Annons:

Publicerad: 2024-11-22

Trafikförvaltningen har tecknat avtal med Connecting Stockholm

Idag har trafikförvaltningen tecknat avtal med Connecting Stockholm för utförande av tunnelbaneverksamheten i Stockholm. Trafikstarten sker i november 2025 och avtalet gäller 11 år.

FOTO: Trafikförvaltningen Stockholm

I januari 2024 beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att det nya tunnelbaneavtalet skulle tilldelas Connecting Stockholm AB. Avsikten var att trafikstart skulle ske i maj 2025. Keolis Alstom ansökte om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten avslog överprövningen den 18 september 2024 och Keolis Alstom överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

För att försäkra sig om att tunnelbanan skulle fortsätta att gå ifall överprövningsprocessen skulle dra ut på tiden tecknade Region Stockholm i oktober 2024 ett temporärt avtal gällande tunnelbaneverksamheten i Stockholm med Connecting Stockholm AB.

Den 5 november 2024 beslutade kammarrätten att inte meddela prövningstillstånd. Nu finns förutsättningar för att ingå ordinarie avtal för tunnelbaneverksamheten.

“Jag är glad att de juridiska processerna nu är över så att vi kan teckna ett ordinarie avtal”, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.

“Nu kan vi tillsammans med Connecting Stockholm AB påbörja arbetet med fortsatt långsiktig utveckling av tunnelbanan.”

Uppdraget innebär ett helhetsåtagande för utförandet av tunnelbaneverksamheten. Förutom trafikproduktion ingår exempelvis trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Under avtalstiden kommer de utbyggda linjesträckorna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och Söderort att börja trafikeras.

Fakta om avtalet

  • Trafikstart: 2 november 2025
  • Avtalstid: 11 år, ingen möjlighet till förlängning.
  • Värde: cirka 40 miljarder under avtalstiden.
  • Avtalet innehåller incitament med viten eller möjlighet till bonus för bland annat punktlighet, kundnöjdhet och städning av stationer och fordon.

Om Connecting Stockholm AB

  • Connecting Stockholm AB är ett svenskt bolag med Go-Ahead och ComfortDelgro som huvudägare.
  • Go-Ahead är delägare i Govia Thameslink Railway som är en av Storbritanniens största järnvägsoperatörer.
  • Koncernen är också etablerad som kollektivtrafikutförare i Australien, Irland, Singapore, Tyskland och Norge.
  • ComfortDelgro bedriver spår- och tunnelbanetrafik i Singapore och har verksamhet i sju länder, bland annat Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Spårspring ger tågstopp

Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.

Notis

Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm

Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Nyhet

Nytt Krösatåg till Sverige

Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.

Nyhet

Oväntat punktliga tåg

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.

Notis

Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik

Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.

Notis

Intensiv banarbetssäsong väntar

Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.

Notis

Trafikverket skrotar NTL

Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.

Notis

Tunnelbanan fyller 75 år – så firas jubileet

I år fyller Stockholms tunnelbana 75 år och detta jubileum kommer att firas på flera sätt under året. Från den 27 februari och under hela våren håller Spårvägsmuseet flera aktiviteter för att uppmärksamma tunnelbanans historia fram till idag.