Annons:
Punktliga och säkra tåg viktigast för resenärerna
Resandet med tåg är nu tillbaka på liknande nivåer som innan pandemin, men andelen som reser regelbundet med tåg är klart lägre än tidigare: “Vi ser att människors resemönster förändrats i spåren av pandemin och den utveckling av digitaliseringen som den bar med sig”, säger Josefin Hallenberg, utredare vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har genomfört en marknadsundersökning för att få en bild över hur både tågresenärer och personer som inte väljer att resa med tåg ser på tågresande. Undersökningen genomfördes våren 2023, drygt ett år efter att restriktionerna till följd av covid-19-pandemin upphörde.
Resenärsundersökningen är nu klar och visar på en återgång till mer normala tågvanor. De som avstod från att resa under pandemin har helt enkelt börjat resa med tåg igen. Två av tre i undersökningen uppgav att de hade rest med tåg under det senaste året, vilket innebär att andelen resenärer är tillbaka på samma nivåer som 2019. En närmare granskning av resultatet visar dock tydligt att resemönstren har förändrats, framför allt reser man inte lika ofta med tåg som innan pandemin:
“Det förändrade beteendet har bland annat möjliggjorts av den ökade digitala tillgängligheten som bland annat gör att fler möten nu kan ske digitalt”, säger Josefin Hallenberg.
Biljettpris och punktlighet gör resenären nöjd
Både punktlighet och biljettpris lyfts fram i undersökningen som två viktiga faktorer som påverkar både resenärer och icke-resenärer. Samtidigt upplever många resenärer att dessa faktorer fungerar dåligt. Bara 6 av 10 resenärer upplever att tågen oftast eller nästan alltid är i tid. När det gäller biljettpriset är nöjdheten i 2023 årsrapport generellt lägre än både 2019 och 2021. 2022 ökade också prisindex för järnvägsresor med hela 18,5 procent.
“De som i dag inte åker tåg uppger att bättre tidhållning och bättre priser är faktorer som skulle kunna få dem att resa med tåg. Här finns alltså en möjlighet att både öka nuvarande resenärers nöjdhet och locka framtida resenärer”, säger Josefin Hallenberg.
Trafiksäkerhet och trygghet ombord
Enligt undersökningen är merparten av resenärerna nöjda med hur det fungerar att resa med tåg. Mest nöjda är resenärerna med ombordpersonalens bemötande, tryggheten ombord och hur trafiksäkerheten fungerar.
“Vi kan konstatera att det är de grundläggande aspekterna som är viktigast för resenärerna: punktlighet, trafiksäkerhet och trygghet ombord”, säger Josefin Hallenberg.
LÄS RAPPORTEN Resenärers syn på järnvägsmarknaden 2023
FOTO: Transportstyrelsen
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikförvaltningen har tecknat avtal med Connecting Stockholm
21 november tecknade trafikförvaltningen i Stockholm avtal med Connecting Stockholm för utförande av tunnelbaneverksamheten i Stockholm. Trafikstarten sker i november 2025 och avtalet gäller 11 år.
Nattågen Stockholm-Duved får ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Duved även under 2026. Det står klart sedan Trafikverket valt att förlänga avtalet med SJ om nattågstrafiken.
Stora järnvägssatsningar för Arlanda
Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Regionerna tvingas rädda tågtrafik i norr
Norrtåg får inte något ökat bidrag från Trafikverket för den upphandlade tågtrafiken under 2025. De fyra regionerna i norra Sverige tvingas skjuta till pengar för att upprätthålla trafiken.
Snälltåget kör Göteborg–Jämtland
Snälltågets nattåg mellan Malmö och Storlien kommer under fem veckor i sommar att köras via Göteborg. Troligen kommer nattågen att köras via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Regionaltågen räddade
Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.