Annons:

Publicerad: 2023-12-22

Punktliga och säkra tåg viktigast för resenärerna

Resandet med tåg är nu tillbaka på liknande nivåer som innan pandemin, men andelen som reser regelbundet med tåg är klart lägre än tidigare: “Vi ser att människors resemönster förändrats i spåren av pandemin och den utveckling av digitaliseringen som den bar med sig”, säger Josefin Hallenberg, utredare vid Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har genomfört en marknadsundersökning för att få en bild över hur både tågresenärer och personer som inte väljer att resa med tåg ser på tågresande. Undersökningen genomfördes våren 2023, drygt ett år efter att restriktionerna till följd av covid-19-pandemin upphörde.

Resenärsundersökningen är nu klar och visar på en återgång till mer normala tågvanor. De som avstod från att resa under pandemin har helt enkelt börjat resa med tåg igen. Två av tre i undersökningen uppgav att de hade rest med tåg under det senaste året, vilket innebär att andelen resenärer är tillbaka på samma nivåer som 2019. En närmare granskning av resultatet visar dock tydligt att resemönstren har förändrats, framför allt reser man inte lika ofta med tåg som innan pandemin:

“Det förändrade beteendet har bland annat möjliggjorts av den ökade digitala tillgängligheten som bland annat gör att fler möten nu kan ske digitalt”, säger Josefin Hallenberg.

Biljettpris och punktlighet gör resenären nöjd

Både punktlighet och biljettpris lyfts fram i undersökningen som två viktiga faktorer som påverkar både resenärer och icke-resenärer. Samtidigt upplever många resenärer att dessa faktorer fungerar dåligt. Bara 6 av 10 resenärer upplever att tågen oftast eller nästan alltid är i tid. När det gäller biljettpriset är nöjdheten i 2023 årsrapport generellt lägre än både 2019 och 2021. 2022 ökade också prisindex för järnvägsresor med hela 18,5 procent.

“De som i dag inte åker tåg uppger att bättre tidhållning och bättre priser är faktorer som skulle kunna få dem att resa med tåg. Här finns alltså en möjlighet att både öka nuvarande resenärers nöjdhet och locka framtida resenärer”, säger Josefin Hallenberg.

Trafiksäkerhet och trygghet ombord

Enligt undersökningen är merparten av resenärerna nöjda med hur det fungerar att resa med tåg. Mest nöjda är resenärerna med ombordpersonalens bemötande, tryggheten ombord och hur trafiksäkerheten fungerar.

“Vi kan konstatera att det är de grundläggande aspekterna som är viktigast för resenärerna: punktlighet, trafiksäkerhet och trygghet ombord”, säger Josefin Hallenberg.

LÄS RAPPORTEN Resenärers syn på järnvägsmarknaden 2023

FOTO: Transportstyrelsen

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Inga svenska direkttåg till Trondheim

Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.