åtgärder vi är överens om att vi måste få igenom”, säger Roberto Maiorana.

Foto: LKAB
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Cathrine Sandegren ny kommunikationsdirektör på Trafikverket
Den 25 augusti tillträder Cathrine Sandegren som ny kommunikationsdirektör på Trafikverket. Cathrine kommer närmast från en tjänst som kommunikationsdirektör på AFRY.
13 nya tåg till Mälardalstrafik
AB Transitio har, på uppdrag av Mälardalstrafiks sex ägarregioner, slutit avtal med Stadler om anskaffning av 13 nya dubbeldäckartåg av modellen Dosto ER1.
Västtrafiks nya tåg vinner internationellt designpris
Västtrafiks nya tåg har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin innovativa design. Tävlingen är en av de största inom design i världen. Det är andra gången tågmodellen prisas för sin design.
Sju av tio VR-snabbtåg i tid
71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.
Möjligt att boka SJ:s nattåg fram till 8 mars
Idag, den 11 juni släppte SJ biljetter till alla nattåg, utom Euronight, för resor från och med 14 december 2025 till och med 8 mars 2026, vilket är den sista sportlovsveckan. Det är cirka fyra månader tidigare än i fjol.