Annons:
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Det ekonomiska läget för persontransporterna förbättrades ytterligare under 2023. Det gäller särskilt för den kommersiella trafiken, och i viss mån den upphandlade busstrafiken. Resandevolymerna steg ytterligare och på flera håll förbättrades företagens marginaler. Detta har förbättrat marknadernas förutsättningar att främja tillgänglighet, lönsamma företag och konkurrens som gynnar resenärerna.
Med ett tydligt undantag – den upphandlade järnvägstrafiken, där både resandet och lönsamheten försämrades. Alla företag som bedrev denna trafik, förutom ett, gick med förlust på sin trafik under året.
“Det är för tidigt att dra några omfattande slutsatser utifrån detta. 2023 var på flera sätt ett utmanande år där operatörerna pressades av olika faktorer – såsom ett tufft marknadsläge, personalbrist och problem med både fordon och infrastruktur”, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Flera trafikavtal avslutades i förtid
Resultaten tyngdes också av MTR, som under året gjorde enorma förluster. MTR lämnade den svenska järnvägsmarknaden helt under 2024 och avslutade därmed också trafikavtalen om pendeltågen i Stockholm och Mälartåg i förtid.
“De senaste åren har flera trafikavtal avslutats i förtid, ofta med stora merkostnader för regionerna och ökad osäkerhet för resenärerna som följd. Detta pekar på att avtalen har varit ohållbara och väcker frågor om anbuden och upphandlingarna”, säger Jonathan Sundin.
Det har också skett en tydlig nedgång av efterfrågan på godstransporter – vilket sannolikt går att koppla till den lågkonjunktur Sverige gick in i under 2023. Trots det fortsätter omsättningen på godstransportmarknaden att stiga och nådde under året rekordnivåer. På vägsidan förbättrades lönsamheten, medan den försämrades på järnvägssidan där den nu är på den lägsta nivån sedan 2020.
“Eftersom lågkonjunkturen fördjupades under 2024 finns det en risk att efterfrågan har minskat ytterligare under detta år”, säger Jonathan Sundin.
Kollektivtrafiken har återhämtat sig
Under pandemin drabbades hela kollektivtrafiken av ett kraftigt minskat resande. Under 2023 har återhämtningen av det kollektiva resandet fortsatt. Jämfört med året innan ökade resandet med den regionala kollektivtrafiken med 6 procent och med den långväga trafiken med 12 procent. Totalt nådde det kollektiva resandet 92 procent av 2019 års nivå.
“Vi ser en beteendeförändring i spåren av pandemin och det råder en osäkerhet kring hur det framtida resandet kommer att utvecklas. Om nya resmönster etableras kan det innebära vissa utmaningar, framför allt för den regionala kollektivtrafiken”, säger Jonathan Sundin.
Vad är Transportmarknaden i siffror?
Det är en årlig rapport från Transportstyrelsen som belyser utvecklingen på marknaderna för person- och godstransporter på väg- och järnvägsområdet. Fokus i rapporten ligger på statistik kring trafik- och resandeutveckling, ekonomisk utveckling och marknadshändelser.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Ökad veckoslutstrafik med tåg
Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.
VR tar över tåg i norr och söder
VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.
VR Snabbtåg tänker om
Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.









