Annons:

Publicerad: 2023-12-20

Triss i nya vd:ar hos MTR

Anders Gustafsson och Lena Herrmann har utsetts till nya verkställande direktörer för MTR Mälartåg respektive MTR Pendeltågen. De ersätter därmed Joakim Sundh som valt att lämna MTR för en ny tjänst utanför koncernen. Oliver Bratton har utsetts till ny vd för MTR Tunnelbanan.

Anders Gustafsson och Lena Herrmann tillträdde sina nya vd-poster den 15 december. Oliver Bratton har sedan augusti arbetat inom tunnelbanan som senior rådgivare och tillträder rollen som vd den 8 januari 2024.

MTR Mälartåg har nyligen gått upp i trafik och ökat antalet avgångar på samtliga fem linjer sedan den nya tidtabellen lanserades den 10 december. Utökningen av trafiken är bland annat möjlig tack vare att många nya lokförare utbildats i MTR:s egen regi och utexamineras månaderna före och efter årsskiftet.

Anders Gustavsson började på MTR som vd för MTR Tech i augusti 2022. MTR Tech ansvarar även för fordonsunderhållet på Mälartåg. Tidigare har han bland annat varit vd för SJ Öresund AB som ansvarade för Öresundstågstrafiken. Anders Gustavsson kvarstår även som vd för MTR Tech.

Lena Herrmann är sedan augusti 2022 Sustainability & Operational Excellence Director på MTR Nordic och medlem i koncernledningen. Hon kvarstår i sin nuvarande roll vid sidan av vd-uppdraget. Lena har tidigare arbetat på bland annat SJ där hon haft roller som Strategi- och affärsutvecklingsdirektör samt Hållbarhetschef.

Oliver Bratton har lång erfarenhet från ledningsroller inom spårtrafikområdet, bland annat som Operations Director för MTR i Storbritannien. Han har även varit Network Operations Director på Network Rail, som är ägare och infrastrukturförvaltare för större delen av järnvägsnätet i Storbritannien. Han har också arbetat i ledande roller inom tunnelbanan i Newcastle och Sunderland, och faktiskt även med tunnelbanan i Stockholm, under sina år på MTR i Storbritannien.

Foto: MTR

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Stora järnvägssatsningar för Arlanda

Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.

Notis

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

Nyhet

Snälltåget kör Göteborg–Jämtland

Snälltågets nattåg mellan Malmö och Storlien kommer under fem veckor i sommar att köras via Göteborg. Troligen kommer nattågen att köras via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026.

Notis

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

Nyhet

Regionaltågen räddade

Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.

Nyhet

Inlandsbanan kan rustas med lån

Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.

Vätgaståget iLINT från Alstom i närheten av Åskott strax norr om Östersund 23 augusti 2021.