Annons:
Trafikförvaltningen har tecknat avtal med Connecting Stockholm
Idag har trafikförvaltningen tecknat avtal med Connecting Stockholm för utförande av tunnelbaneverksamheten i Stockholm. Trafikstarten sker i november 2025 och avtalet gäller 11 år.
FOTO: Trafikförvaltningen Stockholm
I januari 2024 beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att det nya tunnelbaneavtalet skulle tilldelas Connecting Stockholm AB. Avsikten var att trafikstart skulle ske i maj 2025. Keolis Alstom ansökte om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten avslog överprövningen den 18 september 2024 och Keolis Alstom överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.
För att försäkra sig om att tunnelbanan skulle fortsätta att gå ifall överprövningsprocessen skulle dra ut på tiden tecknade Region Stockholm i oktober 2024 ett temporärt avtal gällande tunnelbaneverksamheten i Stockholm med Connecting Stockholm AB.
Den 5 november 2024 beslutade kammarrätten att inte meddela prövningstillstånd. Nu finns förutsättningar för att ingå ordinarie avtal för tunnelbaneverksamheten.
“Jag är glad att de juridiska processerna nu är över så att vi kan teckna ett ordinarie avtal”, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.
“Nu kan vi tillsammans med Connecting Stockholm AB påbörja arbetet med fortsatt långsiktig utveckling av tunnelbanan.”
Uppdraget innebär ett helhetsåtagande för utförandet av tunnelbaneverksamheten. Förutom trafikproduktion ingår exempelvis trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.
Under avtalstiden kommer de utbyggda linjesträckorna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och Söderort att börja trafikeras.
Fakta om avtalet
- Trafikstart: 2 november 2025
- Avtalstid: 11 år, ingen möjlighet till förlängning.
- Värde: cirka 40 miljarder under avtalstiden.
- Avtalet innehåller incitament med viten eller möjlighet till bonus för bland annat punktlighet, kundnöjdhet och städning av stationer och fordon.
Om Connecting Stockholm AB
- Connecting Stockholm AB är ett svenskt bolag med Go-Ahead och ComfortDelgro som huvudägare.
- Go-Ahead är delägare i Govia Thameslink Railway som är en av Storbritanniens största järnvägsoperatörer.
- Koncernen är också etablerad som kollektivtrafikutförare i Australien, Irland, Singapore, Tyskland och Norge.
- ComfortDelgro bedriver spår- och tunnelbanetrafik i Singapore och har verksamhet i sju länder, bland annat Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Vd-skifte i NetRail
Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.
Hårda slag mot regionaltågstrafiken
Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.
Ökad veckoslutstrafik med tåg
Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.
VR tar över tåg i norr och söder
VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.









