Annons:
Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas
Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.
Skånetrafiken beslöt 3 juni att avbryta upphandlingen av trafiken med Pågatågen. FOTO: Kasper Dudzik
I slutet av april i år beslöt Skånetrafiken att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.
”Det var en sammanvägning av pris och kvalité som avgjorde till VR Sveriges fördel”, sade Kalle Ekebjär, affärschef Pågatågen på Skånetrafiken.
”Vi har höga förväntningar på bättre trafik och fler nöjda kunder.”
Skånetrafiken fick endast två anbud på trafiken med Pågatågen, från VR Sverige och från Transdev.
Transdev valde att överklaga tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten men redan innan domstolen avkunnat en dom har Skånetrafiken nu beslutat att avbryta upphandlingen.
VR kör vidare i Skåne
VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.
”Det fanns oklarheter och utrymme för tolkning när det gällde referenser för underentreprenörer i vår upphandling”, säger Kalle Ekebjär till Järnvägar.nu.
”Vi behöver korrigera underlaget för upphandlingen för att säkerställa full konkurrens.”
Skånetrafiken kommer att skicka ut en ny anbudsförfrågan under juni.
”Vi får börja om på ny kula”, säger Kalle Ekebjär.
”Förhoppningsvis kan prekvalificeringen vara avklarad under sensommaren och då bör anbuden kunna vara oss tillhanda under hösten.”
”Men ännu är det för tidigt att uttala sig om hur lång tid upphandlingen kommer att ta.”
Nuvarande avtal om drift och underhåll av Pågatågen löper ut i december 2026.
”Vi får återkomma md information kopplat till trafikstart när vi kommit längre in i processen”, säger Kalle Ekebjär.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.
Infranord får byta kontaktledning Alvesta-Älmhult
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att byta kontaktledningsanläggning, installera AT-system och installera två nya nätstationer samt utföra kanalisation på sträckan Alvesta-Älmhult inklusive bangården i Älmhult.










