Annons:
Arkivet på Järnvägar.nu
Ingen svarv och inga reserver i Lund
Programvarufel för fastbromsningsskydden, ingen hjulsvarv och inga reservboggier. Det är orsakerna till fiaskot för spårvagnstrafiken i Lund. Inget tyder på normal trafik på flera månader.
Regeringens nonchalans ger problem
De restriktioner för resor med tåg som regeringen beslutade om förra veckan ställer till stora problem för tågtrafikföretagen. Biljettintäkterna sjunker ytterligare men effekten på smittspridningen är oklar.
Klimatet ställer krav på transportsektorn
Klimatet ställer krav på transportsektorn. I Sverige är transporter en av de stora källorna till CO2-utsläpp. Borde vara ett drömläge för tåget. Är det så?
Alstoms köp av Bombardier klart
Alstoms köp av konkurrenten Bombardier har slutförts. Därmed har världens näst största tågtillverkare skapats. Alstom har nu 75 000 medarbetare i 70 länder varav nästan 2 000 i Sverige.
1,5 miljarder i förlust för SJ 2020
680 miljoner kronor i förlust fjärde kvartalet och 1,5 miljarder i förlust helåret. Pandemiåret 2020 blev en ekonomisk härdsmälta för SJ. 2021 har börjat lika uselt.
SJ i protest mot regeringen
SJ och MTRX protesterar mot förslaget från regeringen att begränsa antalet resenärer på tåg som körs 150 kilometer eller längre. Orimligt, tycker SJ. Regeringen erbjuder varken dialog eller stöd, tycker MTRX.
Krav på tåguppehåll mellan Skövde och Töreboda
Hembygdsföreningarna i Moholm, Tidan och Wäring har tröttnat på att nordöstra Skaraborg åsidosätts av Västra Götalandsregionen. När Kollektivtrafiknämnden i sin senaste plan, Tåg – Målbild 2028, prioriterade Sjuhärad och Dalsland, var måttet rågat.
Hårda restriktioner för godståg genom Danmark
Danska Trafikstyrelsen har beslutat om omfattande restriktioner för transporter av lastbilstrailrar på järnväg genom Danmark. Restriktionerna är så långtgående att trailer på tåg i fortsättningen hänvisas till färjorna mellan Sverige och Tyskland.
Ny vagn ersätter tre gamla
Från 1950-talet till 2020-talet i ett stort språng. De små, snart 70 år gamla, godsvagnarna som används för att transportera pappersmassa från Värö bruk till Varbergs hamn ersätts av 20 meter långa vagnar med helt öppningsbara sidor.