Annons:
Järnvägsbranschen årets bransch 2024
JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, har tagit emot utmärkelsen ”Årets bransch 2024” för sitt arbete med att synliggöra järnvägssektorn som en attraktiv och framgångsrik arbetsplats för både nuvarande och kommande generationer. Priset delades ut av Karriärföretagen, vars nätverk består av 22 000 studenter och Young Professionals.
Linda Åhlberg, Trafikverket och JBS kompetensförsörjning tillsammans med Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen och en av styrelsemedlemmarna i JBS. FOTO: JBS
Sedan 2011 presenterar Karriärföretagen varje år Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma. Vid 2024 års prisceremoni fick Järnvägsbranschen ta emot priset Årets Bransch.
Juryns motivering: Järnvägsbranschens samverkansforum har genom sitt målmedvetna arbete bidragit till en stark och sammanhållen bransch där innovation, samarbete och hållbarhet står i fokus. Deras insatser har bidragit till att järnvägssektorn fortsätter att vara en attraktiv och framgångsrik arbetsplats för både nuvarande och kommande generationer. Karriärföretagen är därför stolta över att nominera Järnvägsbranschens samverkansforum till Årets Bransch 2024.
“Vi är väldigt glada och hedrade över att järnvägsbranschen utses till Årets bransch 2024. Järnvägen är ett integrerat system där de olika aktörerna är beroende av att alla kan leverera för att vi ska ha nöjda slutkunder. För att lyckas med det är kompetenstillgången en viktig nyckel”, säger Linda Åhlberg från JBS kompetensförsörjning, som arbetar för att attrahera fler till järnvägsrelaterade jobb och utbildningar.
“Vetskapen om beroendet till varandra gör att alla aktörer ser ett värde av att jobba tillsammans. Vi har bedrivit ett långsiktigt, ihärdigt och målinriktat arbete under många år med målet att attrahera och fylla på med kompetens till branschen.”
Det branschgemensamma arbetet för att få fler att väja ett yrke inom järnvägen beskriver Linda Åhlberg så här:
“Tillsammans visar vi upp alla järnvägsbranschens möjligheter och alla för branschen relevanta utbildningar. Vi har ett enormt utbud med något som passar för alla. Vi har ett branschgemensamma EVP (Employer Value Proposition) och har tydliga riktade budskap till våra olika målgrupper. Vi är noga med kanalval och marknadsföringsinsatser och använder oss av fantastiska ambassadörer som både kan berätta om, inspirera och som ger branschen ett/flera ansikten.”
Ett exempel är Järnvägsjobb.se som är branschens gemensamma hemsida gällande kompetensförsörjning.
“Det händer otroligt mycket i järnvägsbranschen just nu, stora investeringar, spännande projekt och en snabb teknikutveckling gör att vi även i framtiden kan erbjuda trygga jobb med goda karriärmöjligheter i en bransch där man får vara med och utveckla framtidens hållbara resande och transporter. De olika aktörerna och alla yrken gör att man kan hitta förutsättningar för ett arbetsliv som passar för olika individer på olika plats i livet”, säger Linda Åhlberg.
Läs mer om utmärkelsen Årets bransch på Karriärföretagens webb.
Om Järnvägsbranschens samverkansforum
Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, har etablerats av järnvägens aktörer för att uppnå konkreta resultat i utvecklingen av järnvägen. I styrelsen finns följande aktörer representerade: SJ, MTR, Svensk Kollektivtrafik, Green Cargo, Jernhusen, Tågföretagen, Byggföretagen, Västtrafik, Skånetrafiken, Trafikförvaltningen Region Stockholm, Vossloh och Trafikverket.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.









