Annons:
Konstutställning längs Gotlandståget
Den 7 september invigs grupputställningen I DIN TID – ett samarbete mellan Konstfrämjandet Gotland, Gotlands Konstmuseum och Föreningen Gotlandståget som genom konstnärliga perspektiv undersöker allt ifrån industrihistoria och nostalgi till kopplingar mellan landsbygd och stad.
I DIN TID presenteras i miljöerna runt veteranjärnvägen på Gotland, mellan orterna Roma och Dalhem.
Utställningen består till största del av nyproducerade plats- och situationsspecifika verk som tar formen av performance, video, ljud, installation, objekt och text.
De medverkande konstnärerna är verksamma i både Visby, Malmö, Stockholm, Kiev och New York, och i utställningen har de intresserat sig för tågets och industrins historia och betydelse.
Här utforskas tidens och nostalgins flertydiga innebörd, relationen mellan stad och land, det dolda och synliga, samt kommunikation bortom tid och rum.
Som en del av I DIN TID presenteras även publikationen Tur & Retur som till sin form både anspelar på ett resemagasin och på samma gång påminner om en äldre dagstidning. I publikationen kombineras fotografier, texter och måleri med pyssel och notiser relaterade till tid, minne samt tåg- och järnvägshistoria.
Ett huvudbidrag är även en text om tågens Ukraina av Borys Filonenko – författare, curator och föreläsare vid Kharkivs arkitekturskola – om hur den ukrainska järnvägen blivit en symbol för stabilitet och hopp sedan krigets utbrott.
I DIN TID går att besöka i samband med tågturer från Hesselby station under särskilda dagar mellan 8–22 september. Se bilaga för mer information om datum, öppettider och programverksamhet.
Gotlandståget. FOTO: Konstfrämjandet
Stillbild ur Florence Montmares film “Missed Connections” som spelades in på Gotlandståget våren 2023. FOTO: Konstfrämjandet
Tur & Retur, resemagasin av Knut Stahle och Emil Lillo. FOTO: Knut Stahle
Konstnären Katya Buchatska intill en vagn från ett långdistanståg i Kharkiv, Ukraina. FOTO: Anna Potomkina
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Haverikommissionens rapport från Iggesund klar
Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.
SJ-tåg spårade ur i Norge – lokförare död
Kort efter klockan 14 torsdagen den 25 oktober 2024 larmades räddningstjänsten om ett urspårat tåg mellan Bjerka och Mo i Rana i Norge. Ett SJ-tåg mellan Trondheim och Bodö i Norge hade spårat ur efter att ha träffats av ett stenras.
Smartare underhåll kan minska förseningar i Mälardalen
405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet* drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.
Snälltåget kör Köpenhamn–Stockholm varje dag
Snälltåget kommer att köra Stockholm–Köpenhamn alla dagar i veckan, även under vintern. Planen var ursprungligen att endast köra torsdag–söndag under vinterhalvåret.