Annons:
Arkivet på Järnvägar.nu
Sågat trä från lastbil till tåg
Nästa vecka rullar det första containertåget med sågat trävirke från Malungsfors till Skandiahamnen i Göteborg. Brädorna kommer från Fiskarheden i Transtrand och ska till Japan.
Green Cargo vänder till vinst
För första gången på flera år kan Green Cargo redovisa vinst under ett kvartal. För andra kvartalet 2021 blev vinsten 25 Mkr. Men då ingår en miljökompensation från staten på 64 miljoner kronor
Nu provkörs nya X80
Om några månader kommer det första av Västtrafiks nya regionaltåg till Sverige. På söndagen drogs ett av de första tågsätten från i Hennigsdorf utanför Berlin till provcentrat i Minden för köldtester.
Viskadalsbanan rustas för en miljard
Med nytt spår och ny kontaktledning går Viskadalsbanan en ny vår tillmötes. Men det blir varken fler mötesstationer, fjärrstyrning, högre hastigheter eller kortare restider.
Vägar och järnvägar blir mycket dyrare
Trafikverket är bra på att bygga väg och järnväg men dåligt på planering. Kostnaderna skenar under planeringsfasen men är stabila när spadarna väl satts i marken. Det anser Riksrevisionen som granskat närmare 300 projekt.
Trafikverket måste lära sig räkna
Ledamöterna i riksdagens trafikutskott som Järnvägar.nu intervjuat är eniga om att Trafikverket måste bli bättre på att bedöma kostnaderna för infrastrukturprojekt. Men i övrigt är åsiktsskillnaderna stora.
Lite snabbare med nytt spår
Hade inte spåret på Ostkustbanan bytts i höst hade omfattande hastighetsnedsättningar varit nödvändiga. I stället kommer tågen att kunna köra lite snabbare om fyra månader.
Mindre bidrag från EU till järnvägsbyggen
För ett år sedan fick Trafikverket 610 miljoner kronor i EU-bidrag till järnvägsprojekt. I år blev det knappt 200 miljoner kronor. Men minskningen var väntad.
Nytt växlingslok till Sverige
Om en månad får Nordic Re-Finance sitt första lok från den italienska fordonstillverkaren SVI. Det är ett treaxligt diesellok för växling och kommer att användas på kombiterminalen i Malmö.