Annons:

Publicerad: 2024-05-04

Ny tåglösning mellan Göteborg och Norrköping

Green Cargos startar en intermodal tåglösning som ska förbättra transporten av gods mellan Göteborg Kombi och Norrköpings Hamn. Den nya lösningen startar i maj och erbjuder dagliga avgångar måndag till fredag för trailers, växelflak och containers.

FOTO: Green Cargo

Green Cargos  intermodala tåglösning ska förbättra transporten av gods mellan Göteborg Kombi och Norrköpings Hamn. Den nya lösningen startar i maj och erbjuder dagliga avgångar måndag till fredag för trailers, växelflak och containers.

“Vi ser en ökad efterfrågan av kombinerade järnväg- sjö- och vägtransporter. En stor mängd gods transporteras idag på väg i stråket. I samarbete med terminalerna vill vi erbjuda marknaden, som strävar efter att minska sin klimatpåverkan ett kostnadseffektivt, snabbt och hållbart transportalternativ”, säger Matilda Hedström, strategisk säljare på Green Cargo.

Attraktiva in- och utlämningstider

Terminalerna länkas ihop med anpassning till kundernas behov av attraktiva in- och utlämningstider med transporter under natten.

“Den nya järnvägslösningen förenklar vår logistikprocess och ger oss ett hållbart alternativ till lastbilstransporter. Våra kunder vill köpa godstransporter av en speditör, för att effektivt koordinera och synkronisera kommunikation och slottider. Vi kan med denna nya lösning med Green Cargo erbjuda våra kunder en tidseffektivt planerad och klimatsmart logistiklösning som spar tid och pengar”, säger Peter Nerheden från DB Cargo FLS Nordic.

ANNONS:

Senaste nyheterna

Nyhet

Plus och minus för Inlandsbanan

Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.

Nyhet

Kaos i containertrafiken

All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.

Nyhet

Green Cargo går bättre och sämre

Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.

Nyhet

Tågtransporter hotas av nedläggning

Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.

Notis

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

Nyhet

Storsatsning på Malmbanan

Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.

Nyhet

VR kör vidare i Skåne

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.