Annons:
Trafikverket får tung kritik: missar målen och räknar fel
En planering som inte styr mot uppsatta mål, missvisande prognoser, missledande nyttovärderingar och en alltför svag tilltro till mer effektiva transporter. Precis som för tre år sedan möts Trafikverkets inriktningsunderlag av en omfattande kritik i remissvaren från länsstyrelser och centrala myndigheter.
Inriktningsunderlaget överlämnas av Trafikverket till regeringen inför varje ny infrastrukturproposition, som i sin tur lägger grunden för den nationella planen som sträcker sig tolv år fram i tiden med investeringar på närmare 1 000 miljarder kronor. I april 2024 gick remisstiden ut för det senaste underlaget.
“Så länge planeringen av svensk infrastruktur utgår från historiska data i stället för uppsatta mål kommer klimat- och miljömålen aldrig att nås, och pengarna kommer aldrig att räcka till. Det har sedan länge saknats en planering som leder fram till de beslutade målen för klimat, miljö, säkerhet och folkhälsa, och som gör det så kostnadseffektivt som möjligt. Det är detta som kritiken från myndigheter och forskarvärld har påpekat i många år men hittills utan större gehör”, säger Fredrik Holm, miljökonsult och projektledare på IVL Svenska miljöinstitutet.
Svaren från länsstyrelserna, centrala myndigheter och forskningsinstitut innehåller omfattande kritik mot underlagets resonemang och antaganden. I en sammanställning som presenteras på 2030-sekretariatets hemsida finns kritiken sammanfattad i fem punkter:
- Inriktningsunderlaget styr inte mot de transportpolitiska målen
- Inriktningsunderlaget bidrar inte till klimatmålet
- Inriktningsunderlagets samhällsekonomiska modell ifrågasätts
- Basprognosen ifrågasätts
- Inriktningsunderlaget bortser från potentialen i ökad transporteffektivitet
Sammanställningen redogör för kritiken punkt för punkt: vari kritiken består, vilka som uttrycker den, och hur. Till exempel tar 18 av 21 länsstyrelser upp att klimatmålet för vägtrafiken inte nås och får medhåll av såväl Energimyndigheten som Tillväxtverket.
På samma sätt ifrågasätter en lång rad myndigheter de modeller som används för att beskriva vad som gör investeringar samhällsekonomiskt lönsamma.
“Vi ser en rad trender både i svenska kommuner och i andra länder där minskad biltrafik är synonymt med attraktivare städer eller rentutav fördelaktiga resealternativ. Klimatomställningen har folkets stöd, och med rätt investeringar kan Sverige minska utsläppen, och samtidigt stärka en modern infrastruktur som utgår från transportbehoven istället för bilen som primärt färdslag”, säger Maria Stenström, ansvarig för mobilitet och beteendefrågor på 2030-sekretariatet.
En motsvarande granskning gjordes år 2021, när det förra inriktningsunderlaget presenterades. Organisationen Klimatkommunerna skrev då att ”de många frågor och den frustration som Trafikverkets infrastrukturplanering ger upphov till, borde tas på allvar. Detta är inte första omgången som processen möts av skarp kritik.”.
Våren 2024 noterar IVL och 2030-sekretariatet att kritiken är – i princip – densamma nu som då.
Läs sammanfattningen här.

FOTO: 2030-sekretariatet
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hässleholm–Lund delas upp i två etapper
Järnvägsprojektet Hässleholm-Lund kommer att delas upp i två etapper för att korta projekteringstiden. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Låg bro försenar elektrifiering
Elektrifieringen av järnvägen mellan Nässjö och Eksjö kommer troligen att försenas minst ett år. En lantbrukare har överklagat beslutet att riva en bro över järnvägen.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Trafikverket och Infranord oense
Mycket blev fel när Infranord bytte en del av kontaktledningsanläggningen mellan Öxnered och Kil. Vänersborgs tingsrätt har beslutat att Infranord ska betala 14,5 miljoner kronor plus ränta till Trafikverket och ersätta Trafikverket för rättegångskostnader på 9,1 miljoner kronor. Infranord har överklagat domen till hovrätten.
”Sluta sopa och sätt spaden i marken”
Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.
Oväntat punktliga tåg
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.