Annons:

Publicerad: 2025-06-11

Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas

Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Skånetrafiken beslöt 3 juni att avbryta upphandlingen av trafiken med Pågatågen. FOTO: Kasper Dudzik

I slutet av april i år beslöt Skånetrafiken att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

”Det var en sammanvägning av pris och kvalité som avgjorde till VR Sveriges fördel”, sade Kalle Ekebjär, affärschef Pågatågen på Skånetrafiken.

”Vi har höga förväntningar på bättre trafik och fler nöjda kunder.”

Skånetrafiken fick endast två anbud på trafiken med Pågatågen, från VR Sverige och från Transdev.

Transdev valde att överklaga tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten men redan innan domstolen avkunnat en dom har Skånetrafiken nu beslutat att avbryta upphandlingen.

VR kör vidare i Skåne

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

”Det fanns oklarheter och utrymme för tolkning när det gällde referenser för underentreprenörer i vår upphandling”, säger Kalle Ekebjär till Järnvägar.nu.

”Vi behöver korrigera underlaget för upphandlingen för att säkerställa full konkurrens.”

Skånetrafiken kommer att skicka ut en ny anbudsförfrågan under juni.

”Vi får börja om på ny kula”, säger Kalle Ekebjär.

”Förhoppningsvis kan prekvalificeringen vara avklarad under sensommaren och då bör anbuden kunna vara oss tillhanda under hösten.”

”Men ännu är det för tidigt att uttala sig om hur lång tid upphandlingen kommer att ta.”

Nuvarande avtal om drift och underhåll av Pågatågen löper ut i december 2026.

”Vi får återkomma md information kopplat till trafikstart när vi kommit längre in i processen”, säger Kalle Ekebjär.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Notis

Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK

Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen

Nyhet

Inga nya tåg till Kinnekullebanan

Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.