Annons:

Publicerad: 2023-12-22

Punktliga och säkra tåg viktigast för resenärerna

Resandet med tåg är nu tillbaka på liknande nivåer som innan pandemin, men andelen som reser regelbundet med tåg är klart lägre än tidigare: “Vi ser att människors resemönster förändrats i spåren av pandemin och den utveckling av digitaliseringen som den bar med sig”, säger Josefin Hallenberg, utredare vid Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har genomfört en marknadsundersökning för att få en bild över hur både tågresenärer och personer som inte väljer att resa med tåg ser på tågresande. Undersökningen genomfördes våren 2023, drygt ett år efter att restriktionerna till följd av covid-19-pandemin upphörde.

Resenärsundersökningen är nu klar och visar på en återgång till mer normala tågvanor. De som avstod från att resa under pandemin har helt enkelt börjat resa med tåg igen. Två av tre i undersökningen uppgav att de hade rest med tåg under det senaste året, vilket innebär att andelen resenärer är tillbaka på samma nivåer som 2019. En närmare granskning av resultatet visar dock tydligt att resemönstren har förändrats, framför allt reser man inte lika ofta med tåg som innan pandemin:

“Det förändrade beteendet har bland annat möjliggjorts av den ökade digitala tillgängligheten som bland annat gör att fler möten nu kan ske digitalt”, säger Josefin Hallenberg.

Biljettpris och punktlighet gör resenären nöjd

Både punktlighet och biljettpris lyfts fram i undersökningen som två viktiga faktorer som påverkar både resenärer och icke-resenärer. Samtidigt upplever många resenärer att dessa faktorer fungerar dåligt. Bara 6 av 10 resenärer upplever att tågen oftast eller nästan alltid är i tid. När det gäller biljettpriset är nöjdheten i 2023 årsrapport generellt lägre än både 2019 och 2021. 2022 ökade också prisindex för järnvägsresor med hela 18,5 procent.

“De som i dag inte åker tåg uppger att bättre tidhållning och bättre priser är faktorer som skulle kunna få dem att resa med tåg. Här finns alltså en möjlighet att både öka nuvarande resenärers nöjdhet och locka framtida resenärer”, säger Josefin Hallenberg.

Trafiksäkerhet och trygghet ombord

Enligt undersökningen är merparten av resenärerna nöjda med hur det fungerar att resa med tåg. Mest nöjda är resenärerna med ombordpersonalens bemötande, tryggheten ombord och hur trafiksäkerheten fungerar.

“Vi kan konstatera att det är de grundläggande aspekterna som är viktigast för resenärerna: punktlighet, trafiksäkerhet och trygghet ombord”, säger Josefin Hallenberg.

LÄS RAPPORTEN Resenärers syn på järnvägsmarknaden 2023

FOTO: Transportstyrelsen

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

MTRX har nöjdaste kunderna

Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.

Nyhet

Många inställda tåg i väst

Många tåg i Västsverige ställs in under Kristi himmelsfärdsveckan. Trafikverket genomför arbeten i Olskroken och Varberg som stoppar trafiken på bland annat Bohusbanan, Vänerbanan, Västkustbanan och Hamnbanan i Göteborg.

Notis

Ny tåglösning mellan Göteborg och Norrköping

Green Cargos startar en intermodal tåglösning som ska förbättra transporten av gods mellan Göteborg Kombi och Norrköpings Hamn. Den nya lösningen startar i maj och erbjuder dagliga avgångar måndag till fredag för trailers, växelflak och containers.

Nyhet

Lint klara för trafik efter fem år

Det dröjer ytterligare ett halvår innan de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 kan sättas i trafik. Flera av tågsätten kan kommas att hyras ut men framtiden är ännu oviss.

Notis

Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin

Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.

Notis

SJ släpper sommarens biljetter

Från och med idag finns biljetter fram till 1 september tillgängliga att köpa hos SJ. Samtidigt rullas etapp två ut i det nya bokningssystemet, efter en väldigt positiv start.

Debatt

Resenärerna, Trafikverket och klimatet

Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.

Nyhet

Sträng vinter sänkte SJ:s resultat

SJ redovisar en förlust på 74 miljoner kronor för första kvartalet 2024. Den stränga vintern gjorde att många tåg fick ställas in på grund av fordonsbrist. Resandet föll med nio procent, vilket slog hårt mot resultatet. SJ lanserar nu ett tiopunktsprogram för att klara nästa vinter bättre.