Annons:

Publicerad: 2025-06-11

Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas

Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Skånetrafiken beslöt 3 juni att avbryta upphandlingen av trafiken med Pågatågen. FOTO: Kasper Dudzik

I slutet av april i år beslöt Skånetrafiken att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

”Det var en sammanvägning av pris och kvalité som avgjorde till VR Sveriges fördel”, sade Kalle Ekebjär, affärschef Pågatågen på Skånetrafiken.

”Vi har höga förväntningar på bättre trafik och fler nöjda kunder.”

Skånetrafiken fick endast två anbud på trafiken med Pågatågen, från VR Sverige och från Transdev.

Transdev valde att överklaga tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten men redan innan domstolen avkunnat en dom har Skånetrafiken nu beslutat att avbryta upphandlingen.

VR kör vidare i Skåne

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

”Det fanns oklarheter och utrymme för tolkning när det gällde referenser för underentreprenörer i vår upphandling”, säger Kalle Ekebjär till Järnvägar.nu.

”Vi behöver korrigera underlaget för upphandlingen för att säkerställa full konkurrens.”

Skånetrafiken kommer att skicka ut en ny anbudsförfrågan under juni.

”Vi får börja om på ny kula”, säger Kalle Ekebjär.

”Förhoppningsvis kan prekvalificeringen vara avklarad under sensommaren och då bör anbuden kunna vara oss tillhanda under hösten.”

”Men ännu är det för tidigt att uttala sig om hur lång tid upphandlingen kommer att ta.”

Nuvarande avtal om drift och underhåll av Pågatågen löper ut i december 2026.

”Vi får återkomma md information kopplat till trafikstart när vi kommit längre in i processen”, säger Kalle Ekebjär.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.

Nyhet

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.