Annons:

Publicerad: 2025-06-11

Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas

Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Skånetrafiken beslöt 3 juni att avbryta upphandlingen av trafiken med Pågatågen. FOTO: Kasper Dudzik

I slutet av april i år beslöt Skånetrafiken att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

”Det var en sammanvägning av pris och kvalité som avgjorde till VR Sveriges fördel”, sade Kalle Ekebjär, affärschef Pågatågen på Skånetrafiken.

”Vi har höga förväntningar på bättre trafik och fler nöjda kunder.”

Skånetrafiken fick endast två anbud på trafiken med Pågatågen, från VR Sverige och från Transdev.

Transdev valde att överklaga tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten men redan innan domstolen avkunnat en dom har Skånetrafiken nu beslutat att avbryta upphandlingen.

VR kör vidare i Skåne

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

”Det fanns oklarheter och utrymme för tolkning när det gällde referenser för underentreprenörer i vår upphandling”, säger Kalle Ekebjär till Järnvägar.nu.

”Vi behöver korrigera underlaget för upphandlingen för att säkerställa full konkurrens.”

Skånetrafiken kommer att skicka ut en ny anbudsförfrågan under juni.

”Vi får börja om på ny kula”, säger Kalle Ekebjär.

”Förhoppningsvis kan prekvalificeringen vara avklarad under sensommaren och då bör anbuden kunna vara oss tillhanda under hösten.”

”Men ännu är det för tidigt att uttala sig om hur lång tid upphandlingen kommer att ta.”

Nuvarande avtal om drift och underhåll av Pågatågen löper ut i december 2026.

”Vi får återkomma md information kopplat till trafikstart när vi kommit längre in i processen”, säger Kalle Ekebjär.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Nyhet

Hårda slag mot regionaltågstrafiken

Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.

Nyhet

Ökad veckoslutstrafik med tåg

Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.

Nyhet

VR tar över tåg i norr och söder

VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.

Nyhet

Västtrafik kör fler och färre tåg

Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.