Annons:
Konstutställning längs Gotlandståget
Den 7 september invigs grupputställningen I DIN TID – ett samarbete mellan Konstfrämjandet Gotland, Gotlands Konstmuseum och Föreningen Gotlandståget som genom konstnärliga perspektiv undersöker allt ifrån industrihistoria och nostalgi till kopplingar mellan landsbygd och stad.
I DIN TID presenteras i miljöerna runt veteranjärnvägen på Gotland, mellan orterna Roma och Dalhem.
Utställningen består till största del av nyproducerade plats- och situationsspecifika verk som tar formen av performance, video, ljud, installation, objekt och text.
De medverkande konstnärerna är verksamma i både Visby, Malmö, Stockholm, Kiev och New York, och i utställningen har de intresserat sig för tågets och industrins historia och betydelse.
Här utforskas tidens och nostalgins flertydiga innebörd, relationen mellan stad och land, det dolda och synliga, samt kommunikation bortom tid och rum.
Som en del av I DIN TID presenteras även publikationen Tur & Retur som till sin form både anspelar på ett resemagasin och på samma gång påminner om en äldre dagstidning. I publikationen kombineras fotografier, texter och måleri med pyssel och notiser relaterade till tid, minne samt tåg- och järnvägshistoria.
Ett huvudbidrag är även en text om tågens Ukraina av Borys Filonenko – författare, curator och föreläsare vid Kharkivs arkitekturskola – om hur den ukrainska järnvägen blivit en symbol för stabilitet och hopp sedan krigets utbrott.
I DIN TID går att besöka i samband med tågturer från Hesselby station under särskilda dagar mellan 8–22 september. Se bilaga för mer information om datum, öppettider och programverksamhet.
Gotlandståget. FOTO: Konstfrämjandet
Stillbild ur Florence Montmares film “Missed Connections” som spelades in på Gotlandståget våren 2023. FOTO: Konstfrämjandet
Tur & Retur, resemagasin av Knut Stahle och Emil Lillo. FOTO: Knut Stahle
Konstnären Katya Buchatska intill en vagn från ett långdistanståg i Kharkiv, Ukraina. FOTO: Anna Potomkina
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.









